رئیس پلیس راهور: مونتاژکاری به جای تولید کیفی خودرو باعث شده هر ساعت 2 نفر در جادهها فوت کنند
خودروهای ناایمن و 5 هزار نقطه حادثهخیز در کشور موجب شده سالانه 17 هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست بدهند
با آنکه مطابق تاکید سازمان ملی استاندارد، استانداردهای هشتادوپنجگانه تولید خودرو برای ساخت خودروهای ایمن و باکیفیت باید رعایت شود اما همچنان خودروسازان خودروهایی را تولید میکنند که همه استانداردهای تعریف شده را ندارند. در همین ارتباط رئیس پلیس راهور میگوید: نباید وسایل نقلیه ما به نوعی تولید شود که در تصادفات درهای خودرو قفل شود یا خودرو آتش بگیرد! ما باید بگوییم تا آخر سال ۵۰۰ خودروی با کیفیت تولید میکنیم، نه اینکه عدد تولید خودروی بیکیفیت را بالا ببریم. به گزارش«وطنامروز»، هر چند آمار بالای جانباختگان حوادث جادهای در پی وقوع تصادفات ناشی از مجموعه عواملی چون عدم توانایی و مهارت راننده، حادثهخیز بودن جادهها و غیراستاندارد بودن خودروهاست اما طبق گفته پلیس، بخش عمده کشتهشدگان جادهای ناشی از نبود ایمنی و کیفیت پایین خودروها و در واقع غیراستاندارد بودن آنهاست و نتیجه آنکه متاسفانه سالانه 17 هزار ایرانی در جادهها به دلیل تصادفات جان خود را از دست میدهند. در همین ارتباط سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا دیروز در همایش «کروکیهای برتر» گفت: در تمام دنیا ورق بدنه خودرو فولاد کمکربن است، نه حلبی ۳ لایه! خودروساز نباید چیزی تولید کند که آلت قتاله باشد و ستونهای خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. وی با بیان اینکه 20 درصد مصدومان تصادفات قطع نخاع میشوند، گفت: خودروساز به جای ورق کمکربن، حلبی در خودروها کار کند. رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: ما از سال ۸۵ توانستیم تعداد کشتههای تصادفات را از ۲۷ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر برسانیم اما هنوز در مسیرهای شهری و بینشهری کشور ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز ترافیکی داریم. هادیانفر ضمن اشاره به وجود بیش از ۵ هزار نقطه حادثهخیز در سراسر کشور و با بیان اینکه 5 هزار میلیاردتومان نیاز است تا این نقاط حادثهخیز برطرف شوند، افزود: این کار باید یک بار برای همیشه انجام شود، چرا که موضوع راه بسیار مهم است. وی در ادامه با اشاره به جلسه اخیر خود با مدیرعامل شرکت سایپا گفت: من چند روز پیش به این مدیر خودروساز گفتم برای خدا به دنبال کیفیت و ایمنی خودروها بروید. وقتی حرف از تولید خودرو میزنند، باید همه ۲ هزار و ۶۰۰ قطعه خودرو را خودشان تولید کنند، این در حالی است که خودروسازان ما فقط مونتاژ میکنند. به گفته وی، در برنامههای سالانه هر کشور پیشبینیهایی در حوزه تصادفات مدنظر قرار میگیرد که برای طول برنامه پنجم پیشبینی ۳۱ درصد کاهش را داشتیم و پیشنهاد ما برای طول برنامه ششم کاهش ۵۰ درصدی تصادفات است. وی با بیان اینکه نظم ترافیکی یکی از شاخصهای کشورهای پیشرو است، گفت: ما ۱۱ هزار عنوان قانونی در کشور داریم که نگاه سلبی و ایجابی دارند و باید در این زمینه اصلاحاتی انجام شود. وی در ادامه افزود: کشتههای تصادف بعضا با کشتههای جنگ قابل مقایسه است. رئیس پلیس راهور در ادامه گفت: در مدیریت ترافیک نیز ۲ موضوع مهم داریم که تمام کشورها در تلاش هستند برای این ۲ موضوع برنامههای جدید بدهند تا در جامعه و شهرهای خود رفتار ترافیکی مناسبتری داشته باشیم. ایجاد و اعمال اقدامات مناسب برای کاهش تصادفات از اهداف کشورهاست. وی افزود: معتقد هستم عامل تصادفات ۴ عامل نیست و ۵ عامل است، نخستین عامل مدیریت است که دولتها باید به آن ورود کنند. برای همین در کشورهایی که در بحث کاهش تصادفات موفق بودند دولتها به امر تصادفات ورود کردهاند. هادیانفر با بیان اینکه باید ساختارهای مدیریتی ایجاد شود، گفت: نقش دولت و دستگاههای دولتی در کاهش تصادفات مؤثر است، ۳۲ دستگاه در امر تصادفات مسؤول هستند اما همیشه از 5-4 دستگاه در امر تصادف سوال و جواب شده است! رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۵۰ درصد جانباختگان تصادفات افرادی هستند که سر صحنه جان خود را از دست میدهند، تصریح کرد: ۶ درصد جانباختگان در حین انتقال و ۴۳ درصد در تروما و بیمارستانها جان خود را از دست میدهند؛ دولت باید بر وظایف این دستگاهها مدیریت و قوه قضائیه نیز باید به ترک فعلها ورود کند. وی با بیان اینکه ۸۴ میلیون جمعیت در کشور داریم و عین این ۸۴ میلیون کاربر ترافیک هستند، چرا که این افراد یا راننده بوده یا سرنشین خودروها هستند، گفت: قانون باید مجازاتهای جایگزین و اجتماعی داشته باشد اگر نه افراد پولدار از قانون سوءاستفاده میکنند و این قانون برایشان بازدارندگی ندارد.
هادیانفر با بیان اینکه ما نیازمند قوانین جدید و به روز و کارآمد و اثربخش هستیم تا بتوان به پشتوانه آن شاهد رفتار صحیح ترافیکی بود، گفت: در هر ساعت ۲ نفر در جادهها فوت میکنند و به ازای هر نفر فوتی ۲۵ نفر مصدوم میشوند؛ ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که مجروح میشوند قطع نخاع میشوند. رئیس پلیس راهور با اشاره به عملکرد پلیس راهور در مأموریت اربعین خاطرنشان کرد: ۳۲۰ هزار وسیله نقلیه را در مأموریت اربعین در ۶ شهر مرزی جانمایی کردیم. وی گفت: شاهد صدور صوری اسقاط خودرو هستیم؛ متأسفانه خودروها به صورت واقعی اسقاط نمیشوند و شاهد این هستیم که خیابانها رفته رفته به پارکینگ تبدیل میشوند. سردار هادیانفر تأکید کرد: مشکل اصلی از آنجا شروع شد که یک فرد در دیوان عدالت شکایتی مبنی بر اینکه اگر یک خودرو دارای معاینه فنی باشد باید بتواند در شهر تردد کند، کرده بود و متأسفانه دیوان هم رأی به نفع این فرد صادر کرده بود. وى گفت: این رویه غلط است. دولت باید این رأی را باطل کند، چرا که با این کار نه تنها مشکل ترافیک حل نمیشود بلکه خودرویی که ۴۰ سال از عمرش میگذرد، اجازه تردد در شهر مییابد.
***
الکترونیکی شدن کروکیهای تصادفات در کشور تا آخر آبان
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: سامانه ثبت الکترونیک کروکیهای تصادفات تا 1.5 ماه آینده در کل کشور اجرایی و فعال خواهد شد. سردار سیدکمال هادیانفر در جمع خبرنگاران با اشاره به سامانه یکپارچه رسیدگی به تصادفات که بخشی از آن کروکی الکترونیک است، گفت: این طرح یک سال است که در قم اجرا میشود و در حال حاضر در این استان کروکی تصادفات صد درصد الکترونیک شده است. با تبلتها و تجهیزاتی که در اختیار پلیس قرار دارد، افسرها همه اطلاعات راننده را در اختیار خواهند داشت. با فعالیت سامانه جدید، چاپ اوراق بیمهنامه حذف شده است. وی با اشاره به خرید ۷۰۰۰ تبلت، ادامه داد: بنا داریم تا یک ماه آینده این طرح را در کل کشور اجرایی کنیم و کروکیها الکترونیک شود. به گفته هادیانفر، در سیستم و سامانه موجود سالانه 2 هزار میلیارد ریال خسارت تصادفات ساختگی است که این طرح جلوی آن را تا حدودی خواهد گرفت. وی درباره وضعیت ورود خودروهای جدید به ناوگان حملونقل و خروج خودروهای اسقاطی گفت: بر اساس چیزی که تصویب شده بود باید به ازای تولید هر خودرو، خودرو اسقاط میشد اما حالا شاهد صدور گواهی صوری اسقاط هستیم. هیچ خروجیای در ناوگان نداریم اما به طور مداوم وسیله نقلیه وارد ناوگان میشود.