printlogo


کد خبر: 254831تاریخ: 1401/7/17 00:00
اخبار

اتخاذ راهکارهای بلندمدت برای حمایت از بازار سرمایه
وزیر اقتصاد در نشست با مدیران شرکت‌های بزرگ بورسی ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکارهای بلندمدت برای حمایت از بازار سرمایه، گفت: اگرچه شرایط جهانی و عوامل خارجی بر وضعیت بازار سرمایه موثر است اما مدیریت عوامل داخلی با نگاه بلندمدت نیز باید معطوف به حمایت از بازار باشد. راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت حمایت از بازار سرمایه در نشست تخصصی سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با رئیس سازمان بورس و مدیران شرکت‌های بزرگ بورسی در وزارت اقتصاد بررسی شد. خاندوزی در این نشست با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکارهای بلندمدت برای حمایت از بازار سرمایه، اظهار کرد: اگرچه شرایط جهانی و عوامل خارجی بر وضعیت بازار سرمایه موثر است اما مدیریت عوامل داخلی با نگاه بلندمدت نیز باید معطوف به حمایت از بازار باشد.
وی با اشاره به نگاه مثبت و حمایت رئیس‌جمهور از راهکارهای حمایتی از بازار سرمایه یادآور شد: برای نمونه موضوع اصلاح اساسنامه پالایشی و دارایکم و همچنین موضوع واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار با گردش کاری سریع به سرانجام رسید. وزیر اقتصاد از مدیران بورسی خواست پیشنهادات خود برای راهکارهای اصلاحی بازار سرمایه را به صورت میان‌مدت و بلندمدت و به شکل فهرستی در اختیار دولت قرار دهند تا تدوین لایحه بودجه با نگاه به این پیشنهادات در همکاری بین ارکان دولت تدوین شود و نظارت پیشینی درباره عواملی انجام شود که امکان تاثیرگذاری بر بازار سرمایه را دارند. همچنین در این جلسه هلدینگ‌ها با اشاره به گزارش مثبت شرکت‌ها و روند رو به رشد سودآوری شرکت‌های بورسی با اختصاص منابعی جهت انتشار اوراق اختیار تبعی و حمایت از سهم‌های خود در بازار موافقت کردند.
 
***
واردات خودرو تا 2 هفته آینده آغاز می‌شود
وزیر صمت با بیان اینکه «از هفته آینده ‌واردات خودرو آغاز می‌شود»، گفت: نام نخستین افرادی که تمام شرایط برای واردات خودرو را دارند اعلام و کار واردات خودرو آغاز می‌شود.
فاطمی‌امین ظهر دیروز در بازدید از مراکز تولیدی گلستان با اشاره به اینکه مصوبه واردات خودرو گرفته شده است، اظهار داشت: ‌بیش از 300 کسب‌وکار تقاضای واردات خودرو را داشتند که بعضی از این شرکت‌ها شرایط واردات خودرو را ندارند و در حال پایش شرایط کسب‌وکارها هستیم و بعد از این مرحله شرکت‌هایی که شرایط واردات دارند معرفی ‌خواهند شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ‌پالایش این افراد بر اساس آیین‌نامه واردات خودروی مصوب دولت انجام می‌شود، افزود: تا  دو هفته آینده شرایط افراد بررسی می‌شود و نام نخستین افرادی که تمام شرایط برای واردات خودرو را دارند اعلام و کار واردات خودرو آغاز می‌شود.
‌وی درباره واحد‌های تولید نیز گفت‌: سرمایه در گردش، مواد اولیه و تولید 3 مؤلفه است که وزارتخانه دنبال می‌کند. سال گذشته واحد‌های فولاد مدنظر ما بود که بدون هیچ مشکلی و بدون سهمیه‌بندی مواد اولیه در اختیار این واحدها قرار گرفت.
وزیر صمت تصریح کرد: در بخش پتروشیمی برای امسال برنامه داریم که با هماهنگی وزارت نفت تاکنون مشکلی در این بخش نداشتیم و در اکثر واحدهای این بخش رشد تولید را داشته‌ایم.
‏وی اضافه کرد: برنامه ما افزایش تولید و در کنار آن تسریع در روند تولید است.
 
***
ادامه کاهش نرخ سود بین‌بانکی
نرخ سود بین‌بانکی برای دومین هفته متوالی کاهشی شد و به 20.88 درصد رسید.
 بر اساس جدیدترین اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین‌بانکی در 13 مهرماه با کاهش نسبت به هفته قبل به 20.88درصد رسید.  نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به 6 مهر برابر 20.9 درصد بود؛ تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد این نرخ در هفته گذشته نیز مانند هفته منتهی به 6 مهر کاهشی بوده است.
جدول نرخ سود منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد روند رو به رشد نرخ سود بازار بین‌بانکی از فروردین‌ماه امسال آغاز شد و از 20.36 درصد در یازدهم فروردین‌ماه امسال به 21.31 درصد در 30 تیرماه 1401 رسید. این نرخ پس از صعود به سقف سال جاری خود یعنی 21.31 درصد در 30 تیرماه، تا 19 مرداد مسیر کاهشی در پیش گرفته و به 20.59 درصد رسیده بود.
 
***
رویداد تعالی و نگهداری برگزار می‌شود
دبیر پنجمین جایزه ملی تعالی و نگهداری ایران با بیان اینکه امروز اکثر کشورهای دنیا با تکیه بر مدل‌های تعالی، جوایزی را در سطح ملی و منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند که محرک سازمان‌ها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت‌آفرینی است، گفت: در کشور ما نیز این جوایز مورد استقبال قرار گرفته و به صورت اختصاصی موضوع نگهداری و تعمیرات دارای جایزه است. نوید نصر، دبیر پنجمین جایزه ملی تعالی و نگهداری و مدیریت دارایی‌های ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در یکم آبان ماه و در محل پژوهشگاه صنعت نفت تهران اظهار داشت: تعالی در حوزه‌های مختلف سازمانی از جمله نگهداری و تعمیرات یک مسیر و راه است، یک نقطه نیست که با رسیدن به آن کار تمام شود، بر همین اساس واحدهای نگهداری و تعمیرات هویداست.

Page Generated in 0/0075 sec