printlogo


کد خبر: 255115تاریخ: 1401/7/24 00:00
۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید تأمین برق برای تابستان سال آینده ایجاد می‌شود
برنامه‌ریزی برای گذار از پیک مصرف برق سال 1402

گروه اقتصادی: تابستان سال جاری بدون لحظه‌ای قطع برق مشترکان خانگی سپری شد؛ حالا وزارت نیرو از شروع برنامه‌ریزی برای گذار از پیک مصرف سال آینده خبر می‌دهد و هدفگذاری برای تولید 6 هزار مگاوات ظرفیت جدید برق که قرار است تا سال آینده آماده بهره‌برداری شود.
 به گزارش «وطن‌امروز»، تولید برق و ایجاد نیروگاه احتیاج به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق دارد؛ موضوع مهمی که در یک دهه گذشته پیگیری نشد و هر سال در زمان اوج مصرف مسؤولان توانیر به بیان این موضوع که اقدامات زیرساختی برای تامین برق انجام نشده اکتفا می‌کردند. اما با شروع دولت سیزدهم نگاه دقیق‌تری به این موضوع شده و با اقدامات انجام شده تابستان سال 1401 بدون قطع برق سپری شد. در همین باره، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیک‌ مصرف برق در تابستان سال آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده تا تابستان سال ۱۴۰۲ حدود ۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید به توان تولید برق کشور افزوده شود. هادی مدقق افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم از هم‌اکنون برای پیک‌بار تابستان سال آینده انجام شده و اقدام‌های لازم هم در دست انجام است. وی ادامه داد: حدود ۳ هزار مگاوات واحد نیروگاهی جدید توسط شرکت برق حرارتی اضافه خواهد شد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که در ابتدای دولت سیزدهم بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احداث نیروگاه توسط صنایع به امضا رسید، گفت: بر این اساس پیش‌بینی شده یکهزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه برای پیک ‌بار سال آینده توسط بخش صنایع احداث و وارد مدار شود. مدقق خاطرنشان کرد: تفاهمنامه ذکر شده در ابتدا برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بود که اکنون صنایع بیشتری تمایل پیدا کرده‌اند تا نیروگاه احداث کنند و به‌تدریج این واحدها احداث و وارد مدار خواهند شد. وی ادامه داد: نیروگاه‌های احداثی توسط صنایع در پیک ‌بار تابستان امسال فقط یک واحد سمنان بود که اگرچه چندان قابل‌توجه نبود اما وارد مدار شد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی بیان کرد: همچنین پیش‌بینی شده برای پیک تابستان ۱۴۰۲ حدود ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود. مدقق خاطرنشان کرد: حدود ۲۹۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده (نیروگاه‌های کوچک زیر ۲۵ مگاوات که به‌ صورت محلی وارد مدار می‌شوند) نیز برای تابستان سال آینده پیش‌بینی‌شده که تأمین برق انجام دهند. وی گفت: برنامه ارتقای توان نیروگاهی نیز ۴۹۰ مگاوات طراحی شده تا از این طریق نیز به ظرفیت تولید برق کشور در تابستان ۱۴۰۲ افزوده شود. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی ادامه داد: برای پیک تابستان ۱۴۰۲ علاوه بر آنکه همه برنامه‌های قبلی باید تکمیل شوند باید ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیز جدید افزوده شود و به ‌این ‌ترتیب آن ۶ هزار مگاواتی که برای تابستان ۱۴۰۲ تعهد شده وارد مدار خواهد شد و ظرفیت شبکه را افزایش خواهد داد. 
 
* اصلاح قیمت‌ انرژی باید پیگیری شود
حمیدرضا پیرپیران، معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز گفت: تحویل برق پایدار به مشترکان و عدم اعمال خاموشی به بخش خانگی، تامین مناسب‌تر برق صنایع نسبت به سال گذشته و تامین برق با برنامه بخش کشاورزی عامل افزایش رضایت عمومی بود. وی با تاکید بر رفع مشکلات نقدینگی به عنوان مهم‌ترین چالش صنعت برق که در فرآیند خدمت‌رسانی به مردم مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: تنها راه برون‌رفت از این موضوع اصلاح قیمت‌های انرژی و هزینه‌های انشعاب با کمک همه بخش‌هاست که باید مورد پیگیری مدیران بخش توزیع قرار گیرد. پیرپیران در پایان از اتفاقات مثبتی که در شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف از جمله هوشمندسازی، اتوماسیون شبکه و سیستم‌های مدیریتی رخ داده است، قدردانی کرد. وی گفت: شرایط این دوره بسیار حساس‌تر و متفاوت‌تر از دوره گذشته بود، زیرا تولید برق تغییر زیادی پیدا نکرد اما با برنامه‌ریزی خوب دولت و اجرای مطلوب آن، پیک بار تابستان با حداقل چالش و نارضایتی پشت سر گذاشته شد. 

Page Generated in 0/0058 sec