printlogo


کد خبر: 254901تاریخ: 1401/7/19 00:00
اخبار

افزایش خودکشی در ارتش آمریکا
بر اساس داده‌های وزارت دفاع آمریکا، خودکشی نیروهای ارتش این کشور بین سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و این آمار فقط در سال ۲۰۲۰، ۱۵ درصد با روند افزایشی همراه بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت همزمان با اینکه پنتاگون به دنبال مقابله با آمار خودکشی در میان نیروهای ارتش ایالات متحده است، اشتراک‌گذاری تجربیات توسط خود این افراد چنین واقعیتی را به طور شفاف و آشکار به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال، «دیون ویلیامسون» ۴۶ ساله، فرمانده نیروی دریایی آمریکا که مشکلات متعددی از جمله بی‌قراری، افسردگی، مشکلات مربوط به حافظه و خستگی مزمن را تجربه کرده، گفت: «حس و حالم شبیه به چیزی است که انگار خودم را جایی گم کرده‌ام. از کاپیتان خواستم که در این راستا کمکم کند». یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۲۱ تحت عنوان «پروژه هزینه جنگ» نتیجه‌گیری کرد که از زمان حمله 11 سپتامبر تعداد اعضای ارتش و کهنه‌سربازانی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، 4 برابر شده است. این مطالعه عوامل مختلفی از جمله آسیب‌های روحی، فیزیکی، اخلاقی، جنسی، فرسودگی شغلی، استرس و دسترسی مداوم به اسلحه را از عوامل دخیل در خودکشی‌ها دانسته است. در ماه مارس، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از ایجاد یک کمیته مستقل جهت بازنگری سلامت روان اعضای ارتش آمریکا و برنامه‌هایی جهت جلوگیری از خودکشی آنها خبر داد. 
***
نظر حزب‌الله درباره انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
«حسن عزالدین» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان طی سخنانی در مراسم تجلیل از ورزشکاران این کشور در منطقه جبل به بررسی تحولات اخیر لبنان در عرصه‌های مختلف و بویژه چالش‌هایی که لبنانی‌ها در پرونده سیاسی با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت تداوم دودستگی و توازن منفی میان نیروهای سیاسی در پارلمان موجب می‌شود تا نتوانیم رئیس‌جمهور جدید را انتخاب کنیم. وی افزود همه نیروهای سیاسی لبنان باید برای تامین منافع کشور و مردم در مواضع خود تجدیدنظر کنند و از شروط و خواسته‌های متضاد خود عقب‌نشینی کنند تا به سمت خلأ ریاست‌جمهوری نرویم؛ چرا که این مساله ما را به سمت گزینه‌ها و اقدامات بی‌فایده سوق می‌دهد و در نهایت به یک بن‌بست سیاسی منجر می‌شود. حسن عزالدین در ادامه تاکید کرد همه باید تلاش کنند تا به تفاهماتی برسند که به پارلمان اجازه می‌دهد رئیس‌جمهور جدید را انتخاب کند؛ رئیس‌جمهوری که عناصر قدرت لبنان و دستاوردهای محقق شده توسط مقاومت را در ذهن و روح خود جای داده باشد. 
***
آزمایش بمب اتم توسط کره‌شمالی
کره‌شمالی روز دوشنبه تأیید کرد استفاده از بمب‌های اتم تاکتیکی علیه مواضع کره‌جنوبی و آمریکا را شبیه‌سازی کرده است. به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، اعلام این پیام همزمان با هفتاد و هفتمین سالگرد تأسیس حزب حاکم کارگران از سوی خبرگزاری رسمی کره‌شمالی انجام شده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در این‌باره اعلام کرد: «نیروهای عملیاتی تاکتیکی اتمی، با انجام ۷ رزمایش، نشان دادند که نیروهای رزمی اتمی برای هدف قرار دادن و محو کامل اهداف در هر موقعیتی و در هر زمانی آمادگی دارند».
این خبرگزاری افزود این آزمایش‌های موشکی در پاسخ به رزمایش‌های دریایی اخیر نیروهای کره‌جنوبی و آمریکا انجام شده است که در آنها برای نخستین بار از ناو هواپیمابر اتمی «رونالد ریگان» استفاده شده است. در ادامه این بیانیه آمده است کره‌شمالی این رزمایش‌ها را تهدیدی علیه خود دانست و تصمیم گرفت «شبیه‌سازی یک جنگ واقعی» را به نمایش بگذارد تا بازدارندگی و تقویت نیروهای خود را به آزمایش بگذارد و پیام هشداری برای دشمنان بفرستد.
***
اسکاتلند دوباره ساز استقلال زد
وزیر اول اسکاتلند در سخنانی اعلام کرد قصد دارد بدون توجه به نتیجه پرونده در دادگاه عالی، همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را برگزار کند. به گزارش نشریه «دی سایت» آلمان، نیکولا استورجن می‌خواهد این همه‌پرسی را اکتبر 2023 برگزار کند که دولت محافظه‌کار بریتانیا در لندن از انجام آن امتناع می‌ورزد. جلسات استماع درباره اینکه آیا دولت نیمه خودمختار اسکاتلند می‌تواند همه‌پرسی را بدون موافقت دولت لندن برگزار کند یا خیر، از روز سه‌شنبه در دادگاه عالی آغاز می‌شود. استورجن گفت اگر دولت مستقر او در ادینبورگ در این پرونده شکست بخورد، وی انتخابات پارلمانی بعدی در بریتانیا را به همه‌پرسی دوجنبه‌ای بر سر پایان دادن به اتحادیه سیاسی با انگلیس که از سال 1707 وجود داشته است، تبدیل خواهد کرد. وزیر اول اسکاتلند نگفت که چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد. یک همه‌پرسی بدون تایید دولت بریتانیا از نظر قانونی الزام‌آور نخواهد بود. رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت: اگر دادگاه‌ها مانع برگزاری همه‌پرسی شوند، پرونده در انتخابات به رأی مردم گذاشته می‌شود، در غیر این صورت از دموکراسی اسکاتلند دست می‌کشیم. وی گفت: من می‌خواهم یک همه‌پرسی قانونی داشته باشیم. 

Page Generated in 0/0059 sec