printlogo


کد خبر: 254951تاریخ: 1401/7/20 00:00
دور دنیا

رئیس‌جمهور عراق پنجشنبه انتخاب می‌شود
 پارلمان عراق دیروز با برگزاری جلسه‌ای برای بررسی چند پیش‌نویس قانون، پنجشنبه هفته جاری را به عنوان موعد برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور اعلام کرد.
محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در سخنانی در این باره اعلام کرد این جلسه روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر برگزار می‌شود و دستور کار آن فقط انتخاب رئیس‌جمهور خواهد بود. دوشنبه‌شب محسن المندلاوی، معاون اول رئیس پارلمان عراق گفت: درخواستی برای برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهور به دست ما رسیده است که ۱۷۰ نماینده آن را امضا کرده‌اند. 
***
آذربایجان و ارمنستان بر سر نکات اصلی توافق کردند
«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر نکات اصلی پیمان صلح توافق کرده‌اند. وی در مصاحبه سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) با تی‌وی‌نت ترکیه گفت: «بر سر نکات اصلی توافق حاصل شده است.
۵ مورد وجود دارد شامل به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرزها و... . فقط اجرای آن باقی مانده است». این دیپلمات ترک همچنین تکرار کرد که گفت‌وگوی توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات بر سر عادی‌سازی روابط بین ایروان و آنکارا نمی‌تواند مجزا از هم انجام شود.
وی با بیان اینکه «بارها در این باره صحبت کرده‌ایم»، افزود ترکیه در تمایل برای عادی‌سازی روابط صادق است. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت‌وگوهای هفته گذشته بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در پراگ را مثبت ارزیابی کرد. 
***
زکزاکی: کشتار زاریا با دستور آمریکا و عربستان بود
شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت کشتار زاریا که مقامات نیجریه سال ۲۰۱۵ علیه پیروان اهل‌بیت(ع) انجام دادند، با دستور خارجی از سوی واشنگتن و لندن اتفاق افتاد و ریاض نیز در آن مشارکت داشت.
وی همچنین تاکید کرد این جنبش از طریق شکایتی که توسط انجمن حقوق مسلمانان لندن در دیوان کیفری بین‌المللی تنظیم شده است، این پرونده را پیگیری می‌کند.
اتفاقات زاریا به کشتار بیش از ۲ هزار نفر و زخمی شدن جمع زیادی از شیعیان در اواخر ماه صفر مصادف با ۲۱ و ۲۲ آذر ۱۳۹۴ اشاره دارد که با حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله در شهر زاریا، مرکز شیعیان نیجریه و محل اقامت رهبرشان انجام شد.
در این ماجرا شیخ زکزاکی و همسرش زخمی و دستگیر شدند و علی از پسران شیخ زکزاکی و نیز یار نزدیک و جانشین و معاون وی یعنی شیخ محمد محمود توری و نیز دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما از رهبران جنبش اسلامی در میان ۲ هزار نفر از شیعیان به شهادت رسیده بودند. مهاجمان دستگیرشدگان را در اتاقی محبوس کرده و زنده زنده سوزاندند.
بر اثر این حمله همچنین حدود 800 نفر مفقود شدند که تاکنون هیچ خبری از سرنوشت‌شان به دست نیامده است.
***
حمله روسیه به کی‌یف ادامه دارد
 پس از حملات موشکی روز دوشنبه روسیه به کی‌یف و شهرهای اطراف آن، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دیروز سه‌شنبه اعلام کرد حملات دقیق موشکی مسکو به زیرساخت‌های انرژی اوکراین ادامه دارد. «ایگور کوناشنکوف» در سخنانی تاکید کرد: امروز نیروهای مسلح فدراسیون روسیه با استفاده از سلاح‌های دقیق و دوربرد هوایی و دریاپایه به حملات گسترده خود به مراکز کنترل و فرماندهی نظامی و سیستم تامین انرژی اوکراین ادامه دادند.
رسانه‌های اوکراینی از شنیده شدن صدای آژیر هشدار سراسری و وقوع انفجارهای متعدد در مناطق مختلف این کشور از جمله کی‌یف، اودسا، وینیتسا، ریونه، کریوی روگ، ژیتومیر، خملنیتسکی، نیکولایف، دنپروپتروفسک، زاپروژیا و لویو خبر دادند. این انفجارها در برخی نقاط با قطعی برق نیز همراه بود. دیروز دومین روز پیاپی بود که روسیه زیرساخت‌های انرژی و مراکز ارتباطی نظامی اوکراین را هدف قرار می‌داد. 

Page Generated in 0/0060 sec