printlogo


کد خبر: 255093تاریخ: 1401/7/24 00:00
دور دنیا

40 کشته در انفجار معدن ترکیه
وقوع انفجار در معدن زغال سنگ در شمال غرب ترکیه تاکنون دست‌کم ۴۰ کشته و ۲۸ مجروح بر جا گذاشته است. همچنین تعدادی دیگر نیز در معدن محبوس شده‌اند. به گفته وزیر کشور ترکیه، ۱۱۰ نفر در این معدن مشغول به کار بودند که از این تعداد ۵۸ نفر توسط نیروهای امداد نجات داده شده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با ارسال پیامی به بازماندگان قربانیان تسلیت گفت. این حادثه ساعت 18:15 روز جمعه، هنگام غروب آفتاب روی داد و تاریکی هوا باعث شد تا از سرعت عملیات نجات کاسته شود. ده‌ها نفر از بستگان کارگران در محل حادثه حاضر شده‌اند. بزرگ‌ترین فاجعه معدن سال ۲۰۱۴ در ترکیه روی داد که در جریان آن ۳۰۱ تن جان خود را از دست دادند. 
***
احزاب ضد اروپا در سوئد دولت تشکیل می‌دهند
۳ حزب دست راستی در سوئد با یکدیگر به توافق رسیدند که دولت جدید در این کشور تشکیل دهند تا سوسیال- دموکرات‌ها بار دیگر در این کشور اسکاندیناوی قدرت را از دست بدهند. در بیانیه‌ای که این احزاب منتشر کردند محافظه‌کاران «میانه‌رو»، «دموکرات مسیحی‌ها» و«لیبرال‌ها» دولت اقلیت را تشکیل می‌دهند و حزب راست افراطی «دموکرات‌های سوئد» هم هر چند در دولت حضور نخواهد داشت اما در پارلمان از برنامه‌های این دولت دست راستی حمایت می‌کند. رهبران این ۴ حزب روز جمعه یک نقشه راه ۶۲ صفحه‌ای هم برای برنامه‌های خود برای اداره کشور منتشر کردند و بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی سوئد را افزایش جرم و جنایت، مهاجرت، انرژی، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، آموزش، اقتصاد و آب و هوا معرفی کردند. اولف کریسترسون، رهبر حزب دست راستی «میانه‌روها» که احتمالا نخست‌وزیر جدید سوئد خواهد بود با اشاره به حمله نظامی روسیه به اوکراین به خبرنگاران گفت: «سوئد خطرناک‌ترین دوران تاریخ خود پس از جنگ دوم جهانی را می‌گذراند». 
***
ترامپ:
جنگ اوکراین، تقصیر آمریکاست
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پیش از این اذعان کرده بود مقامات کشورش در ایجاد گروه تروریستی داعش دست داشتند، حالا این بار نیز گفته‌ است مسؤولیت جنگ اوکراین متوجه کشور او یعنی ایالات متحده آمریکاست. ترامپ در مصاحبه‌ با شبکه خبری «Real America’s Voice» با احمقانه خواندن لفاظی‌های مقامات آمریکا علیه روسیه گفت: «لفاظی‌های قبل از جنگ اوکراین باعث شد پوتین تصمیم به حمله بگیرد. کشور ما یا اصطلاحا رهبران ما، پوتین را تحریک کردند. آنها او را مجبور کردند این کار را انجام بدهد. لفاظی‌ها احمقانه بود». 
***
هاآرتص:
تل‌آویو چاره‌ای جز توافق با لبنان نداشت
یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، درباره جزئیاتی از دیدگاه‌های مقامات کابینه تل‌آویو با توافق ترسیم مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان صحبت کرد. او در این باره تصریح کرد: چه آنانی که مخالف امتیاز دادن یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل به لبنان هستند و چه آنهایی که باور داشتند امکان رسیدن به توافق بهتری وجود دارد، بعد از شنیدن آمارها و برآوردهای اطلاعاتی، رای مخالف خود به توافق را پس گرفتند. طبق اطلاعات فاش شده از این روزنامه صهیونیستی، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر کنار گذاشته‌ شده‌ کابینه تل‌آویو و «یواز هندل» وزیر ارتباطات آن که به فکر دادن رای مخالف بودند، در پایان جلسه تصویب توافق، رای ممتنع دادند چرا که گزینه دیگری نداشتند. 
***
حماس به سوریه می‌رود
روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابعی در حماس اعلام کرد: به جنبش حماس ابلاغ شد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه قصد استقبال از گروه‌های فلسطینی را دارد و حماس نیز به این دیدار دعوت شده است. حماس نیز به این دعوت پاسخ مثبت داد. خلیل الحیه، مسؤول پرونده روابط عربی و اسلامی حماس و اعضای دیگری از این جنبش جزو افرادی هستند که طی روزهای آتی به دمشق می‌روند. 
***
چین ناوهای آمریکا را رصد می‌کند
بر اساس اسناد تازه منتشر شده نیروی دریایی آمریکا، طی ۵ سال گذشته ناوهای آمریکایی توسط جاسوس‌های مظنون چینی و با پهپادها ده‌ها بار مورد حمله و عکسبرداری قرار گرفته‌اند. این اسناد تازه منتشر شده نشان می‌دهند که ناوگان‌های آمریکایی توسط پهپادهای ناشناس که ظاهرا نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام را زیر نظر داشتند، ده‌ها بار دچار مشکل شده‌اند. از جمله این رویدادها می‌توان به فرود آمدن یک پهپاد روی یک ناو آمریکایی در هنگ‌کنگ، دستگیری یک تبعه چینی در پرل هاربر که یک پهپاد را به پرواز درآورده بود و یک سری پهپاد دیگر که اطراف یک انبار هسته‌ای جاسوسی می‌کردند، اشاره کرد.

Page Generated in 0/0061 sec