printlogo


کد خبر: 255130تاریخ: 1401/7/25 00:00
اخبار

انتصاب مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
با حکم رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمد حبیبی به سمت مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس منصوب شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمد حبیبی با حکم سیدمحمد نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به ‌عنوان مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس منصوب شد. محمد حبیبی متولد سال ۱۳۴۲ دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر و معماری یزد است از سوابق وی می‌توان به جانشینی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس در سال‌های ۸۴ تا ۸۷، دبیر اجرایی سه دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت در حدفاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۵، مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس به مدت ۱۰ سال، سرپرستی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس در سال ۹۷ و معاون هماهنگ‌کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح اشاره کرد. 
***
«ایران قوی» محور کنگره سراسری شعر دفاع مقدس
دبیر علمی بیست‌و‌چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس گفت: عنوان «ایران قوی و مستقل» محور جدید کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس است. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، دبیر علمی بیست‌وچهارمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس درباره برگزاری این کنگره با اشاره به اغتشاشات اخیر، گفت: نقش بیگانگان جهت به ‌آشوب کشیدن امنیت کشورمان محرز و آشکار است. انصاری‌نژاد درباره مهلت ارسال آثار به کنگره افزود: شاعران تا ۳۰ مهر فرصت خواهند داشت آثارشان را به دبیرخانه‌های کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سراسر کشور ارسال کنند. 
***
درخواست 25 فیلمنامه برای پروانه ساخت در 24 روز
درخواست پروانه ساخت آثار سینمایی طی مهرماه، برخلاف ۶ ماه ابتدای سال، با رشد خوبی همراه بوده است. با توجه به آمار، به احتمال زیاد تعداد درخواست‌های ارسالی به شورای پروانه ساخت تا پایان مهرماه، به ۲ برابر میزان مراجعه در شهریورماه خواهد رسید. به گزارش ایرنا، از ابتدای مهرماه تا بیست‌وچهارم این ماه، ۲۵ فیلمنامه برای تولید، درخواست پروانه ساخت داده‌اند. این آمار در حالی چشمگیر به حساب می‌آید که این تعداد برای خردادماه ۵ فیلمنامه، برای تیرماه ۵ فیلمنامه، برای مردادماه ۱۰ فیلمنامه و برای شهریورماه ۱۵ فیلمنامه بوده است. یکی از دلایل وقوع چنین اتفاقی، نزدیک شدن به جشنواره فجر و تلاش برای تولید اثر برای رساندن به بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور است. همچنین ثبات وضعیت سینما طی ماه‌های اخیر، دیگر دلیلی است که سبب دلگرمی سینماگران نسبت به تولید اثر شده است. 
***
صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های کوثری، مصفا و عطشانی
پروانه نمایش فیلم‌های «رگ‌های آبی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری، «رویای کاغذی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی عطشانی و «نبودن» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی مصفا ۲۳ مهرماه صادر شد و تا ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۳ اعتبار دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، «رگ‌های آبی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری به زندگی فروغ فرخزاد می‌پردازد. باران کوثری و ستاره پسیانی از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی جهانگیر کوثری است که در کارنامه خود تهیه‌کنندگی آثاری چون «زیر پوست شهر»، «خون بازی»، «اشباح»، «سوت پایان»، «فراری»، «به آهستگی»، «نسل جادویی»، «نرگس»، «یک شب» و «دختران خورشید» را دارد. فیلمنامه «رویای کاغذی» را جابر قاسمعلی بر اساس ایده‌ای از علی عطشانی نوشته است و کامران تفتی، مینا وحید، زینب (نگار) ملاکی و امیرحسین رضازاده نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند. همچنین مجید مهین‌دوست و آیه قبادیان از دیگر بازیگران این فیلم هستند. سومین فیلم علی مصفا با نام «نبودن» (absence) هم درباره پسری است که بعد از ۵۰ سال، برای نوشتن بیوگرافی از زندگی پدرش به پراگ سفر می‌کند تا درباره گذشته پدرش در زمان جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی اطلاعاتی به دست بیاورد. تنها رابط او با گذشته پدر، چند عکس است که از او به یادگار مانده است. بازیگران فیلم به جز مصفا و لیلا حاتمی، غیرایرانی هستند. 
***
انصراف ایران از حضور در نمایشگاه فرانکفورت
خانه کتاب و ادبیات ایران، مجری برپایی غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت، به دلیل اقدامات غیرفرهنگی مسؤولان برگزاری این نمایشگاه به طور رسمی از حضور در این رویداد انصراف داد. به گزارش مهر، مسؤولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با ارسال نامه‌ای ضمن دخالت آشکار در امور داخلی ایران و اعلام عدم توانایی برای تأمین امنیت و رعایت شئون غرفه جمهوری اسلامی ایران و گروه ایرانی حاضر در نمایشگاه، بدون اطلاع‌رسانی قبلی نسبت به انتقال غرفه از سالن اصلی به یکی از سالن‌های فرعی که محدودیت دسترسی عمومی دارد، اقدام کردند. در همین حال، سفارت آلمان در تهران نیز با وجود وعده‌های قبلی در اقدامی هماهنگ با مسؤولان نمایشگاه فرانکفورت در صدور روادید برای گروه اعزامی تعلل کرد. خانه کتاب و ادبیات ایران، در پاسخ به مسؤولان نمایشگاه فرانکفورت، ضمن اعتراض به رفتار غیرحرفه‌ای آنها که با اهداف فرهنگی اعلام شده برای این رویداد تعارض آشکار دارد، اعلام کرد از این نمایشگاه انتظار می‌رفت با رفتار حرفه‌ای فرصتی برابر در اختیار کشورها قرار دهد و به روابط دوجانبه مطلوب ایجاد شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فرانکفورت پایبند باشد اما متأسفانه با طرح مسائلی واهی درباره امور داخلی ایران، سعی دارد بر تلاش‌های سفیران فرهنگی نشر ایران سایه افکند و در مسیر معرفی و پیشرفت‌های این صنعت سنگ‌اندازی کند.

Page Generated in 0/0059 sec