printlogo


کد خبر: 254878تاریخ: 1401/7/18 00:00
اخبار

زیرساخت‌‌های کیش برای جام‌جهانی کامل نیست
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اسکان گردشگر‌های جام‌جهانی در کیش انجام نشده است، گفت: در واردات و صادرات خوب عمل نکرده‌ایم، کالاهای باارزش داخلی صادر می‌کنیم اما در واردات برخی کالاهای بی‌‌ارزش وارد می‌کنیم. علیرضا یاوری با اشاره به جام‌جهانی قطر اظهار داشت: گفته می‌شود که قرار است کیش میزبان برخی گردشگر‌های جام‌جهانی قطر باشد و این در حالی است که هیچ‌گونه پیش‌بینی خاصی درباره این مساله و اسکان و تردد مسافران خارجی صورت نگرفته است. حتی افرادی که در کیش زندگی می‌کنند نمی‌دانند چگونه می‌توانند برای دیدن بازی‌ها به قطر بروند. بنابراین سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیقی در رابطه با میزبانی از مسافران انجام نشده است. وی اظهارداشت: اصطلاحی تحت عنوان گردشگری حلال وجود دارد که مربوط به میزبانی از توریست‌های کشورهای اسلامی است اما حتی درباره گردشگری حلال هم در کیش برنامه‌ریزی انجام نشده است. 
***
تنش اوکراین 90 میلیارد دلار برای اروپا آب می‌خورد!
با وقوع جنگ اوکراین و ایجاد تنش بین روسیه و اتحادیه اروپایی، کشورهای اروپایی ناچار به واردات LNG با قیمت بالاتر برای تامین برق موردنیاز خود شدند. طبق گزارشی که اخیرا Refinitiv ارائه داده است، با وقوع جنگ اوکراین و ایجاد تنش بین روسیه و اتحادیه اروپایی، کشورهای اروپایی با محدودیت در واردات گاز ارزان‌تر روسیه مواجه شده‌اند و به ناچار به سمت واردات LNG (گاز طبیعی مایع‌شده) با قیمت بالاتر برای تامین برق موردنیاز حرکت کرده‌اند. طبق گزارش موسسه Refinitiv، واردات LNG توسط اروپا در مسیر ثبت رکورد جدید در سال ۲۰۲۲ قرار دارد. حجم واردات LNG توسط اروپا تا پایان سپتامبر سال جاری ۱۲۸ میلیارد مترمکعب ثبت شده که 16.5 درصد بالاتر از کل سال ۲۰۲۱ و ۸ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۹ (قبل از شیوع کرونا) بوده است و احتمالا از مرز ۱۵۰ میلیارد مترمکعب تا پایان ۲۰۲۲ فراتر خواهد رفت. طبق این گزارش، اروپا تا ماه سپتامبر بیش از ۶۰ میلیارد دلار صرف خرید LNG کرده و اگر طبق روند، حجم خرید در 3 ماهه چهارم نسبت به 3 ماهه سوم ۳۰ درصد افزایش یابد، رقم نهایی به راحتی به ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد، تقریبا 2 برابر 44.5 میلیارد دلار پرداخت شده در ۲۰۱۹ و تقریبا 3 برابر کل سال ۲۰۲۱ که حدود ۳۵ میلیارد دلار هزینه شد. 
***
واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فرآیند واردات خودرو به کشور با کندی مواجه نیست، گفت: به طور قطع در آینده شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود. سیدرضا فاطمی‌امین درباره واردات خودرو اظهار کرد: تاکنون ۳۰۰ شرکت یا شخص حقیقی برای واردات خودرو درخواست داده‌اند اما بسیاری از آنها در همان ابتدای کار به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند. وی افزود: مطابق اعلام وزارت صمت، افراد و شرکت‌هایی که قصد واردات خودرو را دارند، باید از خدمات پس از فروش و همچنین نمایندگی برخوردار باشند اما بسیاری از شرکت‌ها این شرایط را نداشتند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درخواست‌های زیادی به وزارتخانه واصل شده و این درخواست‌ها در حال پالایش است. فاطمی‌امین تاکید کرد: تا آخر هفته پیش شرایط برای واردات خودرو تنها از سوی 2 شرکت مسجل شده بود که از شرایط لازم برای تحقق این مهم و واردات برخوردار بودند. 
***
پرداخت وام ۴۵۰ میلیون تومانی به ساکنان بافت فرسوده
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی و بهسازی حدود ۱۰۹ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است، گفت: سقف وام نوسازی ۴۵۰ میلیون تومان و در اطراف حرم‌های مطهر 4 شهر مشهد، قم، شیراز و تهران ۶۰۰ میلیون تومان است. محمد آیینی اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران، نوسازی و بهسازی ۱۰۹ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز کرده است. بخشی از این برنامه در سال ۱۳۹۹ شروع شده، تعدادی در سال ۱۴۰۰ و بخشی هم سال ۱۴۰۱ آغاز شده است. از این ۱۰۹ هزار واحد تقریبا ۶۶ هزار واحد برای پرداخت تسهیلات به بانک معرفی شده است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: تاکنون حدود ۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تسهیلات را دریافت کرده‌اند و مابقی هم در مراحل پرداخت هستند.

Page Generated in 0/0057 sec