printlogo


کد خبر: 255113تاریخ: 1401/7/24 00:00
دولت آلمان اعلام کرد به واسطه پیامد‌های جنگ اوکراین، تولید ناخالص داخلی این کشور سال آینده منفی خواهد شد
آلمان قربانی جنگ اوکراین
تورم آلمان ماه گذشته به بیشترین میزان در 70 سال گذشته رسید پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آلمان تا سال 2030 تحت تأثیر تبعات جنگ اوکراین، بیش از ۲۶۰ میلیارد یورو از ارزش افزوده خود را از دست بدهد

گروه اقتصادی: پس از گذشت 8 ماه از آغاز جنگ در اوکراین و فرو رفتن کشور‌های اروپایی در باتلاق بحران انرژی، دولت آلمان هفته گذشته پیش‌بینی رشد خود را برای سال جاری میلادی کاهش داد و پیش‌بینی کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال 2023 با پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین، از جمله قطع گاز طبیعی مسکو، درگیر خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد انتظار دارد تولید ناخالص داخلی آلمان در سال جاری 1.4 درصد رشد کند و سپس در سال آینده 0.4 درصد کاهش یابد. این در حالی است که اوایل سال جاری میلادی، دولت رشد 2.2 درصدی در سال 2022 را پیش‌بینی  کرده بود که سال آینده به 2.5 درصد افزایش می‌یابد.
از آن زمان تاکنون، تأثیر تنش‌ها در اوکراین عمیق‌تر شده است و به علت قطع واردات انرژی از سمت روسیه، قیمت انرژی بشدت افزایش یافته و نرخ تورم سالانه آلمان را برای نخستین‌بار پس از ریختن دیوار برلین به بیش از 10 درصد رسانده است.
موسسه تحقیقات اشتغال (IAB) پیش از این برآورد کرده بود که اقتصاد آلمان تا سال 2030 تحت تاثیر تبعات جنگ اوکراین و قیمت بالای انرژی، بیش از ۲۶۰ میلیارد یورو از ارزش افزوده خود را از دست خواهد داد. 
روسیه که مدت‌ها تامین‌کننده اصلی گاز طبیعی آلمان بود، کاهش عرضه از طریق خط لوله اصلی «نورد استریم یک» را ماه ژوئن آغاز کرد و در پایان ماه آگوست به طور کامل آن را متوقف کرد. با این حال، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز آلمان تقریبا 95 درصد پر است و مقامات می‌گویند این کشور در موقعیت مناسبی برای پشت سر گذاشتن زمستان قرار دارد، هر چند اقداماتی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز ضروری است.
وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است دلیل اصلی برای تجدید نظر در پیش‌بینی  رشد اقتصادی این کشور، قطع گاز روسیه و در نتیجه قیمت بالای انرژی بوده است. این قیمت‌های بالا باعث تورم می‌شود، بر تولید صنعتی تأثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود مصرف خانوارها را کاهش دهد.
«رابرت هابک» وزیر اقتصاد که معاون صدراعظم آلمان نیز هست، گفت تصور می‌شود تولید ناخالص داخلی در 3 ماه سوم کاهش یافته است و انتظار می‌رود در 3 ماه چهارم جاری و دوباره در 3 ماه اول سال 2023 دوباره کاهش یابد. ۲ فصل متوالی رشد منفی یکی از تعریف‌های رایج از رکود اقتصادی است.
واردات گاز از روسیه زمانی بیش از نیمی از نیاز گاز آلمان را تأمین می‌کرد تا اینکه مسکو تابستان امسال کاهش عرضه را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها گفته است مسکو می‌تواند گاز را از طریق خط لوله هرگز استفاده نشده «نورد استریم 2» که روند صدور گواهینامه آن توسط آلمان کمی قبل از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد، تامین کند.
 
* تورم آلمان به بالاترین رقم خود پس از فرو ریختن دیوار برلین رسید
آمارهای نهایی اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) که پنجشنبه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد تورم سالانه در این کشور همچنان دورقمی است و به بالاترین رقم خود از زمان فرو ریختن دیوار برلین و اتحاد دوباره این کشور رسیده است. همچنین بر اساس برخی معیارها، این بالاترین نرخ تورمی بود که آلمان از سال 1951 به خود دیده است.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی این اداره، نرخ تورم از 8.8درصد در ماه آگوست (بر اساس هماهنگ اتحادیه اروپایی) به 10.9 درصد در ماه سپتامبر افزایش یافته است. با توجه به استانداردهای آلمان، قیمت مصرف‌کننده در این کشور 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که مطابق پیش‌بینی‌های بازار بود. 
«گئورگ تیل» رئیس اداره آمار آلمان نیز گفت نرخ تورم از زمان اتحاد مجدد آلمان به بالاترین رقم خود رسیده است. وی دلیل اصلی برای تورم بالا را افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی و همچنین هزینه مواد غذایی عنوان کرد. وی توضیح داد پایان دوره تخفیف سوخت و اتمام بلیت‌های 9 یورویی حمل‌و‌نقل در آلمان نیز افزایش قیمت‌ها را در ماه سپتامبر تسریع کرد.
رئیس اداره آمار آلمان گفت: اقدامات موقت مربوط به بسته کمکی دوم بر نرخ کلی تورم از ژوئن تا آگوست 2022 اثر نزولی داشته است. این گزارش حاکی است که قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن به میزان قابل توجه 1.9 درصد افزایش یافته است.
بنا بر این گزارش، قیمت محصولات انرژی به ‌رغم اقدامات کمکی نسبت به سال قبل 43.9 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت بویژه برای انرژی مورد استفاده توسط خانوارها رخ داد. قیمت نفت برای وسایل گرمایشی بیش از ۲برابر شد، در حالی که قیمت گاز طبیعی 95.1 درصد افزایش یافت. ماه گذشته دولت آلمان با یک بسته 200 میلیارد یورویی (194 میلیارد دلاری) موافقت کرد تا «هزینه‌های فزاینده انرژی و عواقب شدید آن برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها» را کاهش دهد.
بر اساس این طرح که با استقراض جدید تامین مالی خواهد شد، برلین یک ترمز اضطراری برای قیمت گاز و برق ایجاد خواهد کرد. همچنین برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت، مالیات برنامه‌ریزی شده گاز بر مصرف‌کنندگان را لغو می‌کند.
 
* افزایش قیمت گاز در آلمان برای چندمین بار!
غول انرژی آلمان موسوم به ای‌ان‌بی‌دبلیو (EnBW‌‌) سه‌شنبه گذشته اعلام کرد قیمت گاز برای خانوارها از اول دسامبر به طور متوسط 38 درصد افزایش خواهد یافت. این شرکت دلیل افزایش قیمت را هزینه‌های بالاتر در بازارهای عمده‌فروشی عنوان کرد. به گفته شرکت ای‌ان‌بی‌دبلیو، قیمت‌ها به طور متوسط 13.54 یورو در هر کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) خواهد بود.
 بر این اساس، قبض مصرفی یک خانواده معمولی 4 نفره 768 یورو (745 دلار) در سال افزایش می‌یابد. شرکت ای‌ان‌بی‌دبلیو در بیانیه خود نوشت: در نتیجه جنگ تجاوزکارانه به اوکراین، بازارهای انرژی در ماه‌های اخیر افزایش بی‌سابقه و دائمی قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.
این شرکت توضیح داد قیمت گاز در بازارهای عمده‌فروشی که سال‌های گذشته به طور میانگین ۲ سنت در هر کیلووات ساعت بود، امسال تاکنون 5 و نیم برابر شده و به حدود 11سنت در هر کیلووات ساعت رسیده است.
شرکت ای‌ان‌بی‌دبلیو همچنین به مجله اشپیگل گفت حتی پس از افزایش اعلام شده، قیمت گاز همچنان کمتر از میانگین بازار خواهد بود. در عین حال، این تامین‌کننده برق برای بررسی پیشنهادات دولت با هدف کاهش میزان افزایش قیمت انرژی ابراز آمادگی کرد.
اقتصاددانان برجسته آلمانی اخیرا هشدار داده‌اند افزایش سرسام‌آور قیمت گاز می‌تواند بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپایی را وارد رکود کند. آنها پیش‌بینی  می‌کنند آلمان سال آینده میلادی یکی از کشورهایی خواهد بود که بدترین آسیب را از رکود اقتصاد جهانی خواهد دید.
 

Page Generated in 0/0061 sec