printlogo


کد خبر: 254940تاریخ: 1401/7/20 00:00
پیشنهاد معاون ساترا برای رفع برخی مشکلات محتوایی نمایش خانگی در آینده
جای نشست نقد سریال در نمایش خانگی خالی است

احمد‌رضا انصاری‌پور: با انتشار قسمت دوم سریال «آنتن» که از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، عده‌ای از کاربران فضای مجازی با توجه به محتوای این قسمت از سریال و دامن زدن به برخی اعتراضات که مشابه تنش‌های اخیر بود، انتقاداتی را نسبت به آن مطرح کردند. در پی این اتفاق، بخش‌هایی از سریال مورد اصلاح قرار گرفت و نسخه اصلاح‌شده در فاصله‌ای کوتاه جایگزین شد اما سوال این است: آیا در انتشار اولیه این نسخه اصلاح‌نشده تعمدی بوده یا این موضوع ناشی از سهل‌انگاری بوده است؟
به گزارش «وطن‌امروز»، بخش‌هایی از قسمت دوم سریال «آنتن» که بتازگی پخش آن از شبکه نمایش خانگی آغاز شده است، انتقاداتی را به دنبال داشت مبنی بر اینکه با توجه به شرایط موجود و برخی تنش‌ها و اعتراضات، انتشار بخش‌هایی از آن در این برهه کار صحیحی نبوده است. پیش از این هم در گزارشی در این باره اشاره کردیم و نوشتیم که بهتر بود انتشار چنین صحنه‌هایی که دوگانه سنت‌گرایان و تجددطلبان را به تصویر می‌کشد، به زمانی موکول شود که بتوانیم فارغ از هیجانات زودگذر و بدون نگرانی از آتش‌بیار معرکه اعتراضات شدن، درباره آنها صحبت کنیم. جایگزین کردن نسخه اصلاح‌شده این قسمت از سریال هم با فاصله کمی صورت گرفت تا نشان دهد پلتفرم و توزیع‌کنندگان هم این موضوع را پذیرفته‌اند. اما محمدصادق افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا بتازگی در گفت‌وگوی خود با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشته است: ساترا قبل از پخش بخش‌های مذکور، بنا بر وظیفه نظارتی خود، ضرورت اصلاح این را به پلتفرم اعلام کرده بود. 
سوال این است: با توجه به این تذکرات از سوی ساترا، آیا در انتشار اولیه این نسخه اصلاح‌نشده تعمدی بوده یا این موضوع ناشی از سهل‌انگاری بوده است؟ برای یافتن پاسخ این سوال، سراغ محمدصادق افراسیابی رفتیم و جزئیات این موضوع را از وی جویا شدیم.  
افراسیابی در پاسخ به این سوال که با وجود تذکرات ساترا به پلتفرم نماوا برای اصلاح بخش‌هایی از قسمت دوم «آنتن»، چرا ابتدا نسخه اصلاح‌ نشده منتشر شده است به «وطن‌امروز» گفت: نمی‌توان گفت پلتفرم در این قضیه سرپیچی کرده است. 
به محض تذکرات اولیه و سپس تماس همکاران ساترا، پلتفرم محتوای اصلاح نشده را حذف و با فاصله کوتاهی نسخه اصلاح شده را جایگزین کرده است و این نشان می‌دهد پلتفرم از این موضوع تمکین کرده است.
وی ادامه داد: اینگونه نبود که این ایرادات ابتدا در فضای مجازی مطرح شود و سپس ساترا از آنها مطلع شود. ساترا پیش از طرح این ایرادات در فضای مجازی، از موضوع اطلاع یافته بود و برای رفع مشکل اقدام کرده بود. مشکل هم به‌سرعت از سوی پلتفرم رفع شد و در این تاخیر کوتاه، به نظرم تعمدی از سوی پلتفرم نبود. همچنین افراسیابی در مصاحبه اخیرش با باشگاه خبرنگاران جوان، پیشنهادی در قالب برگزاری نشست‌های نقد سریال‌های نمایش خانگی ارائه کرد. وی در این باره توضیح داد: موضوعی که در مصاحبه قبلی مورد اشاره بنده بود، چیزی شبیه همان نشست‌های نقد سریال‌های تلویزیونی است که پس از اتمام پخش سریال برگزار می‌شود. این نشست‌ها به نظر من می‌تواند راهگشا باشد. البته بهتر این است که این نشست‌ها در حین پخش برگزار شود.
مثلا درباره مساله‌ای که برای «آنتن» پیش آمد، همین الان هم عده‌ای هستند که معتقدند آن بخش‌های حذف شده نباید حذف می‌شد. عرض من این است که هم منتقدان این حذف شدن و هم مدافعان آن، در نشستی حاضر شوند و درباره این موضوع حرف بزنند و استدلال بیاورند. ما برای برپایی چنین فضایی برای گفت‌وگو آماده‌ایم و از آن استقبال می‌کنیم و برای حمایت‌های مالی و پشتیبانی و... هم آمادگی داریم.
سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا اضافه کرد: شبکه نمایش خانگی ما دست بخش خصوصی است. این موضوع هم فرصت‌هایی دارد و هم تهدیداتی اما به هر حال این نشست‌ها کمک می‌کند بخش خصوصی تحلیلی از عملکرد خود را هم از نظر نخبگان و هم از نظر مردم ببیند که این اتفاق به ارتقای محتوای نمایش خانگی در آینده می‌انجامد.
وی در ادامه، ۲ بعد تنظیم‌گری ساترا را اینگونه تشریح کرد: تنظیم‌گری ساترا در حوزه صوت و تصویر ۲ بعد دارد؛ یک بعد برمی‌گردد به تنظیم‌گری پایش و نظارت که وضع موجود محتوا را رصد و تنظیم می‌کند و بعد دیگر، تنظیم‌گری اجتماعی است که بر دوش معاونت ما است و به ارتقای وضعیت آتی محتواها می‌انجامد. یکی از مصادیقی که در این تنظیم‌گری اجتماعی موثر است، برگزاری همین نشست‌های نقد و بررسی سریال‌های نمایش خانگی است.
محمدصادق افراسیابی در پایان تاکید کرد: لازم به ذکر است ما در این حوزه فقط به برگزاری همین نشست‌ها بسنده نمی‌کنیم چون برگزاری این نشست‌ها تنها یکی از شؤون تنظیم‌گری اجتماعی محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0051 sec