رئیس سازمان ملی استاندارد از ارتقای رتبه ایران در زمینه استاندارد از ۲۶ به ۲۲ خبر داد و گفت: در 5 حوزه خدماتی شامل آموزش و پرورش، توانبخشی، اماکن ورزشی، خدمات پستی و گردشگری، استاندارد تدوین شده و استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی هم امسال اجباری میشود. مهدی اسلامپناه در نشست خبری با بیان اینکه ایران ۳۹۸ کرسی بینالمللی دارد، گفت: جزو کشورهای صاحب عنوان در بحث استاندارد هستیم. همچنین در جدیدترین رتبهبندی استاندارد، رتبه ایران از بین ۱۶۷ کشور عضو ایزو از ۲۶ به ۲۲ ارتقا یافته است.
وی درباره استانداردهای هشتادوپنجگانه خودرو نیز گفت: استانداردهای هشتادوپنجگانه سختگیرانه نیست. در اروپا و برخی دیگر از کشورها شاهد استانداردهای سختگیرانهتری هستیم. آنها حتی استانداردهای درونشرکتی هم دارند. عمل به قانون و رفع گلایههای مردم در دستور کار استاندارد قرار دارد و در نتیجه اعمال استانداردها، امروز 5 خودروی ضعیف، پرعیب و غیر ایمن از خط تولید خارج شده است. وی همچنین درباره واردات خودرو گفت: باید اتومبیلهایی وارد کشور شود که استاندارد بوده و کیفیتهای مدنظر سازمان را پاس کند. این موضوع هیچ ربطی به قیمت آن خودروها و اقتصادی یا غیراقتصادی بودن آنها ندارد. اسلامپناه در ادامه با بیان اینکه تعداد استانداردهای ملی به ۳۴ هزار و ۸۰۰ مورد رسیده، اظهار کرد: بازنگری استاندارد بنزین یورو ۵، بازنگری استاندارد گاز طبیعی، بازنگری استاندارد نفت کوره، همچنین تدوین ۱۰ استاندارد تکلیفی در زمینه مدیریت پسماند، به روزرسانی ۱۰ استاندارد از استانداردهای هشتادوپنجگانه خودرویی و بازنگری اساسی استاندارد ملی برنج از جمله اقدامات انجام شده در ماههای اخیر است. رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه از اجباری شدن خدمات پس از فروش خودرو خبر داد و گفت: این مهم در جلسه اخیر شورای عالی استاندارد به تصویب رسید و در شورای بعدی عالی استاندارد که تا پیش از پایان سال برگزار میشود، خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز مشمول استاندارد اجباری خواهد شد. اسلامپناه همچنین با بیان اینکه در آخرین رصد این سازمان از صنایع مشخص شد میزان کمفروشی محصولات مختلف کاهش یافته، تصریح کرد: از ابتدای امسال طرح کنترل و پایش وزنی فرآوردههای تولیدی کشور در ۱۴ استان در محصولات غذایی و محصولات مرتبط با موضوع یارانه اجرایی شد. با نمونهگیری از ۳۶۵ نمونه برند کالایی، 41.6 درصد کمفروشی برای کالاها احصا شد. پایشهای انجام شده در قالب خرید از بازار بوده است.
به گفته وی، در طرح دوم که در محل کارخانههای تولیدی اجرایی شد، گستردگی کالاها بیشتر شد و در نمونهبرداری از ۶۹۹ نمونه برند، کمفروشی 39.6 درصدی احصا شد. طرح پایش وزنی اکنون در مرحله سوم قرار دارد و به صورت ماهانه از استانها به سازمان ملی استاندارد گزارش ارسال میشود. وی در پایان درباره کیفیت بنزینهای وارداتی و تولید داخل و شایعات مبنی بر جلوگیری از ورود سازمان ملی استاندارد در بررسی کیفیت این محصول اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد برای کنترل، نظارت و پایش کیفیت بنزین داخلی و وارداتی وظیفه قانونی دارد و در این رابطه هیچ دری برای سازمان بسته نیست. بنابراین طبق قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف به رعایت استانداردهای بنزین داخلی و وارداتی است و باید استاندارد ملی یورو ۵ را با کمک سازمان ملی استاندارد تدوین کند.