printlogo


کد خبر: 254917تاریخ: 1401/7/19 00:00
۳۳ هزار ساختمان ناایمن در برابر حریق و ۳۳ گود خطرناک در تهران وجود دارد
گودهای پرخطر و ساختمان‌های ناایمن، بمب‌های ساعتی

توجه به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن، در کنار پیگیری و رسیدگی به گودهای پرخطری که تهران را احاطه کرده‌اند، ضرورتی است که تعلل در رسیدگی به آن و تعیین تکلیف چنین پدیده‌های خطرناکی می‌تواند عواقب ناگواری همچون حادثه ریزش ساختمان پلاسکو و متروپل را به دنبال داشته باشد. طبق گزارش‌های موجود بر اساس اظهارات رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکنون حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در حوزه ایمنی حریق در تهران شناسایی شده است، علاوه بر این نزدیک به ۲۰۰ گود رها شده در این شهر وجود دارد که از این تعداد ۳۳ گود پرخطر است. 
علی نصیری با اشاره به وجود تعدادی ساختمان ناایمن در تهران گفت: این ساختمانی‌های ناایمن از 2 جهت ناپایدارند؛ برخی مثل پلاسکو در مقابل حریق ناایمن هستند اما برخی مثل ساختمان متروپل به لحاظ سازه‌ای مشکل دارند. آمارهایی که برای ساختمان‌های ناایمن تهران توسط سازمان آتش‌نشانی تهران ارائه شده، مربوط به ساختمان‌هایی است که مشکل ناایمنی در برابر حریق دارند. وی ادامه داد:‌ تاکنون حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در حوزه ایمنی حریق در تهران شناسایی شده است که از این تعداد ۱۲۹ ساختمان بسیار خطرناک است و معاون دادستان تهران مورد به مورد مالکان این ساختمان‌ها را احضار و پرونده‌های آنها را به صورت جدی پیگیری می‌کند. 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر عدم توجه به ساختمان‌هایی که از نظر سازه‌ای نا‌ایمن هستند، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم ۲۲ گروه ارزیابی ساختمان‌ها با اولویت ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم تشکیل خواهد شد. ارزیابی خطر این ساختمان‌ها که تهیه شود به آمار تازه‌ای دست پیدا خواهیم کرد. این طرح با همکاری سازمان نظام مهندسی، راه‌و‌شهرسازی، آتش‌نشانی، معاونت فنی عمرانی و معاونت شهرسازی شهرداری، وزارت کار و دبیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با جدیت پیگیری می‌شود؛ دادستانی کشور هم پیگیر است ضمن اینکه وزیر کشور هم دستورالعمل بسیار خوبی را پس از حادثه متروپل ابلاغ کرده‌اند که با این ابلاغیه کار پیش خواهد رفت. وی افزود: یکی از ساختمان‌های ناایمن بویژه درحوزه حریق پاساژ علاءالدین است. این پاساژ استانداردهای استقرار و خروج جمعیت در صورت آتش‌سوزی را ندارد و آتش‌سوزی‌های متعددی هم در این پاساژ اتفاق افتاده است. جلساتی درباره آن برگزار شده است اما وجود مالکان متعدد، حضور جمعیت زیاد مردم، تنش‌های اجتماعی و مجاورت آن با مراکز درمانی و ترافیک به پیچیدگی‌های آن افزوده است. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مدیریت بحران که در 3 ماه آینده به سرانجام می‌رسد این است که شرایطی مهیا شود تا به غیر از بانک‌های اطلاعاتی ما و اطلاعاتی که بازرسی کل کشور دارند، شماره ۶ در سامانه ۱۳۷ برای دریافت گزارش‌های مردمی درباره موارد ناایمن خرد و کلان اختصاص یابد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره گود خیابان ایران زمین هم اظهار کرد: این گود متعلق به شهرداری نیست. این گود متعلق به وزارت نفت است و وزارت نفت آن را از مالک که هم‌اکنون در زندان است به عنوان ‌طلب برداشته است و شهرداری منطقه ۲ موضوع این گود را هم پیگیری می‌کند.

Page Generated in 0/0056 sec