printlogo


کد خبر: 255094تاریخ: 1401/7/24 00:00
فرانسه در لرز زمستان سخت
20 درصد پمپ‌بنزین‌های فرانسه از کار افتاد

گروه بین‌الملل: دولت فرانسه با اعتراض و اعتصاب گسترده صنفی روبه‌رو شده است و این موضوع سبب بروز شلوغی و تجمع مقابل پمپ‌بنزین‌های این کشور شده که یکی از چالش‌های بزرگ مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در آینده نیز خواهد بود. 
دولت فرانسه که روی گروه‌های صنفی و سندیکایی برای آشوب و اعتراض در کشورهای مختلف حساب باز کرده است، حالا با اعتراض گسترده مردمی و سندیکاها در داخل روبه‌رو شده به طوری که بر اثر اعتصاب کارگران پمپ‌بنزین‌ها، صف‌های طولانی بنزین در فرانسه تشکیل شده و پمپ‌بنزین‌ها دیگر به مردم سوخت نمی‌دهند. بنزین و گازوئیل در بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها در فرانسه کمیاب شده که ۲ دلیل اصلی برای این مساله وجود دارد: از یک سو، اعتصاب در 3 پالایشگاه از 6 پالایشگاه فرانسه به مشکلات عرضه منجر شده است. این اعتصاب‌ها چند روز است ادامه دارد. طبق گزارش رسانه‌ها، پالایشگاه‌های توتال انرژی نیز تحت تاثیر این اعتصاب قرار گرفته‌اند. در تاسیسات، تولید متوقف یا فلج شده است. به دلیل تورم بالا، اتحادیه CGT خواستار افزایش 10 درصدی دستمزدها شده است. به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، علاوه بر این، این اتحادیه به سودهای عظیمی اشاره می‌کند که شرکت نفت از ابتدای سال تاکنون کسب کرده است. 
وزارت انرژی فرانسه اعلام کرد بیش از یک‌پنجم جایگا‌ه‌های بنزین در فرانسه روز شنبه با مشکل عرضه دست‌وپنجه نرم می‌کردند. اعتصاب در پالایشگاه‌های تحت کنترل «توتال» و «اکسون موبیل» همچنان به اعصاب رانندگان فشار وارد می‌کند. اگنس پانیر روناچر، وزیر انرژی فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ‌دولت همه تلاش خود را می‌کند تا هر چه سریع‌تر وضعیت را به حالت عادی بازگرداند. این وزارتخانه اعلام کرد: 20.7 درصد جایگاه‌های بنزین در روز شنبه حداقل برای عرضه یک محصول با مشکل مواجه شده است که این رقم برای قبل از آن 19 درصد بود. 
وزیر انرژی فرانسه در اظهاراتی درباره اعتصاب کارگران و کارفرمایان با تکرار سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز جمعه، افزود: باید هر چه سریع‌تر راه‌‌حلی برای این درگیری پیدا شود. اعتصاب اعضای اتحادیه کارگری CGT در «توتال» بیشتر بر سر موضوع پرداخت حقوق در عملکرد ۲ پالایشگاه و ۲ تأسیسات ذخیره‌سازی اختلال ایجاد کرده است، در حالی که ۲ پالایشگاه «اکسون موبیل» از 20 سپتامبر با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند. 
کریستوف بچو، وزیر محیط زیست، پیش از این به رادیو «فرانس‌اینفو» گفته بود دولت بنزین را برای رانندگان سهمیه‌بندی نمی‌کند یا استفاده از جایگاه‌های بنزین را در واکنش به مشکلات عرضه ناشی از اعتصاب‌ها محدود نمی‌کند. بچو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت تدابیری برای ممنوعیت پر ‌کردن گالن‌های بنزین در برخی مکان‌ها خواهد اندیشید، گفت: «هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم». بر اساس اعلام مصرف‌کنندگان، بخش زیادی از جایگاه‌های بنزین در اطراف پاریس از سرویس خارج شده‌اند. جین گالیبرت، معامله‌گر املاک گفت: «حداقل یک ساعت و نیم تا ۲ ساعت باید در صف بنزین وقت گذاشت». بر اساس برآورد رویترز، این اعتصاب‌ها، کل تولید پالایشگاه‌های فرانسه را بیش از 60 درصد کاهش داده است. 
هفته‌نامه «لوموند» روز جمعه در مطلبی در زمینه کمبود سوخت در نواحی روستایی فرانسه و مشکل برای کادر درمان مستقر در این مناطق نوشت: پرستاران، پزشکان و رانندگان خودروهای امدادی بخش روستایی‌نشین فرانسه از تشدید وضعیت کمبود سوخت بیم دارند. آنها خواستار دسترسی اولویت‌دار به پمپ‌های بنزین و شفافیت بیشتر در مدیریت این بحران هستند. خبرگزاری «آناتولی» نیز روز جمعه در گزارشی در این زمینه نوشت کشاورزان فرانسوی در میان اعتصاب کارگران بخش نفت نگران آینده مزارع خود در فصل برداشت هستند. 
کشاورزان منطقه «ایل دو فرانس» در شمال فرانسه به دنبال سوخت هستند، زیرا در طول دوره برداشت به گازوئیل برای کمباین‌های خود نیاز دارند. یک شهروند مزرعه‌دار فرانسوی گفت: من توانستم تنها 3 هزار لیتر گازوئیل ذخیره کنم که فقط ۵ تا ۶ روز دوام می‌آورد. 
«سیریل میلارد» رئیس اتحادیه کشاورزان فرانسه از سیاست‌های دولت مکرون انتقاد کرد و خواستار استفاده از ذخایر سوخت برای ادامه فعالیت‌های کشاورزی شد. این در حالی است که کارگران پالایشگاهی و تاسیسات هسته‌ای در فرانسه برای دستمزد و شرایط کاری بهتر اعتصاب کرده‌اند. منابع رسانه‌ای از تداوم اعتصابات در نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه خبر داده‌اند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، اتحادیه کارگری «اف‌ان‌ام‌ای» فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد برخی کارگران نیروگاه‌های هسته‌ای «ای‌دی‌‌اف» اعتصاب خود را بر سر حقوق از سر گرفتند و کار تعمیر و نگهداری ۸ نیروگاه هسته‌ای را به تعویق انداختند. 
پس از هفته‌ها اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌ها بر سر حقوق و هزینه زندگی، دولت فرانسه دستور بازگشت به کار کارکنان انبار سوخت پالایشگاه «اکسون موبیل» را صادر کرد. تداوم اعتصابات اتحادیه‌های کارگری فرانسه در بخش سوخت باعث گرفتاری میلیون‌ها راننده فرانسوی شده است. اینک حدود یک‌سوم جایگاه‌های سوخت فرانسه با بنزین کم یا تمام شده مواجهند. «اولیویه وران» سخنگوی دولت فرانسه اخیرا تهدید کرد دولت برای پایان دادن به اعتصاب‌هایی که چندین پالایشگاه و انبار نفت فرانسه را فلج کرده به زور متوسل خواهد شد. وران گفت: «اگر محاصره‌ها فورا پایان نپذیرد، وارد عمل خواهیم شد». اتحادیه‌های کارگری اسو اکسون موبیل روز سه‌شنبه فراخوان اعتصاب خود را تمدید کردند. رانندگان نیز روز سه‌شنبه صف‌های طولانی در بیرون پمپ‌‌بنزین‌ها شکل دادند. در مرکز پاریس نیز ترافیک کند شد و خودروهای منتظر در صف بنزین در خیابان‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و گذرگاه‌های عابر پیاده را مسدود کردند. 
***
    اروپا غرق در اعتراض و اعتصاب     
نگرانی اقتصادی در سراسر اروپا محسوس است و باعث اعتراضات گسترده در پراگ، پایتخت جمهوری چک، بزرگ‌ترین اعتصاب راه‌آهن انگلیس در ۳ دهه اخیر و همچنین اعتصاب رانندگان اتوبوس، کارمندان مرکز تماس و وکلای دفاع این کشور شده است. کارگران خطوط هوایی در اسپانیا و آلمان نیز اخیرا دست به اعتصاب زدند و خواهان افزایش دستمزدها برای نشان دادن افزایش هزینه‌های زندگی شدند. در فرانسه هم کارگران نیمی از 8 پالایشگاه‌های آن همچنان به دنبال افزایش دستمزدها مطابق تورم و همچنین کاهش سودهای بسیار بالای شرکت‌های‌شان در ماه‌های اخیر هستند، زیرا قیمت بنزین افزایش یافته است. در ایتالیا هم مردم به افزایش قیمت قبوض برق و گاز اعتراض کردند و قبوض را پاره کرده و آتش زدند. کارگران خشمگین ایتالیایی در اعتراض به اخراج از کارخانه‌ها و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و قبوض انرژی، جاده‌ها و بزرگراه‌ها را مسدود کردند و لاستیک آتش زند.
 
 

Page Generated in 0/0131 sec