printlogo


کد خبر: 254856تاریخ: 1401/7/18 00:00
دور دنیا

آمادگی ائتلاف «اداره الدوله» برای رایزنی با جریان صدر
ائتلاف پارلمانی «اداره الدوله» نشست مهمی را درباره برون‌رفت از اوضاع سیاسی فعلی عراق تشکیل داد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، در جریان این نشست که در دفتر عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق برگزار شد، تحولات سیاسی این کشور و تداوم فعالیت پارلمان و همچنین تشکیل دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این ائتلاف بر آمادگی خود برای انجام گفت‌وگوی جدی با جریان صدر به منظور تفاهم و توافق بر سر مدیریت مرحله آتی تاکید کرد. ائتلاف «اداره الدوله» همچنین از ۲ حزب اصلی کرد خواست تا موضوع انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری یا سازوکار انتخاب آن و تدوین جدول زمانی برای حل‌و‌فصل آن را فورا اعلام کنند. 
***
بالا گرفتن تنش بین اوکراین و بلاروس 
احضار روز گذشته سفیر اوکراین توسط وزارت خارجه بلاروس باعث حیرت افکار عمومی و رسانه‌ها شد. روز یکشنبه وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد سفیر این کشور در مینسک بابت احتمال حمله برنامه‌ریزی شده از سوی کی‌یف علیه قلمروی بلاروس به وزارت خارجه کشور میزبان احضار شده است. بر اساس بیانیه وزارت خارجه بلاروس، هشتم اکتبر، ایهور کیزیم، سفیر اوکراین در مینسک احضار شد تا به او متنی اعتراضی بابت حمله احتمالی از سوی کی‌یف علیه بلاروس داده شود. اوایل اکتبر 2022 الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرده بود که اوکراین به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در مرز با بلاروس ادامه داده و ۱۵۰ هزار پرسنل نظامی را در منطقه مستقر کرده است. این در حالی است که شواهد بسیاری وجود دارد که ارتش روسیه در آغاز لشکرکشی به خاک اوکراین در 5 اسفند سال گذشته از نقطه مرزی مشترک این 2 کشور با بلاروس موسوم به سنکیوکا استفاده کرد و چند بار نیز از خاک بلاروس، اوکراین را هدف حمله موشکی قرار داده است. نقطه مرزی مشترک سنکیوکا  همان جایی است که نخستین دور مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف در نخستین هفته‌های جنگ اوکراین انجام شد. با وجود شکایت رژیم کی‌یف در این باره، مقامات مینسک موضوع را تکذیب کرده‌اند. اخیرا یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد سربازان این کشور در حمله روسیه به اوکراین نقشی نداشته و مینسک به دنبال پیشگیری از وقوع حملات علیه بلاروس از خاک لهستان، لیتوانی و لتونی است. در همین راستا یک دیوار مرزی مستحکم در مرزهای غربی بلاروس با لهستان که قلمروی ناتو محسوب می‌شود کشیده شده است. در چنین شرایطی احضار سفیر اوکراین در بلاروس، باعث شگفتی بسیاری شده است، چرا که افکار عمومی بین‌المللی چنین تصور می‌کرد که کی‌یف مدت‌ها پیش سفیر خود در مینسک را فرا خوانده و رابطه دیپلماتیک اوکراین با روس‌های سفید در همسایگی شمالی‌اش همانند روس‌ها قطع شده باشد. 
***
هلاکت یک صهیونیست در عملیات مسلحانه در قدس
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه خبر از وقوع یک حمله مسلحانه موفق توسط عوامل فلسطینی در نزدیکی قدس اشغالی داد. طبق گزارش این شبکه، در جریان تیراندازی یک مبارز فلسطینی به‌سوی نظامیان صهیونیست در این منطقه 3 نظامی اشغالگر مجروح شدند که حال یکی از آنها بشدت وخیم و دیگری وخیم گزارش شده است.  یکی از آنها یک نظامی زن 22 ساله اسرائیلی است که زخم‌هایش مرگبار است و دومی یک مرد 25 ساله است که بشدت زخمی شده است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها خبر از هلاکت یکی از مجروحان دادند.  بر اساس روایت پلیس اسرائیل، یک فرد مسلح فلسطینی خود را به پست ایست بازرسی شعفاط رسانده و از فاصله‌ای بسیار نزدیک به‌سوی یک نظامی صهیونیست و یک نگهبان امنیتی حاضر در این محل شلیک کرده که باعث شد آنها بشدت زخمی شوند. 
همزمان با این اقدام از داخل یک خودرو که در همان نزدیکی توقف کرده بود نیز به ‌سوی نظامیان صهیونیست تیراندازی شد تا مجری عملیات بتواند محل را ترک کند و با همان خودرو از محل خارج شود. 
تارنمای روزنامه یدیعوت آحارانوت هم در خبری در این رابطه تأکید کرد مجری اصلی عملیات با پای پیاده به پست ایست بازرسی نزدیک و بعد از تیراندازی با یک خودروی تویوتای سفیدرنگ از محل متواری شده است. همچنین کارشناسان با توجه به پوکه فشنگ‌های به جا مانده، سلاح مجری عملیات ر ا تفنگ «ام 16» دانسته‌اند که سلاح سازمانی ارتش عبری محسوب می‌شود. 
***
کره‌شمالی ۲ موشک بالستیک دیگر شلیک کرد
کره‌شمالی در واکنش به رزمایش دریایی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی در نزدیکی آب‌های ساحلی این کشور، ۲ فروند موشک بالستیک آزمایشی دیگر به سمت دریای شرقی شلیک کرد. به گزارش یونهاپ، خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی، پیونگ‌یانگ این موشک‌ها را شامگاه شنبه شلیک کرده است. یونهاپ به نقل از خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) گزارش داد که آزمایش‌های موشکی تحت عنوان «دفاع منظم و برنامه‌ریزی شده از خود» انجام شده است. بر اساس این گزارش، آزمایش‌های موشکی مزبور با هدف رسمی «حفاظت از امنیت کره‌شمالی و منطقه در برابر تهدیدات نظامی مستقیم آمریکا» انجام گرفته که حداقل ۵۰ سال است جریان دارد. پیش‌تر سخنگوی وزارت دفاع کره‌شمالی متعاقب رزمایش دریایی آمریکا و کره‌جنوبی که با مشارکت ناو هواپیمابر اتمی «یو‌اس‌اس رونالد ریگان برگزار شد، استقرار ناو هواپیمابر در نزدیکی شبه‌جزیره کره را عاملی منفی بر امنیت منطقه خوانده بود. او بازگشت ناوگروه ریگان را «نوعی بلوف نظامی» برای هشدار درباره «پاسخ مشروع» کشورش به رزمایش‌های مشترک «تحریک‌کننده و تهدیدآمیز» آمریکا و کره‌جنوبی دانسته بود.

Page Generated in 0/0060 sec