printlogo


کد خبر: 254928تاریخ: 1401/7/19 00:00
اخبار

بلوکه بخشی از تسهیلات اعطایی ممنوع است
اخذ هر گونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. 
 بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تصریح کرده است: بر اساس مفاد بخشنامه شماره ۳۷۵۵۱۷‏‏‏/۰۰ مورخ ۲۳‏‏‏ اسفند سال ۱۴۰۰ موضوع ابلاغ مصوبه جلسه مورخ ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۰ هیات عامل بانک مرکزی، اخذ هر گونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. همچنین چنانچه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه شماره ۱۰۰۸۳۲‏‏‏‏/۹۹ مورخ ۹ تیرماه سال ۱۳۹۹ قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده کرده است، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نمی‌باشند، الزامی است. 
***
۱۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع بزرگ وارد مدار تولید شد
وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری از ۱۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع بزرگ کشور در ماه‌های اخیر، از اضافه شدن یکهزار و ۴۰۰ مگاوات دیگر تا تابستان سال آینده و پیش از اوج بار برق خبر داد. 
«علی‌اکبر محرابیان» دیروز دوشنبه در جلسه پایش ایجاد و راه‌اندازی ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی از سوی صنایع بزرگ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته در چنین روزی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت منعقد و در چارچوب آن مقرر شد صنایع بزرگ و انرژی‌بر کشور با حمایت دولت بتوانند ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه را پایه‌گذاری کنند. 
وی اظهار داشت: بر این اساس مقرر شد عمده برق تولیدی توسط این نیروگاه‌ها هم توسط همین صنایع به طور مستقیم استفاده و به این ترتیب محدودیت‌های برق صنایع جبران شود. محرابیان گفت: در چارچوب این تفاهمنامه، عملیات اجرایی و پیگیری موارد در دستور کار قرار گرفت و صنایع بزرگ برای ایجاد بیش از ۱۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی اعلام آمادگی کردند. 
وی ادامه داد: امروز و یک سال پس از انعقاد این تفاهم‌نامه، بخشی از واحدها ساخت نیروگاه را آغاز کرده‌اند که در حال اجرایی شدن است. در ماه‌های گذشته نیز یک نیروگاه به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده بود. وزیر نیرو پیش‌بینی کرد تا زمان اوج مصرف برق در تابستان سال آینده بخش دیگری از نیروگاه‌ها به ظرفیت یکهزار و ۴۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و مابقی آنها نیز در طول سال آینده و همچنین سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسند. 
***
هدف‌گذاری صادرات ۲  میلیارد دلاری در صنعت دارو
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات سالانه حدود ۵۰ میلیون دلاری در صنعت دارو، گفت: دستیابی به صادرات یک تا ۲ میلیارد دلاری در این صنعت قابل تحقق است. سیدرضا فاطمی‌امین گفت: ایران از نظر سلامت در جنبه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، خدمات سلامت، درمان و دارو دارای اعتبار بین‌المللی است. همزمان با توسعه صنعت دارو و سلامت باید در حوزه تجارت خارجی نیز ورود کنیم، زیرا از این طریق تراز ارزی نیز ارتقا می‌یابد. وزیر صمت تصریح کرد: صادرات سالانه دارو حدود 50 میلیون دلار است که طبق برآوردهای انجام شده دستیابی به صادرات یک تا 2 میلیارد دلاری در این صنعت قابل تحقق است. فاطمی‌امین با اشاره به کاهش شکاف تجاری کشور، افزود: سال گذشته 52 میلیارد دلار واردات انجام شد و در مقابل صادرات غیرنفتی 48.5 میلیارد دلار بود که نشان می‌داد شکاف بین صادرات غیرنفتی و واردات در حال کاهش است. وی گفت: صادرات محصولات خام و نیمه‌خام اگرچه ارزآوری به دنبال دارد اما برای کشور قدرت‌آفرین نیست، در حالی که حوزه تجهیزات پزشکی و دارو می‌تواند برای کشور قدرت‌آفرین باشد. 
فاطمی‌امین تاکید کرد: صادرات در بخش سلامت بویژه در حوزه داروهای زیست فناوری و تجهیزات پزشکی قابل دستیابی است و ما به دنبال توسعه این بخش هستیم. 
***
سند راهبردی ماشین‌آلات صنعتی و معدنی تا ۱۵ آبان تدوین می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد سند راهبردی ماشین‌های مختلف بخش صنعت، معدن، راه‌سازی و ساختمان‌سازی تا نیمه نخست آبان‌ماه طراحی و تدوین شود. «سیدرضا فاطمی‌امین» دیروز در جلسه تدوین سند راهبردی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی افزود: امسال وزارت صمت به دنبال اجرای یک سیاست متوازن در حمایت از ماشین‌آلات صنعتی، معدنی، کشاورزی، راه‌سازی و ساختمان‌سازی است و در این زمینه در نظر داریم در هر حوزه‌ای که ظرفیت ساخت داخل وجود دارد استفاده کنیم و هر کجا کمبودی هست از طریق واردات تامین شود. فاطمی‌امین تاکید کرد: برای وزارتخانه صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات در همه حوزه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: صادرات از 2 بعد تامین ارز کافی برای تامین مایحتاج و همچنین قدرت دادن به کشور در سطح بین‌المللی اهمیت و آورده دارد. 
وزیر صمت یادآور شد: سال گذشته 48.5 میلیارد دلار صادرات بدون نفت از کشور انجام شد که در 5 ماهه امسال ۲۴ درصد رشد داشته و در مقابل واردات کشور در سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار بوده است. 
وی ادامه داد: قدرت یافتن کشور در سطح بین‌المللی از طریق صادرات محصولاتی مثل مواد خام و اولیه یا نیمه‌خام نظیر شمش فولادی، متانول و... محقق نمی‌شود، بلکه باید بتوان کالاهایی صادر کرد که کمتر کشوری در جهان قادر به تولید آنهاست و به طور قطع یکی از این محصولات حوزه ماشین‌آلات است.

Page Generated in 0/0052 sec