printlogo


کد خبر: 254943تاریخ: 1401/7/20 00:00
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:
اوضاع کتابخوانی در کشور بد نیست

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به اینکه حوزه کودک و نوجوان از حوزه‌های پرفروش کتاب است، یادآور شد هنوز هم لازم است برای گسترش مطالعه کار کنیم. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌ مناسبت هفته جهانی کودک با نویسندگان و ناشران ادبیات دینی کودک و نوجوان در کتابخانه مرکزی قم دیدار و گفت‌وگو کرد. رمضانی در این نشست تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی بعد از مساجد و مدارس است. اساسا رقیب مساجد و مدارس نیستیم اما این خصوصیت ویژه بر اساس تعریف نهاد شکل گرفته است. کتابخانه‌ها باید بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و قومیت برای هر فردی دسترسی به کتاب را ایجاد کنند. 
وی در تایید سخنانش درباره جایگاه سوم نهاد کتابخانه‌ها در بین شبکه‌های فرهنگی کشور، گفت: نهاد یک شبکه‌ ۳۷۰۰ کتابخانه‌ای است که حدود ۲۷۰۰ کتابخانه مستقیم از سوی نهاد اداره می‌شود، ۸۰۰ کتابخانه روستایی و هزار کتابخانه مشارکتی نیز با مجوز نهاد فعالیت می‌کنند. همه فعالیت‌ کتابخانه عمومی غیر از چند کتابخانه که استثنا شده است، باید بر اساس مجوز نهاد باشد. 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی را امری دارای اولویت دانست و گفت: یک نکته اساسی وجود دارد و آن اینکه اگر بخواهیم در بحث توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی اقدام کنیم و کار شایسته انجام دهیم هیچ گریزی وجود ندارد جز اینکه درهای آموزش‌و‌پرورش را باز کنیم. آموزش‌و‌پرورش اساسا نگاهش نسبت به ورود دستگاه‌های فرهنگی به آن نگاهی بسته است. اگر این نگاه تغییر نکند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. کتابخانه‌های نزدیک به مدارس داریم، پیشنهاد داده‌ایم آن کتابخانه‌ها را به‌ عنوان کتابخانه معین همان مدرسه تعریف کنیم، یک تیم مشخص شود که از کتابخانه به مدرسه کتاب امانت دهند. این ظرفیت هیچ بار مالی هم برای آموزش‌و‌پرورش نخواهد داشت. یک مطالب فرهنگی دیگر این است که «زنگ کتابخوانی» در مدرسه داشته باشیم. لزوما هم به مطالعه ختم نمی‌شود و می‌توان مسائلی مثل روش رسیدن به کتاب خوب یا روش‌های مطالعه را در آن مطرح کرد. 
وی در پایان وضعیت کتابخوانی در کشور را اینگونه توصیف کرد: اساسا اوضاع کتابخوانی در کشور بد نیست. مهم‌ترین نکته، بازار است. اندکی در مسائل واقع‌بین باشیم؛ مشاهدات عینی می‌گوید یکی از حوزه‌هایی که خانواده‌ها برای بچه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، همین حوزه کتاب است. علائم و نشانه‌ها نیز همین را تایید می‌کند. یکی از رده‌های پرفروش و پر‌امانت کتاب‌های کودک و نوجوان است؛ البته برای کتابخوان کردن مردم و گسترش فرهنگ مطالعه باید کار کرد.

Page Generated in 0/0051 sec