printlogo


کد خبر: 255136تاریخ: 1401/7/25 00:00
دور دنیا

دیدار سفیر ایران با رئیس‌جمهور جدید عراق
دیروز سفیر جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌جمهور جدید عراق در کاخ ‌السلام بغداد دیدار کرد. در این دیدار محمدکاظم آل‌صادق انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس‌جمهور جدید عراق را تبریک گفت. همچنین ۲ طرف روابط فی‌مابین و راه‌های توسعه روزافزون آن را بررسی کردند. 
***
الکاظمی در آستانه ممنوع‌الخروجی به خاطر اختلاس میلیاردی
افشاگری انجام شده توسط وزارت دارایی عراق مبنی بر سرقت 3.7 تریلیون دیناری (2.5 میلیارد دلار) از حساب سازمان امور مالیاتی، مطالبات جدی سیاستمداران این کشور مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن مقامات ارشد دولت موقت را در پی داشته است.
 به گزارش کانال تلگرامی شبکه العهد، موج درخواست شکایت علیه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور دولت بغداد و تعدادی از وزرا و مشاورانش به دلیل سرقت از حساب سازمان مالیاتی به راه افتاده است. روز شنبه رسانه‌های عراقی متن استعفای احسان عبدالجبار اسماعیل از مقام سرپرستی وزارت دارایی عراق را منتشر کردند که در آن تأکید شده بود گزارشی اولیه از اختلاس ۸۰۰ میلیون دلاری وجود دارد اما بلافاصله گزارش‌های ‌مالی تکمیلی حجم اختلاس را تا 2.5 میلیارد دلار نشان داد.
 تارنمای بغداد الیوم نیز گزارش داد حنان الفتلاوی، رئیس فراکسیون اراده و عضو کمیسیون امور خارجه و ماجد شنکالی، نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق از کمیسیون شفاف‌سازی و دستگاه قضایی این کشور خواستند روند رسیدگی به اتهامات کسانی را که در این پرونده متهم به سرقت 2.5 میلیارد دلاری شده‌اند، تسریع کرده و مانع از خروج آنان از کشور شوند. متعاقبا کمیسیون شفاف‌سازی عراق نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد از روز یکشنبه، روند تحقیق در این پرونده آغاز شده و اطلاعات مربوط به آن تحویل دستگاه قضایی شده‌ است. 
***
ادامه نقض آتش‌بس در مرزهای باکو و ارمنستان
با وجود آتش‌بس اخیر میان جمهوری باکو و ارمنستان و توافق رهبران ۲ طرف برای میانجی‌گری اتحادیه اروپایی درباره اختلافات مرزی فی‌مابین، نظامیان ۲ دولت قفقاز جنوبی بار دیگر آتش‌بس را نقض کردند. ظهر چهارشنبه هفته گذشته بود که طبق ادعای وزارت دفاع باکو، یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان اقدام به تیراندازی در منطقه مرزی کردند. روز شنبه این هفته، وزارت دفاع ارمنستان از آتش متقابل علیه تحرکات نظامیان باکو و ثبات نسبی بعد از این تیراندازی‌ها در مواضع مرزی خبر داده بود. پس از آن شورای امنیت ارمنستان اعلام کرد در دور تازه درگیری‌های ۲ کشور در منطقه قره‌باغ و همچنین منطقه مرزی استان جرموک که از یک ماه پیش آغاز شده بود، بیش از ۲۰۰ نیرو و شهروند این کشور کشته یا مفقود شده‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اما دیروز در اطلاعیه‌ای ارتش ارمنستان را به آتش گشودن و نقض آتش‌بس در مناطق مرزی متهم کرد. 
***
سفر هیأت سعودی به صنعا
آل‌سعود پس از قریب به 8 سال جنگ و جنایت علیه مردم یمن، از حسرت رسیدن به صنعا درآمدند اما با هواپیمای غیرنظامی و البته نه برای مذاکره. همزمان با سفر هیات مذاکره‌کننده جنبش انصارالله به ریاض، یک هیات سعودی هم متقابلا به صنعا سفر کرده است. موضوع اصلی سفر هر ۲ هیأت، مساله آزادی اسرای ۲ طرف اعلام شده است. عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته اسرا در جنبش انصار‌الله یمن در این باره توئیت زد: «در چارچوب سازوکار مربوط به راستی‌آزمایی نتایج نخستین مرحله آزادی اسرا که آخرین دور آن در عمان برگزار و بر سر آن توافق شد، یک هیات فنی از کمیته اسرا عازم عربستان شده است». به گفته او، متقابلا یک هیات فنی سعودی برای راستی‌آزمایی اسامی و مطابقت آنها با واقعیت وارد صنعا شده است و این موضوع هیچ ارتباطی با مذاکره سیاسی ندارد. 
***
پرده‌برداری روسیه از موشک مافوق صوت علیه اوکراین
مقامات اوکراینی اعلام کردند روسیه برای نخستین‌بار از موشک‌های مافوق صوت کینژال (خنجر) در حمله به کی‌یف استفاده کرده است. رژیم اوکراین مدعی شده چندین فروند از این نوع موشک‌ها که 10 برابر سرعت صوت سرعت داشته و از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار است، پایتخت این کشور را هدف قرار دادند اما هنوز مشخص نیست زمان وقوع این حملات چه‌زمانی بوده است. برای نخستین بار سال 2018 بود که ولادیمیر پوتین از موشک کینژال که در حقیقت نوعی موشک کروز (هدایت‌شونده) فوق سریع و غیر قابل رهگیری با برد نامحدود است، رونمایی کرد. هنوز پس از ۴ سال هیچ کشور دیگری ادعای برخورداری از چنین سلاحی را نکرده است. 
***
حملات اوکراین به شهر مرزی روسیه
متعاقب چندین حمله موشکی اوکراین به شهرهای شرقی اوکراین و یک شهر مرزی روسیه، سخنگوی کرملین اعلام کرد ناتو عملا وارد نزاع با روسیه شده به طوری که امور را پیچیده کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی در شهر بلگوراد نزدیک مرز جنوب غربی روسیه با اوکراین، دست‌کم 16 انفجار بر اثر حملات موشکی اوکراین رخ داد. به گفته فرماندار این شهر دست‌کم 10 موشک اوکراینی در آسمان فرودگاه بلگوراد رهگیری و ساقط شد. در این حملات یک پایگاه آموزشی نیروهای وظیفه روس نیز هدف قرار گرفت و باعث کشته شدن 11 نفر شد. 

Page Generated in 0/0050 sec