printlogo


کد خبر: 254906تاریخ: 1401/7/19 00:00
تشابه شرایط تیم‌ ملی فوتبال فعلی با تیم جام‌جهانی 2006
مصدومیت؛ مهم‌ترین رقیب

مصدومیت‌های اخیر بازیکنان تیم‌ ملی فوتبال ایران در آستانه جام‌جهانی یادآور اتفاقاتی است که سال ۲۰۰۶ برای تیم برانکو ایوانکوویچ افتاد و نتایج تیم‌ ملی در جام‌جهانی را تحت تاثیر قرار داد. رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی از ۲۹ آبان سال جاری در کشور قطر آغاز می‌شود که گرمای هوای کشور میزبان باعث برگزاری این مسابقات در فصل پاییز شد. 
از این رو کشورهای شرکت‌کننده در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال ملی در سال ۲۰۲۲ رقابت‌های فوتبال باشگاهی را ادامه می‌دهند تا در کوران این بازی‌ها بازیکنان خود را در اختیار کادر فنی تیم‌های‌ ملی قرار دهند. 
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران نیز برای آماده‌سازی هر چه بیشتر ملی‌پوشان داخلی قصد دارد هر هفته آنها را به مینی‌کمپ‌های ۲ روزه دعوت کند تا بازیکنان تیم‌ ملی با هماهنگی بیشتر برای این بازی‌ها آماده شوند. 
با این حال هر چه به شروع بازی‌های جام‌جهانی قطر نزدیک می‌شویم، نگرانی درباره مصدومیت بازیکنان داخلی و لژیونرها بیشتر می‌شود. سردار آزمون، مهاجم بایرلورکوزن که یکی از امیدهای اصلی گلزنی برای تیم‌ ملی ایران است به دلیل مصدومیت ۶ هفته نمی‌تواند بازی کند. از سوی دیگر میلاد سرلک، هافبک پرسپولیس نیز در جریان بازی با سپاهان مصدوم شد تا او هم حضورش در جام‌جهانی قطر در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. 
موج مصدومیت ملی‌پوشان فوتبال ایران در حالی است که بازیکنانی همچون وحید امیری و علیرضا بیرانوند هم با دردهای کهنه و قدیمی در تمرینات حضور دارند. با همه این اوصاف کی‌روش امیدوار به حضور تمام نفرات فعلی است تا بتواند با تمام قدرت برای تقابل با انگلیس، آمریکا و ولز آماده شود. 
شرایطی را که امروز کی‌روش تجربه می‌کند، پیش‌تر برانکو ایوانکوویچ در مسیر جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان طی کرده بود. برانکو در آن روزها بازیکنانی همچون علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان و... را به دلیل آسیب‌دیدگی، تنها چند روز مانده به شروع رقابت‌ها در اختیار گرفت و اثرات همین تیم نامنظم و پر از ستاره‌های آسیب‌دیده ۲ شکست مقابل مکزیک و پرتغال و یک تساوی مقابل آنگولا بود. 
حال باید دید ستاره‌های تیم‌ ملی ایران قبل از شروع رقابت‌ها می‌توانند خودشان را به هواپیمای تیم برای پرواز به سمت قطر برسانند یا جامانده‌های بزرگ تیمی می‌شوند که امیدواری زیادی به کسب نتیجه و صعود از گروه B توسط آن از سوی برخی هواداران کی‌روش و تیم‌ ملی ایران وجود دارد. 
 
* برنامه ویژه کارلوس کی‌روش برای بیرانوند
دروازه‌بان شماره یک تیم‌ ملی در اردوی قبلی با مصدومیت از ناحیه کمر مواجه شده و همچنان درمان را دنبال می‌کند. علیرضا بیرانوند که در جام‌جهانی قبلی در روسیه یکی از ستاره‌های تیم‌ ملی محسوب می‌شد و کارلوس کی‌روش نیز اعتقاد ویژه‌ای به وی دارد، در تلاش است در فاصله کوتاه باقیمانده تا جام‌جهانی قطر، روند درمان خود را بخوبی دنبال کند. بیرانوند در اردوی قبلی پیش از اعزام تیم به اتریش برای ۲ بازی تدارکاتی مقابل سنگال و اروگوئه دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه کمر شده بود و با همین مصدومیت طی ۲ بازی اخیر در ترکیب پرسپولیس حاضر شده است. با حضور در اردوی آماده‌سازی تیم‌ ملی اما کارلوس کی‌روش برنامه ویژه‌ای برای گلر مورد اعتماد خود ترتیب داده است. بیرانوند طی این ۳ روز در اختیار کادر پزشکی و بدنسازی تیم بوده و تمرینات اختصاصی و انفرادی خود را برای تقویت کمر و عبور از آسیب‌دیدگی دنبال کرده است. این برنامه پزشکی قرار است در اردوی پرسپولیس هم دنبال شود تا این بازیکن هر چه زودتر از این مصدومیت رها شود و با آمادگی کامل فوتبال خود را دنبال کند. 
 
* امیری می‌خواهد در جام‌جهانی باشد
تنها مشکلی که می‌تواند وحید امیری را در رسیدن به دومین جام‌جهانی دوران فوتبالی‌اش ناکام بگذارد، شرایط بدنی این بازیکن جنگنده است. اگر چه هافبک - مهاجم این سال‌های پرسپولیس از نظر تکنیکی شرایط خوبی دارد و بارها نشان داده قدرت برداشتن حریف مقابل خود را دارد اما این ویژگی منحصربه‌فرد او نیست و در واقع تعصب و قدرت جنگندگی خیره‌کننده امیری بوده که در کنار سایر توانایی‌هایش او را به بازیکنی منحصر به فرد و خاص در فوتبال ایران بدل کرده است؛ بازیکنی که توانایی بازی در پست‌های مختلف را دارد و کی‌روش هم احتمالا روی خصوصیت چندبعدی امیری حساب ویژه‌ای باز کرده است. 
طی سال‌های اخیر بارها پیروزی‌های مهم پرسپولیس و تیم‌ ملی در شب و روزهایی رقم خورده که وحید امیری ستاره مسابقه بوده و با دوندگی‌های بی‌امان خود بازیکنان حریف را هم در دفاع و هم در حمله با مشکل مواجه کرده است. مروری گذرا بر بازی‌های مرحله مقدماتی جام‌جهانی نیز این موضوع را آشکار می‌کند و امیری را در میان بازیکنان کلیدی تیم اسکوچیچ در مسیر رسیدن به قطر قرار می‌دهد. اما مصدومیت سنگین از ناحیه کمر سبب شد وحید امیری چند ماهی از میادین فوتبال دور شود و سرانجام در دیدار برابر اروگوئه بود که برای دقایقی در نیمه دوم فرصت بازی به دست آورد، البته همین حضور چند دقیقه‌ای نشان داد فرسنگ‌ها از چیزی که می‌تواند باشد فاصله دارد. 
با این حال این روزها با علم به مصدومیت شدیدی که امیری پشت سر گذاشته و زمان کمی که تا جام‌جهانی باقی مانده، کی‌روش و کادرش تمام تلاش‌شان را به کار گرفته‌اند تا این بازیکن را به قطر برسانند و سرمربی پرتغالی تیم‌ ملی امیدوار است بتواند مهره‌ای به آمادگی امیری جام‌جهانی روسیه در اختیار داشته باشد؛ باید دید چند هفته دیگر که لیست نهایی تیم‌ ملی اعلام می‌شود، امیری توانسته از نظر بدنی به مرحله حضور در این مسابقات برسد یا مجبور به تماشای مهم‌ترین تورنمنت جهان از خانه می‌شود. 

Page Generated in 0/0042 sec