printlogo


کد خبر: 254956تاریخ: 1401/7/20 00:00
اخلاق ‌حرفه‌ای حلقه مفقوده
«ساپینتو»؛ هزینه‌ای برای استقلال

محمدرضا ولی‌زاده: «ریکاردو ساپینتو» در استقلال امیدوارکننده نشان‌ داده است. او تجربه بین‌المللی بالایی دارد و شیوه ‌بازی تیم تحت هدایتش را هم به اندازه نتایجش در 7 هفته اخیر می‌توان مطلوب قلمداد کرد، هر چند برخی خصوصیات اخلاقی عجیب مرد پرتغالی نیمکت آبی‌ها در آینده نزدیک برای او و تیمش دردسرساز خواهد شد، البته در فوتبال ایران  مقوله اخلاق و هنجارهای وابسته به آن، سالیانی ا‌ست توسط متولیان ناصالح سلاخی ‌شده و مفهوم آن بی‌اعتبار شده است. 
در وهله‌ نخست باید با این‌ حقیقت روبه‌رو شد که استقلال، همانند دیگر تیم‌های بزرگ فوتبال، به مربیانی نیاز دارد که به ‌لحاظ رفتاری باوقار و اخلاق‌مدارند، بدین‌ معنا که نوع برخوردشان در شرایط متفاوت -که اغلب در وضعیت دشوار در معیار سنجش قرار می‌گیرد- درخور جایگاه تیمی که در آن فعالیت می‌کنند، باشد که این ‌مهم را می‌توان در تعریف واژه‌ «اخلاق حرفه‌ای» بهتر جست‌وجو کرد؛ همان مجموعه‌ای از مقررات بر رفتار که هیچ‌‌گاه به تمامیت و اعتبار فوتبال لطمه وارد نمی‌کند و همواره توأم با احترام است. 
ساپینتوی امروز برخلاف معیارهای کیفیت فنی‌‌اش، در اخلاق، چندان حرفه‌ای نیست و برای استقلال هزینه‌بر خواهد بود، چرا که تداوم رفتارهای ناپرهیزانه‌ او در کنار زمین، میزان اثرگذاری‌‌اش را در تیم هم تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد، به این علت که مشاجره‌های مداوم و خشونت‌بار سرمربی استقلال، تمرکزش را برای رهبری تیمش از او خواهد گرفت و وقتی استرس بر سرمربی تیم حاکم شود، انتقال مسائل ‌فنی دچار اختلال خواهد شد. از طرفی کارت‌های متوالی دریافتی و در ادامه محرومیت‌های احتمالی‌اش، می‌تواند او را از استقلال دور کند و عدم‌ حضور سرمربی در کنار تیم (در بازی‌های رسمی) اتفاق خوشایندی نیست و در دیدارهای بزرگ یک ضعف محسوب خواهد شد. 
به‌ هر جهت، ساپینتو باید تسلط بیشتری روی رفتار خود داشته باشد و بیشتر خودداری کند، اگرچه باشگاه استقلال نیز باید سرمربی تیمش را از جو حاکم بر فوتبال کشور باخبر و او را بهتر توجیه کند. برخی عوامل نیمکت تیم‌های حریف که ساپینتو را بسیار متزلزل و آماده‌ واکنش می‌‌بینند، رفتارهایی انجام می‌دهند تا عطش سرمربی استقلال برای رفتارهای اعتراض‌آمیز بیشتر و در نهایت کار به درگیری ختم شود و این مهم به حربه‌ای علیه استقلال تبدیل شده است. به نظر می‌رسد ابتدا باشگاه باید این موضوع را از طریق دستیاران او بویژه «خسرو حیدری» و «بهزاد غلامپور» به‌ عنوان مربیان داخلی، مدیریت و سپس با استخدام یک مشاور، به ایجاد آرامش برای سرمربی خود کمک کند.
 
* ساپینتو: 6 پنالتی برای استقلال نگرفتند!
سرمربی استقلال در جشن تولدش از داوری‌ها در لیگ ایران گلایه کرد. ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال روز گذشته تولد 50 سالگی‌اش را جشن گرفت. سرمربی آبی‌پوشان پایتخت به مناسبت تولدش مصاحبه‌ای را با نشریه «رکورد» پرتغال انجام داد. رسانه پرتغالی با تیتر «شیرشاه به نیم قرن رسید» به تولد و معرفی بیوگرافی ریکاردو ساپینتو پرداخت. رسانه‌های پرتغال این لقب را به خاطر موهای سرمربی استقلال به او داده‌اند. ساپینتو در بخشی از این مصاحبه به نشریه پرتغالی گفت: من خوشحالم که تولدم را در کنار خانواده‌ام و کنار تیمم (استقلال) جشن می‌گیرم. سرمربی استقلال درباره عملکرد تیمش در این فصل هم گفت: انگیزه و هیجان زیادی دارم. تا اینجای فصل 6 پنالتی برای ما نگرفته‌اند و واقعا در این زمینه اغراق نمی‌کنم. این اتفاقات داوری خیلی عجیب است ولی ما با قدرت به مسیرمان ادامه می‌دهیم. رسانه پرتغالی در ادامه گزارش درباره سرمربی استقلال نوشت: ساپینتو شخصیت جذابی دارد و اکنون به دنبال چالشی بزرگ به همراه استقلال در ایران است تا به قهرمانی برسد. او در استقلال تاثیرگذار بوده و رضایت هواداران را کسب کرده است. 
 

Page Generated in 0/0053 sec