printlogo


کد خبر: 254827تاریخ: 1401/7/17 00:00
اخبار

ثبت بیش از یک میلیون تولد و ۵۴۴ هزار فوتی در سال۱۴۰۰
بر پایه آمار ثبت احوال کشور، در سال گذشته یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ مورد نرخ ولادت ثبت شده است. همچنین تعداد فوتی‌های ثبت‌شده سال گذشته ۵۴۴ هزار و ۵۱۵ مورد بوده است. از کل ولادت‌های سال گذشته ۵۷۵ هزار و ۹۵۸ نفر پسر و ۵۴۰ هزار و ۲۵۳ نفر دختر ثبت شده است. از مجموع ولادت‌های ثبت‌شده سال ۱۴۰۰ در کشور به ترتیب استان تهران با ۱۴۴ هزار و ۹۳۹ نفر، استان خراسان رضوی با ۱۰۷ هزار و ۲۹ نفر و استان خوزستان با ۹۱ هزار و ۲۰۴ نفر رتبه‌های اول تا سوم بیشترین تعداد ولادت را در بین استان‌ها داشته‌اند. در استان تهران از ۱۴۴ هزار و ۹۳۹ ولادت، ۷۵ هزار و ۸ نفر پسر و ۶۹ هزار و ۹۳۱ نفر دختر بوده‌اند. همچنین استان‌های سمنان با 7 هزار و ۳۳۳ تولد، ایلام با 7 هزار و ۷۶۲ تولد و کهگیلویه‌وبویراحمد با ۱۰ هزار و ۴۴۱ تولد به ترتیب در کل ولادت‌های سال گذشته، کمترین رتبه ولادت در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش ایسنا، همچنین سال گذشته ۵۴۴ هزار و ۵۱۵ فوتی در کشور به ثبت رسیده است که بر پایه مرگ‌و‌میرهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور، از مجموع فوت‌های ثبت‌شده سال گذشته در کشور، استان تهران با ۸۹ هزار و ۶۴۸ فوت، استان خراسان رضوی با ۴۴ هزار و ۲۶۲ فوت و استان اصفهان با ۳۵ هزار و ۸۸۷ فوت به ترتیب بالاترین میزان فوت در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 
 
***
آخرین آمار کرونا در ایران 
۷ بیمار جان باختند
روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۳۳۵ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و ۷ نفر نیز به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز جمعه تا ظهر شنبه ۱۶ مهرماه، ۳۳۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۸۷ نفر از آنها نیز بستری شدند. متاسفانه طی این مدت زمانی 7 بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۴ هزار و ۴۷۸ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون 7 میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌‌اند. همچنین ۱۲۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. علاوه بر این تاکنون ۶۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۲۳۳ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۴۳۱ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و به این ترتیب ‌مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۹۸۱ دوز رسید.
 
***
۲ زنگ ورزش برای دبستانی‌ها در هر هفته
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه زنگ ورزش از این بعد در دوره ابتدایی 2 زنگ و در 2 روز هر هفته خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه در دوران پساکرونا قرار داریم، این اقدام افزایش نشاط و پویایی دانش‌آموزان را در پی دارد. صادق ستاری‌فرد با اشاره به اینکه پس از سال کرونایی و آموزش‌های غیرحضوری، امسال حضور دانش‌آموزان در مدرسه فضای جامعه را زنده کرده است، اظهار کرد: در این میان ورزش و تربیت بدنی، موجب پویایی و نشاط می‌شود لذا از این حیث اهمیت دارد و باید بیشتر مورد توجه باشد. وی افزود: توزیع بسته‌های امنیت غذایی و تغذیه رایگان در مدارس نیز قبل از آغاز سال تحصیلی به صورت آزمایشی در 2 استان البرز و سیستان‌وبلوچستان برای ۷۵ هزار دانش‌آموز به اجرا درآمد. وی گفت: امیدواریم بر اساس وعده خود و قانون مصوب مجلس، تغدیه رایگان را بعد از ۹ سال در مدارس احیا کنیم. جمعیت تحت پوشش و مقدمات کار تغذیه رایگان دانش‌آموزان در آموزش‌و‌پرورش فراهم شده است اما باید تخصیص سازمان برنامه و بودجه را داشته باشیم تا این مقوله مهم احیا شود. ستاری‌فرد ادامه داد: زنگ ورزش از این پس در دوره ابتدایی 2 زنگ در 2 روز در طول هفته خواهد بود که با همکاری و همراهی خوب معاونت ابتدایی این مهم اجرا خواهد شد. 
 
***
یک‌پنجم جمعیت ایران «کودک» هستند
یک‌پنجم جمعیت کشور را کودکان زیر ۱۲ سال تشکیل می‌دهند، در این میان اما بررسی وضعیت «سلامت» و «بهداشت» این قشر حاکی از آن است که حدود ۱۰ درصد دچار کم‌وزنی و حدود ۱۵ درصد دچار سوء‌تغذیه هستند. شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس به مناسبت روز ملی کودک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از نظر جمعیت‌شناسی، جمعیت زیر ۱۲ سال کودک محسوب می‌شوند، اظهار کرد: طبق برآوردها، سال گذشته، ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر ۱۲ سال سن دارند که این میزان ۲۱ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود. به تفکیک جنسیت حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنها پسر و ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دختر هستند. به گفته وی، در حال حاضر ۲۵ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که به طور میانگین می‌توان گفت از هر 1.5 خانوار حدود یک خانوار فرزند زیر ۱۲ سال دارد. این جمعیت‌شناس درباره تعداد فرزندان در هر خانواده خاطرنشان کرد: میانگین تعداد فرزندان در خانواده‌ها بین 2.5 تا ۳ فرزند است. کاظمی‌پور ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار کودک داریم که یا به مدرسه نرفته‌اند یا بازمانده از تحصیل هستند و تقریبا همین افراد کودکان کار را تشکیل می‌دهند.

Page Generated in 0/0060 sec