printlogo


کد خبر: 254820تاریخ: 1401/7/17 00:00
اوپک پلاس با تصویب کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت در آستانه زمستان، تأمین نفت را برای غرب بیش از پیش دشوار کرد
اوپک علیه آمریکا!
توافق عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید نفت در تقابل با واشنگتن ممکن است نظم جهانی انرژی را مختل کند نفت برنت طی هفته گذشته 11 درصد و نفت خام آمریکا 17 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند و به آستانه 100 دلار رسیدند

گروه اقتصادی: قیمت نفت در معاملات هفته گذشته و تحت تاثیر تصمیم غیرمنتظره اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود، بیش از ۱۵ درصد بالا رفت و به نزدیک ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از فایننشال‌تایمز، تصمیم اوپک برای کاهش 2 میلیون بشکه تولید روزانه یا به عبارت دیگر کاهش 2 درصدی عرضه جهانی، ممکن است در نگاه اول امری ساده به نظر برسد اما انجام این کار در حالی که نفت خام برنت به نزدیک 90 دلار در هر بشکه رسیده است – یعنی تقریبا 2 برابر قیمت تاریخی بلندمدت آن – تهدیدی جدی برای اقتصاد جهان است که اخیرا با تورم‌های سرسام‌آور و قیمت‌های فزاینده انرژی مواجه شده است. از سوی دیگر این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده شکافی جدید و شاید خطرناک میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت بویژه آمریکا و عربستان سعودی باشد. 
این تصمیم تنها 2 ماه و نیم پس از دیدار جو بایدن و محمد بن سلمان در جده و 5 هفته پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۷ آبان اعلام شد و این در حالی است که چند روز پیش نمایندگانی از کاخ سفید به عربستان سفر کرده بودند تا از ریاض بخواهند با کاهش صادرات نفت موافقت نکند. 
با آنکه دولت بایدن آماده اعلام تصمیم اوپک پلاس می‌شد، با این حال واشنگتن واکنشی بهت‌زده در قبال نقض این اتحاد نشان داد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است مأیوس شده و به دنبال راه‌های جایگزین برای تقویت ذخایر نفتی است. کاخ سفید نیز با متهم کردن اوپک به اینکه با وجود شدت گرفتن جنگ اوکراین، با روسیه هم‌رأی شده، وعده داد نفت بیشتری از ذخایر راهبردی را آزاد خواهد کرد. 
از دید اوپک، واشنگتن دخالت در بازار را آغاز کرد و آزادسازی ذخایر راهبردی برای کاهش قیمت‌ها موجب به زحمت افتادن اعضای اوپک شد. 
همچنین طرح واشنگتن برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت خام روسیه -که تلاشی برای کاهش درآمد کرملین از نفت بدون جلوگیری از کاهش عرضه آن در زمان آغاز تحریم‌های شدیدتر اتحادیه اروپایی در دسامبر است- باعث نگرانی تولیدکنندگان اوپک شده بود. آنها می‌ترسند این اقدام در آینده نیز علیه آنها مورد استفاده قرار گیرد و کنترل بازار نفت را به دست مصرف‌کنندگان ثروتمند بازگرداند. در پاسخ اما ایالات متحده می‌گوید این سقف به طور گسترده مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. 
 
* هیچ کاهش تولیدی برای روسیه در کار نیست
کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد این کاهش تولید با هدف تثبیت بازار است و اعتبار اوپک پلاس به عنوان سازمان مسؤول، ثبات بازار را تایید کرد. کاهش 2 میلیون بشکه در روز معادل ۴ درصد هدف تولید 43.8 میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس است اما این گروه پیش از این هم برای رسیدن به اهداف تولید، به سختی تلاش می‌کرد و در آگوست، حدود 3.6 میلیون بشکه در روز کمتر از سقف تعیین شده، نفت تولید کرد. 
در چند سال گذشته، آنگولا و نیجریه به دلیل سرمایه‌گذاری ضعیف، اعضایی بودند که قادر به افزایش تولید نبودند. در ماه‌های اخیر، روسیه که با تحریم‌های گسترده غرب پس از حمله به اوکراین روبه‌رو شده، به این 2 کشور پیوست و در سپتامبر 9.9 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، در حالی که سقف تولید این کشور ۱۱ میلیون بشکه در روز بود. تحت توافق روز چهارشنبه، روسیه تولید خود را به 10.5 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد که در واقع 0.6 میلیون بشکه بالاتر از تولید فعلی این کشور است. کارگزاری «بی‌سی اکسپرس» مستقر در روسیه اعلام کرد روسیه نیازی به کاهش تولید نخواهد داشت. این خبر مثبتی برای شرکت‌های نفتی روسیه است که از قیمت‌های بالاتر سود می‌برند و همزمان تولیدشان را ثابت نگه می‌دارند. 
 
* افزایش 11 درصدی قیمت نفت در یک هفته!
نفت برنت طی هفته گذشته 11 درصد و نفت خام آمریکا 17 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. قیمت نفت در معاملات روز جمعه به علت تصمیم اوپک پلاس برای بزرگ‌ترین کاهش تولید از سال 2020، حدود 4 درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم 5 هفته گذشته رسید. 
با اینکه ارزش دلار بالا رفته بود و این افزایش می‌تواند تقاضا را برای نفت کم کند اما قیمت نفت برای پنجمین روز متوالی افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با 3 دلار و 50 سنت افزایش 97.92 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 4 دلار و 19 سنت افزایش64. 92 دلار معامله شد. این رقم بالاترین قیمت نفت برنت از 30 آگوست و بیشترین قیمت WTI از 29 آگوست به شمار می‌رود. 
هر دو شاخص نفتی، دومین هفته افزایشی را ثبت کردند که بیشترین افزایش هفتگی از ماه مارس به شمار می‌رود؛ نفت برنت حدود 11 درصد و WTI حدود 17 درصد افزایش یافتند. 
هر دو قرارداد دومین افزایش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساندند و بیشترین درصد سود هفتگی از مارس این هفته را به ثبت رساندند که برنت حدود 11 درصد و WTI‌ 17 درصد بالاتر بود. قیمت نفت کوره آمریکا  نیز در این هفته 19 درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم از ماه ژوئن رسید. 
سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌خام و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در این هفته توافق کردند میزان تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. موسسه «یو اس بی‌گلوبال ولث منیجمنت» نیز پیش‌بینی کرده است قیمت نفت برنت می‌تواند «در 3 ماهه آتی به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد».
همچنین این کاهش تولید اوپک پیش از اجرایی شدن تحریم نفتی روسیه، بازار را بیش از پیش با کمبود عرضه مواجه خواهد کرد. بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرد سال میلادی آینده، کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. استراتژیست‌های مورگان استنلی اعلام کردند این پیش‌بینی‌‌ها با فرض این بوده که تولید نفت روسیه پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپایی، به میزان یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند. 
بانک‌های دیگر هم به کاهش تولید بزرگ اوپک پلاس واکنش نشان دادند و پیش‌بینی قیمت نفت را بالا بردند. به عنوان مثال، گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت برنت در 3 ماهه جاری را به میزان ۱۰ دلار افزایش داد و ۱۱۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد. گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را از ۹۹ به ۱۰۴ دلار و قیمت سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۸ به ۱۱۰ دلار بالا برد. 
دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی گلدمن ساکس به تلویزیون بلومبرگ گفت: تمام تحولاتی که در بخش عرضه شاهد بوده‌ایم، زمینه را برای قیمت‌های بالاتر نفت تا پایان سال فراهم می‌کند. 
بر اساس گزارش اویل پرایس، وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالاها در موسسه مالی ‌«ای‌ان‌جی» گفت: با توجه به کاهش عرضه بزرگی که از سوی اوپک پلاس اعلام شده است، بازار جهانی احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ با کمبود عرضه مواجه خواهد بود. این بانک در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند قیمت هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال و نیمه اول سال ۲۰۲۳ در محدوده ۹۰ دلار می‌ماند و در نیمه دوم سال آینده افزایش بیشتری پیدا کند. 
قیمت نفت روز جمعه که بازارها منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا برای ارزیابی سیگنال‌های اقتصادی بود، کاهش یافت اما در پی تصویب کاهش تولید بزرگ اوپک پلاس، در مسیر ثبت رشد هفتگی چشمگیری قرار گرفت. بهای معاملات نفت برنت با 0.4 درصد کاهش، به ۹۴ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تغییری نداشت و ۸۸ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بود. از ابتدای هفته جاری تاکنون نفت برنت 7.4 درصد و شاخص نفت آمریکا ۱۱ درصد رشد کرده که بهترین رشد هفتگی هر دو شاخص از زمان آغاز جنگ اوکراین در مارس است. 
 
 
***
    هشدار شبکه ملی برق انگلیس نسبت به خاموشی 3 ساعته در زمستان     
نشنال گرید، شرکت برق بریتانیایی از میلیون‌ها خانوار انگلیسی خواسته است در زمستان امسال مصرف انرژی خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت برای خاموشی 3 ساعته برق در روز آماده شوند. شبکه ملی سیستم‌های برق و گاز انگلیس، طرحی داوطلبانه را در ماه آینده راه‌اندازی خواهد کرد که مشوق‌های مالی را به شهروندان و کسب‌وکارها ارائه می‌کند تا مصرف برق را در ساعات اوج مصرف که منابع کم است، کاهش دهند. این برای نخستین‌بار است که شرکت نشنال گرید اعلام می‌کند که مجبور است قطع برق را در آنچه به عنوان «سناریوی شدید» توصیف می‌کند، اعمال کند. «کاترین پورتر»، تحلیلگر Watt-Logic گفته است ارزیابی نشنال گرید خوشبینانه به نظر می‌رسد و اگرچه این شرکت احتمال اختلال در عرضه را تصدیق می‌کند اما به نظر می‌رسد همچنان خطرات را دست‌کم گرفته است. تحلیلگران به طور فزاینده‌ای نگران توانایی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برای تامین انرژی کشور انگلستان در صورت مواجهه با شرایط آب و هوایی بحرانی هستند.

Page Generated in 0/0059 sec