با آنکه هر سال با فرارسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاهها، میزان ترافیک در تهران و کلانشهرها افزایش مییابد اما هنوز فکر اساسی برای حل این موضوع نشده است تا جایی که رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران نیز بر لزوم ارائه طرح جامع ترافیک تهران تأکید دارد. سیدجعفر تشکریهاشمی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه دیروز شورای شهر تهران با اشاره به جلسه اخیرش در شورای ترافیک کشور گفت: بر اساس مصوبه شورای ترافیک، شهرداری تهران تکمیل خطوط یک تا ۷ مترو را باید در اولویت کاری خود قرار میداد به گونهای که تا پایان سال ۱۴۰۲ این مهم انجام میشد و ظرفیت مترو به جابهجایی ۴ میلیون مسافر میرسید.
وی با بیان اینکه احداث و طراحی خطوط جدید مترو شامل خطوط ۸ تا ۱۱ باید مطالعاتش تا ۱۴۰۰ انجام میشد و اجرای آن تا ۱۴۱۰ به پایان میرسید، گفت: در این مصوبه ۲ شرط برای شهرداری گذاشته شده بود که قرار بود کلیات احداث ۴ خط جدید تصویب شود اما شهرداری باید جزئیات مطالعات را به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور برساند، همچنین تاکید شده بود که طرح جامع ترافیک تهران باید مورد بازنگری قرار گرفته و مطالعات ریلی منوط به تصویب طرح جامع ترافیک شده بود اما هیچ کدام از این ۲ شرط اجرایی نشده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مادام که شروط شورای ترافیک انجام نشده، شهرداری مجاز به اجرای پروژههای جدید نیست، افزود: شهرداری از احداث خطوط جدید و توسعه خطوط قبلی باید امتناع کند، هر چند که شهرداری اعلام کرده برای آنکه طرح جامع ترافیک را ارائه کند به ۹ ماه زمان احتیاج دارد اما این در حالی است که شورای شهر هنوز نظراتش را درباره این طرح ارائه نکرده است. تشکریهاشمی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف جابهجایی ۴ میلیون مسافر باید مشکل ناوگان را حل کنیم و با ساخت ایستگاه جدید مشکلی حل نمیشود، گفت: وزارت کشور نیز اعلام کرده از مدیریت شهری تهران میخواهد پیگیریهای مجدانهای در این زمینه داشته باشد، چرا که پیگیریها کمرنگ است و باید جدیتر باشد و درباره خطوط ریلی حومه نیز طبق برنامه ششم توسعه احداث قطار حومه به شرکت راهآهن سپرده شده، در حالی که بر اساس مصوبات مترو شهرهای پرند، ورامین، پردیس و... باید به متروی تهران متصل شوند و این ابهام ایجاد میکند و به نظر میرسد که باید در برنامه توسعه هفتم احداث خطوط ریلی حومه به شهرداری تهران برگردد و البته باید تکالیف حقوقی و مالی آنها مشخص شود، چرا که در حال حاضر به ازای یک مسافر ۲۰ هزار تومان هزینه میشود و این در حالی است که به طور متوسط ۲۰۰۰ تومان از مردم اخذ میشود و ما عملا به مردم سایر شهرهای پیرامونی تهران یارانه میدهیم که باید این مساله تعیین تکلیف شود.
مهدی چمران نیز در واکنش به این تذکر گفت: خطوط جدید مترو به صورت قطعی تصویب نشده و شورای قبلی هم نباید خط ۱۰ مترو را شروع میکرد، چرا که ایراداتی دارد که باید اصلاح شود و ما نیز نظراتی درباره احداث خطوط جدید مترو و توسعه خطوط قبلی داریم. وی با بیان اینکه اجرای پروژههای مترو نیازمند پیگیری ویژه است، گفت: قبلا یک نفر را مامور پیگیری ویژه کرده بودیم و هر روز این موضوع را پیگیری میکرد و حتی شبها به در خانه افراد میرفت تا امضا بگیرد.