printlogo


کد خبر: 255114تاریخ: 1401/7/24 00:00
اخبار

۹.۳ میلیون دستگاه کارت‌خوان به پرونده‌های مالیاتی متصل شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در طرح ساماندهی، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان به پرونده‌های مالیاتی وصل شد.  داوود منظور با اشاره به اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۴۰۰ با مشارکت بانک مرکزی گفت: در اجرای این قانون، حدود ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه پذیرنده شناسایی شد که در طرح ساماندهی ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه به پرونده‌های مالیاتی وصل شد.
وی با بیان اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به ‌صورت تدریجی و مرحله‌ای به اجرا درمی‌آید، گفت: این قانون گام اصلی هوشمندسازی نظام مالیاتی است که با اجرای آن، دیگر نیازی به اخذ اظهارنامه نیست؛ زیرا صورت‌حساب‌ها به ‌صورت الکترونیکی در سامانه مؤدیان و در کارپوشه مخصوص افراد ثبت می‌شود و دیگر نیازی به حسابرسی و ممیزی هم نداریم. منظور از راه‌اندازی سامانه مؤدیان به‌ عنوان اصلی‌ترین بخش نظام پایانه‌های فروشگاهی خبر داد و گفت: در حال حاضر برای همه مؤدیان، کارپوشه در سامانه مؤدیان ایجاد شده و هر فعال اقتصادی با کد ملی خود می‌تواند وارد این کارپوشه شده و تمام اطلاعات خود از جمله صورت‌حساب‌های الکترونیکی را مشاهده کند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای آبان‌ امسال، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به ‌عنوان نخستین گروه مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤ‌دیان، اقدام به صدور صورت‌حساب الکترونیکی خواهند کرد و در مرحله بعد یعنی ابتدای دی‌ماه، شرکت‌های دولتی مشمول اجرای این قانون شده و به‌ تناوب همه فعالان اقتصادی مشمول اجرای این قانون خواهند شد.
به گفته وی، اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی منجر به هوشمندسازی نظام مالیاتی می‌شود که بر اساس آن، اخذ مالیات مشخص، محاسبات مالیاتی شفاف و نظام داده مبنا و متکی بر اطلاعات، جایگزین نظام چانه‌زنی می‌شود.
***
معافیت مالیاتی کارمزد اعتبارات اعطایی به مشتریان کارگزاری‌ها اجرا شود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خواستار اجرای مصوبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ و ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی بورس در راستای معافیت مالیاتی کارمزد اعطایی به مشتریان کارگزاری‌ها شد. مجید عشقی در نامه‌ای به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: فهرست خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس موضوع جزء ۹ بند «ب» ماه ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲ خردادماه ۱۴۰۰ در جلسات مورخ ۱۴ دی ۱۴۰۰ و ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید.  وی در ادامه این نامه اعلام کرده است: بر اساس بررسی‌های انجام شده و اطلاعات واصله از جمله مکاتبه اخیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تاکنون از سوی آن سازمان معظم به واحدهای تابعه صادر و ابلاغ نشده است.
عشقی در این نامه گفته است: بر این اساس با وجود لازم‌الاجرا بودن قانون اشاره شده از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، ممیزان مالیاتی بویژه درباره کارمزد اعتبارات اعطایی به مشتریان توسط شرکت‌های کارگزاری کماکان بر اساس بخشنامه‌های سابق اقدام می‌کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است: در راستای تسریع در اجرایی شدن مصوبات شورای عالی بورس و اوراق بهادار و همچنین پیشگیری از ورود خدشه جدی به اعتماد عمومی فعالان بازار نسبت به حاکمیت قانون و سازوکار بازار سرمایه، خواهشمند است دستور فرمایید با «قید تسریع» بخشنامه‌های اجرایی لازم در این باره به واحدهای تابع ابلاغ و از تاریخ ابلاغ مصوبات شورای عالی بورس و اوراق بهادار به آن سازمان، رسیدگی ممیزهای مالیاتی بر اساس قانون و مقررات جدید صورت گیرد.
***
تداوم ممنوعیت واردات کالاهای غیرضرور و لوکس
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اقدامات متعددی در جهت حمایت از تولید داخل اجرا شده و در دست اجراست که ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری و لوکس یکی از این اقدامات است. امید قالیباف افزود: در این راستا و با توجه به شرایط کشور، از سال ۱۳۹۷ بر اساس تصمیمات متخذه در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی کشور، ورود اقلام غیرضرور و لوکس شامل یک‌هزار و ۳۳۹ قلم کد تعرفه ممنوع شد که متعاقب بررسی‌های بعدی و لزوم به‌روزرسانی فهرست یاد شده و افزودن اقلام دارای تولید داخل، تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در پایان سال ۱۳۹۷ به یک‌هزار و ۳۹۲ ردیف تعرفه رسید. سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: فهرست کالاهای مشمول با توجه به داخلی‌سازی محصولات و سایر متغیرها و همچنین شکسته شدن سرفصل‌ها به کد تعرفه‌های دقیق‌تر هر سال بازنگری می‌شود. وی گفت: در پایان سال ۱۳۹۸ تعداد کالاهای مشمول منع واردات به یک‌هزار و ۵۱۸ ردیف تعرفه و در سال ۱۳۹۹ به یک‌هزار و ۵۳۹ ردیف، در سال ۱۴۰۰ به یک‌هزار و ۵۳۷ ردیف و در سال جاری نیز به یک‌هزار و ۵۵۲ ردیف تعرفه رسید. قالیباف ادامه داد: از میان اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی می‌توان به پوشاک، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضرور مانند‌ آلات موسیقی اشاره کرد. مشاور وزیر صمت اظهار داشت: علاوه بر این ممنوعیت‌های دائم، تعداد ۷۶۶ ردیف تعرفه نیز در حال حاضر مشمول ممنوعیت موقت شده که فهرست این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسؤول، قابل بسط یا تحدید است. وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ تاکنون ممنوعیت واردات برای این تعرفه‌ها، طبق ضوابط در فرآیندها و سامانه‌های تجارت خارجی شامل سامانه جامع تجارت، سامانه‌های بانک مرکزی و سامانه‌های گمرکی اعمال شده، گفت: فهرست تعرفه‌های ممنوعه برای فعالان تجاری کاملا شفاف و مشخص است اما برای اطلاع عموم اقدام به انتشار آن نیز شده است.

Page Generated in 0/0050 sec