printlogo


کد خبر: 254902تاریخ: 1401/7/19 00:00
برخی رهبران سیاسی عراق به اربیل سفر کرده‌اند تا نقشه راه تشکیل دولت جدید را نهایی کنند
یک سال بعد از انتخابات؛ عراق هنوز بی‌دولت

گروه بین‌الملل: یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد و هنوز دولت جدید عراق بر مسند کار قرار نگرفته است که این امر ناامیدی زیادی را در این کشور و دولت‌های همسایه عراق در پی داشته است. 
انتخابات پارلمان عراق یک سال قبل برگزار شد. نتایج انتخابات هم چند روز بعد از آن اعلام شد که با اعتراض برخی گروه‌های سیاسی روبه‌رو شد. جریان صدر تلاش کرد ائتلافی شیعی، کردی و سنی ایجاد و با بارزانی و حلبوسی دولت جدید را تشکیل دهد که ناکام ماند. اکنون بعد از یک سال عراق به نزدیک‌ترین زمان خود برای تشکیل دولت جدید رسیده است و به نظر می‌رسد تمام گروه‌های سیاسی عراق منهای جریان صدر راضی به تشکیل دولت جدید در فضای ملتهب عراق هستند. 
شاید اگر دولت عراق با نخست‌وزیری «محمد شیاع السودانی» تشکیل شود بازنده‌ترین عناصر سیاسی در عراق، صدر و الکاظمی، نخست‌وزیر فعلی عراق خواهند بود. در همین زمینه سفر دیروز السودانی، حلبوسی، فالح الفیاض و هادی عامری به اربیل برای تشکیل دولت جدید نمونه بارز نزدیکی زمان تشکیل دولت در عراق است. 
از سوی دیگر، «ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان عراق نیز دیروز در گفت‌وگو با المعلومه از سفر یک هیأت سیاسی عالی‌رتبه بغداد به اربیل خبر داد و تصریح کرد: یک هیأت سیاسی متشکل از محمد الحلبوسی، «محمد شیاع السودانی» نامزد نخست‌وزیری و «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدالشعبی، طی ساعات آتی به اربیل سفر خواهد کرد. به گفته سلام، این هیأت با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان دیدار و درباره نهایی کردن زمان برگزاری نشست پارلمان به منظور انتخاب رئیس‌جمهور رایزنی خواهد کرد. عضو حزب بارزانی گفت: هیأت مذکور برای ایجاد همگرایی و نزدیکی میان ۲ حزب حاکم در کردستان عراق، تلاش خواهد کرد و به آنها مهلت می‌دهد تا نامزد خود را برای ریاست‌جمهوری تعیین کنند تا سایر مراحل تشکیل دولت جدید عراق طی شود. 
این در حالی است که تا این لحظه 2 حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی نتوانسته‌اند روی گزینه ریاست‌جمهوری توافق کنند. چند روز پیش، «عباس العامری» عضو ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت که پس از نشست اخیر احزاب سیاسی، چارچوب هماهنگی شیعیان به کردها ۱۰ روز مهلت داد تا درباره یک نامزد برای پست ریاست‌جمهوری به توافق برسند. 
در همین رابطه برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیروز توئیت کرد: یک سال از انتخابات (پارلمانی) گذشت، بدون آنکه روند قانون اساسی تکمیل شود و این یادآوری آزاردهنده‌ای برای فرصت‌های از دست رفته کشورمان و انگیزه مهمی برای اتحاد و گفت‌وگوی ملی فراگیری است که اساس و هدف آن منافع کشور و مردم و رسیدن به حق‌شان برای داشتن زندگی آزادانه و شرافتمندانه است. برهم صالح در ادامه نوشت: زمان آن فرا رسیده که به چرخه بحران‌ها پایان داده شده و یک حاکمیت بادرایت ایجاد شود. مشکلات مالی و اقتصادی در یک سال اخیر دامنگیر عراق بوده است. از سوی دیگر طرفداران صدر و تشرینی‌ها بارها وارد خیابان شدند و قصد داشتند عراق را صحنه آشوب و اغتشاش کنند. 
‌«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دیروز (دوشنبه، 10 اکتبر) در سالروز انتخابات پارلمانی این کشور، با صدور بیانیه‌ای از همه گروه‌های سیاسی خواست تا گفت‌و‌گوی عاقلانه و همه‌جانبه ملی را در راستای تقویت دموکراسی در پیش بگیرند. به نوشته السومریه‌نیوز، در این بیانیه آمده است: «در چنین روزی در سال گذشته-۱۰ اکتبر ۲۰۲۱- توانستیم مهم‌ترین برنامه دولتی خود را انجام داده و انتخابات قانون‌گذاری زودهنگام را برگزار کنیم. این انتخابات در راستای اجابت درخواست مردم و خواسته مرجعیت عالیقدر برگزار شد». نخست‌وزیر عراق همچنین انتخابات جنجالی سال گذشته را کاملا سالم و ملی توصیف کرد و گفت سازمان ملل و همه ناظران این موضوع را تأیید کرده بودند. البته بسیاری از گروه‌های سیاسی عراقی اعتقاد دارند که این کشور باید به سمت دولت حداکثری ملی بدون حضور الکاظمی پیش برود تا عراق رنگ آسایش ببیند. 

Page Generated in 0/0055 sec