printlogo


کد خبر: 254975تاریخ: 1401/7/20 00:00
اخبار

نرخ بیکاری۷ استان تک‌رقمی شد
بررسی گزارش‌های مرکز آمار بیانگر آن است که نرخ بیکاری در ۷ استان در تابستان ۱۴۰۱ تک‌رقمی شده است. مطابق آخرین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری تابستان 1401، حدود 7 استان نرخ بیکاری تک‌رقمی دارند. استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد با 8.7 درصد، کرمان با 8.1 درصد، چهارمحال‌وبختیاری با 8 درصد، خراسان شمالی با 9.2 درصد، بوشهر با 7.9 درصد، گیلان با 7.8 درصد و یزد با 7.7 درصد بیکاری تک رقمی دارند. نرخ بیکاری این استان‌ها در تابستان 1400، دو رقمی بوده است. کمترین نرخ بیکاری در کشور نیز برای سمنان با 6.3 درصد، مرکزی با 6.4 درصد و ایلام با 6.6 درصد است. بیشترین نرخ بیکاری نیز برای هرمزگان با 22.6 درصد، کرمانشاه با 13.6 درصد، اردبیل با 11.7 درصد و لرستان با 11.7 درصد است. نرخ بیکاری در تابستان 1400 حدود 9.6 درصد بود که در تابستان 1401 به 8.9 درصد رسیده است. 
 
* 41 درصد جمعیت در سن کار، تابستان امسال فعال بوده‌اند
گزارش مرکز آمار ایران بیانگر این است که ۴۱ درصد جمعیت ۱۵سال و بیشتر کشور از نظر اقتصادی در تابستان امسال فعال بوده‌اند. مطابق آخرین گزارش مرکز آمار ایران از بیکاری تابستان 1401، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می‌دهد 41 درصد جمعیت در سن کار (15ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 1400) حدود 0.1 درصد کاهش داشته است. بررسی نسبت اشتغال جمعیت 15 ساله و بیشتر بیانگر آن است که 37.3 درصد از جمعیت در سن کار (15ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. بررسی سهم شاغلان 15ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد 39.6 درصد شاغلان به طور معمول 49 ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند.  
***
نفت برنت ۹۶ دلار و ۴ سنت شد
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۱۵ سنت معادل 0.16 درصد کاهش به ۹۶ دلار و ۴ سنت رسید. آنطور که رویترز گزارش کرده است، بالا رفتن ارزش دلار و افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین که نگرانی درباره کند شدن روند رشد تقاضای جهانی برای نفت را افزایش داده، باعث شد قیمت نفت روز سه‌شنبه باز هم کاهش یابد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با 15 سنت معادل 0.16 درصد کاهش به 96 دلار و 4 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 26 سنت معادل 0.29 درصد کاهش 90 دلار و 87 سنت معامله شد. افزایش نگرانی درباره بالا رفتن دوباره نرخ بهره بانک‌های مرکزی و تنش‌های ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاران را آشفته کرده و ارزش دلار را بالاتر برده ‌است. بالا رفتن ارزش دلار خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرده و تقاضا برای آن را پایین می‌آورد. در این ‌بین، تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس در هفته گذشته برای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نگرانی‌ها درباره محدود شدن عرضه نفت به بازار جهانی را افزایش داده و از قیمت نفت حمایت می‌کند. تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه نفت خام و محصولات نفتی روسیه به ‌ترتیب در دسامبر سال جاری و فوریه سال آینده میلادی اجرایی خواهد شد. این اتحادیه هفته گذشته بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه را که شامل تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت این کشور می‌شود تایید کرد. 
***
آغاز همکاری‌های مشترک ایران‌خودرو و سایپا
دیروز 2 خودروساز بزرگ کشور با امضای 7 تفاهمنامه میان شرکت‌های زیرمجموعه خود، رسما همکاری مشترک را آغاز کردند؛ این تفاهمنامه‌ها ۵ هدف اصلی را دنبال خواهند کرد. این مراسم در شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (ایکیدو) با حضور مدیران عامل ۲ خودروساز بزرگ و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا برگزار شد که ضمن آن ۷ تفاهمنامه‌ همکاری میان این شرکت‌های زیر مجموعه به دنبال ۵ هدف اصلی منعقد و امضا شد. احمد رویایی، مدیرعامل شرکت ایکیدو در این مراسم ضمن اشاره به رویکرد تعاملی این ۲ شرکت و ترسیم نقشه راه تقویت و تحول صنعت خودرو کشور، اظهار کرد: طی جلساتی که با مدیران عامل ۲ خودروساز بزرگ کشور داشتیم، در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و همچنین ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و انجام اقدامات لازم برای کاهش اثرات تحریم‌ها که مورد تاکید هر ۲ مدیر خودروساز بود، مراسم انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری بین شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا فراهم شد.
***
دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد
سرپرست جدید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد منصوب و ابراهیمی جایگزین سعید محمد شد. آنطور که شادا گزارش داده است، پس از موافقت رئیس‌جمهور با درخواست وزیر اقتصاد مبنی بر تغییر دبیر شورای عالی مناطق، سیداحسان خاندوزی دیروز طی حکمی نصرالله ابراهیمی را به سمت سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد. در سوابق اجرایی نصرالله ابراهیمی سرپرست جدید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی مسؤولیت‌هایی همچون معاون توسعه مدیریت و منابع دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مدیرکل پشتیبانی قوه قضائیه، معاون استاندار تهران، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و مسؤول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار مشاهده می‌شود. بر اساس این گزارش وی دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مدیریت راهبردی از دانشگاه دفاع ملی است. سعید محمد پیش از این عهده‌دار مسؤولیت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی بود.

Page Generated in 0/0050 sec