printlogo


کد خبر: 254982تاریخ: 1401/7/20 00:00
سخنگوی قوه قضائیه:
هر فرد محرک برای حضور مردم در اغتشاشات مورد تعقیب قرار می‌گیرد

گروه سیاسی: مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌ قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران، با تأیید گزارش سازمان پزشکی قانونی در رابطه با مرگ مهسا امینی، اظهار کرد: در حال حاضر همه چیز شفاف بوده و جایی برای ابهام نیست. گزارش‌های علمی و رسمی نسبت به موضوع مهسا امینی از سوی مبادی ذی‌ربط قانونی یعنی پزشکی قانونی کشور منتشر شده است. وی ادامه داد: برخی به دنبال تعجیل در اعلام نظریه پزشکی قانونی کشور بودند، در حالی که دستگاه قضایی با دقت و توجه بر اساس وعده‌هایی که داده بود، دقت را فدای سرعت نکرد و با رعایت جامع موازین قانونی مربوط و تمسک به خرد جمعی و تشکیل یکی از بی‌نظیرترین و قوی‌ترین کمیسیون‌های تخصصی با حضور ۱۹ نفر از صاحب‌نظران شاغل در رشته‌های مختلف پزشکی موضوع را مورد بررسی قرار داد و در نهایت نظریه علمی و رسمی پزشکی قانونی منتشر شد. ستایشی با اعلام اینکه دستگاه قضا قائل به دسته‌بندی متهمان و مرتکبان در آشوب‌هاست، گفت: از اقدامات کسانی که عناصر اصلی، زمینه‌ساز و نشأت گرفته از مبادی عمدتا خارجی هستند نمی‌گذریم ولی با کسانی که هیجانی و ناآگاهانه عمل کردند و مرتکب قتل، غارت و جنایت نشده‌اند با رأفت اسلامی برخورد خواهد شد. وی تصریح کرد: تمام اهتمام دستگاه قضا این است که رسیدگی‌ها با دقت انجام شود و با کسانی که عامل اصلی اغتشاشات بودند و مردم را تحریک کردند و از سرویس‌های بیگانه خط گرفتند با قاطعیت برخورد می‌شود و اقدامات دستگاه قضا عبرت‌آموز خواهد بود. سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به احضار تعدادی از چهره‌های سرشناس به دلیل اتفاقات اخیر در کشور به دادسرا، آیا پرونده قضایی و بازداشتی نیز تشکیل شده است، اظهار کرد: کسانی که مسبب، محرک و تشویق‌کننده جرم هستند و افراد ناآگاه را به صورت هدفمند و با انگیزه مجرمانه تشویق، ترغیب و هدایت و به میدان می‌آورند و موجب می‌شوند افعال مجرمانه انجام دهند قطعا در صورت احراز مجرمیت مورد تعقیب قرار می‌گیرند. 
 
* عاملان وقوع حوادث اخیر در زاهدان شناسایی شدند
سخنگوی قوه‌ قضائیه در ارتباط با حوادث تروریستی‌ای که در زاهدان رخ داد و منجر به شهادت تعدادی از نیروهای مدافع امنیت شد، اظهار کرد: بخشی از ریشه‌های وقوع حوادث اخیر در زاهدان مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، بنابراین عده‌ای از کسانی که در این حوادث نقش داشتند شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. قوه‌ قضائیه نیز مصمم است با کسانی که به صورت اساسی در این قضیه موثر بوده‌اند برخورد بازدارنده داشته باشد. وی افزود: تعدادی از تروریست‌های مسلح حادثه زاهدان دستگیر، تعدادی شناسایی و تعدادی متواری شده‌اند و طبق برآورد و شناسایی دقیقی که صورت گرفته است مشخص می‌شود چه کسانی عامل اصلی هستند و قوه‌ قضائیه با در نظر گرفتن همه جوانب عدالت را متجلی خواهد کرد. ستایشی گفت: عده‌ای را در حوادث زاهدان دستگیر کردند که به هیچ عنوان سیستانی‌وبلوچستانی نبودند که این نکته خیلی مهمی است. 
 
* آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی
ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی نیز گفت: خانم هاشمی با قرار بازداشت موقت در بازداشت است و پیشینه‌ای از سوابق دارد. وی به موجب دادنامه ۶ بهمن ۱۳۹۹ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس و ۲ سال مجازات تکمیلی محکوم شد. دادنامه دیگری هم دارد و ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ از سوی دادگاه تجدیدنظر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و ۲ سال مجازات تکمیلی و منع خروج از کشور محکوم شد. در اجرا و تحقق مقرراتی که داریم در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ پرونده وی به شعبه ۳۶ تجدیدنظر تهران رفت و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۲ سال مجازات تکمیلی مانند ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و... محکوم شد. سخنگوی دستگاه قضا درباره جدیدترین اتهامات فائزه هاشمی نیز اظهار کرد: اتهامات جدید وی در شعبه دادسرای امنیت مطرح است و اتهامات او اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است و با قرار بازداشت موقت در تهران است. سریعا پرونده وی رسیدگی می‌شود و به دادگاه ارسال خواهد شد و محکومیت وی در شرف اجراست. تاریخ دادنامه وی ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ است.

Page Generated in 0/0064 sec