printlogo


کد خبر: 254836تاریخ: 1401/7/17 00:00
گزارشی درباره اتفاقات دیروز در تهران و برخی شهرها
حمله به بازار
از کشته‌سازی در سنندج تا حمله به بازاریان و خودروهای شهروندان

گروه سیاسی: روز گذشته در ادامه فراخوان گسترده جریان ضدانقلاب در شبکه‌های مجازی، برخی شهرهای کشور از جمله تهران و سنندج شاهد حضور پراکنده و محدود آشوبگران در سطح خیابان‌ها بود. اغتشاشگران همچون روزهای اخیر، ضمن سلب آسایش عمومی جامعه، به تخریب بیت‌المال و اموال عمومی پرداختند. 
نکته قابل توجه در اقدامات روز گذشته آشوبگران برنامه‌ریزی برای برهم زدن نظم و امنیت در بازار تهران بود. آشوبگران در این زمینه در اقدامی موحش با حمله به بسیاری از مغازه‌های بازار تلاش کردند با تهدید مالکان، آنها را وادار به بستن مغازه‌های‌شان کنند. با این حال ارعاب‌آفرینی آشوبگران در همراه کردن کسبه بازار با سناریوی اعتصاب چندان موفق نبود و عمده بازاریان توجهی به تهدید آشوبگران نکردند. در یکی از فیلم‌هایی که از آشوب‌های روز گذشته منتشر شده، تعدادی از اراذل با توحش هر چه تمام یکی از شهروندان را دوره کرده و ضمن کتک زدن او، با لگد به صورت او ضربه می‌زنند.
 
* آشوب با تیم‌های کوچک در نقاط متعدد شهر
خبرگزاری ایرنا هم در گزارشی به بررسی میدانی آشوب‌های روز گذشته در تهران و شهرستان‌ها پرداخت. بر اساس این گزارش ده‌ها نقطه از شهر تهران شاهد شیوه‌ای مشابه در تخریب و آشوب توسط عوامل میدانی و سازماندهی شده ضدانقلاب بود؛ به نحوی که در نقاطی که به نظر می‌رسید از پیش تعیین‌ شده باشد، تیم‌های ۵ تا ۱۰ نفره با تخریب و آتش زدن اموال عمومی بویژه سطل‌های زباله، منطقه را دچار هرج‌ومرج و با ایجاد بار ترافیکی، عبور و مرور عموم مردم را با اخلال مواجه می‌کردند. در این نقاط، تیم‌های آشوب ضمن سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، ایجاد مانع برای کسب‌وکار مغازه‌داران و تجار بازار و تحریک جوانان و دانشجویان برای پیوستن به آنها و تحرکات سوء، اقدام به درگیری با پلیس و تخریب اموال عمومی می‌کردند. از جمله مناطقی که شاهد اجرای این شیوه از سوی عوامل آشوب بود می‌توان به محدوده شهرک غرب، متروی شریف، لاله‌زار، خیابان ملت، خیابان انقلاب و چند نقطه دیگر اشاره کرد که با مداخله نیروهای پلیس این تجمعات پراکنده شد. این شیوه از ایجاد آشوب و ناامنی در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز اجرا شد. در برخی شهرهای استان کردستان از جمله بوکان و سقز، تجمعات عناصر آشوبگر و انجام اقدامات تخریبی بویژه مسدود کردن معابر و آتش زدن اموال عمومی، منجر به توقف فعالیت کسبه و بازاریان در شهرهای سقز و بوکان‌ شد و برخی مغازه‌داران برای مصون ماندن از تعرضات عناصر آشوبگر، اقدام به بستن مغازه‌های‌شان کردند. اقدامات عناصر وابسته به ضدانقلاب منحصر به تجمعات و شعاردهی نبود و در تحرکاتی ضدامنیتی در شهرستان سلماس با پرتاب کوکتل مولوتف به مسجد جامع شهر تعرض کردند و در اقداماتی مشابه، حملاتی با کوکتل مولوتف به یک حوزه بسیج در تهران، مخابرات خاورشهر تهران، دفتر امام جمعه شهرستان بهمئی و یک حوزه علمیه در گرگان شد. بر اساس این گزارش دانشگاه‌های پایتخت و برخی شهرها نیز روز گذشته شاهد برپایی تجمعاتی با جمعیت 30 تا 100 نفر بودند.
 نکته جالب توجه آشوب‌های محدود روز گذشته، تکرار پروژه نخ‌نمای کشته‌سازی بود که در سنندج اتفاق افتاد. برای نخستین ‌بار در فتنه سال 78 بود که گروهی از اصلاح‌طلبان با علم کردن یک پیراهن خونین، مدعی کشته شدن دانشجویان شدند. احمد باطبی که در تصویر معروفی پیراهن به ظاهر آغشته به خون را روی دست گرفته بود، مدت‌هاست با خیانت به وطن، در آغوش آمریکایی‌ها غش کرده است. در ایام فتنه 88 نیز جریان ضدانقلاب دست به کشته‌سازی دروغین زد تا ضمن مظلوم‌نمایی و سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در سطح خیابان‌ها، احساسات مردم را جریحه‌دار کند. اکنون پس از گذشت سال‌ها از روزهای فتنه 88، جریان ضدانقلاب این بار در شهر سنندج این پروژه تکراری و نخ‌نما را به نمایش گذاشت. روز گذشته در جریان تجمعات اغتشاشگران در سنندج، یکی از شهروندان این شهر مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفت و جان خود را از دست داد. طبق تصاویری که از این حادثه منتشر شده، وی در حال رانندگی بوده که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. در تصاویر مورد اشاره، افرادی ادعا می‌کنند نیروهای انتظامی این فرد را به قتل رسانده‌اند. 
این ادعا در حالی است که سردار آزادی، فرمانده انتظامی کردستان ضمن اعلام اینکه یک راننده پراید که حوالی ظهر روز گذشته در حال عبور از میان آشوبگران در خیابان پاسداران سنندج بود، توسط ضدانقلاب کشته شد، با رد شایعه شلیک با گلوله جنگی به سمت اغتشاشگران، تصریح کرد: هیچ یک از نیروهای انتظامی در جریان مأموریت‌های خود برای متفرق کردن و دستگیری اغتشاشگران تیر جنگی به همراه ندارند. وی افزود: «نیروهای ضدشورش سلاح جنگی در اختیار ندارند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد اساسا نیروهای پلیس در زمان حادثه در این نقطه حضور نداشته‌اند». فرمانده نیروی انتظامی کردستان در ادامه تصریح کرد: «مشغول بررسی دوربین‌های منطقه محل حادثه برای روشن شدن جزئیات این جنایت هستیم. البته برخی رسانه‌های ضد انقلاب منطقه نیز مسؤولیت این اتفاق را بر عهده گرفته‌اند». سردار آزادی گفت: این اقدام ضد انقلاب قبلاً هم سابقه داشته است به طوری که در ابتدای ناآرامی‌های اخیر در کردستان، 4 نفر در شهرهای سقز، دیواندره و دهگلان توسط ضدانقلاب کشته شدند. 
علاوه بر این، در روزهای گذشته نیز جریان معاند و ضدانقلاب با سوءاستفاده از خودکشی 2 نوجوان، مدعی شد ۲ دختر نوجوان به نام‌های نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده در جریان اغتشاشات اخیر به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده‌اند.

Page Generated in 0/0058 sec