printlogo


کد خبر: 255175تاریخ: 1401/7/26 00:00
اخبار

مردم غزه دوباره به سینما می‌روند
مردم غزه پس از 20 و اندی سال که از تماشای فیلم در سینما محروم بودند، بار دیگر با جشنواره حقوق بشر رد کارپت طعم سینما را می‌چشند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مردم غزه که از بعد به آتش کشیده شدن و تخریب سینماها در جریان ناآرامی‌ها بویژه سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۶ از رفتن به سینما محروم بودند، پس از دهه‌ها در جشنواره حقوق بشر رد کارپت بار دیگر طعم فیلم دیدن را می‌چشند. 
این جشنواره که از پنجشنبه گذشته در یک مرکز فرهنگی تازه بازسازی شده آغاز به کار کرده، میزبان نمایش حدود ۴۰ فیلم است که نیمی از آنها به درگیری چند دهه‌ای با رژیم صهیونیستی و مابقی به مسائل حقوق بشر در سراسر جهان می‌پردازند. 
زمانی سینما در غزه رونق گرفت و تماشاگران برای دیدن فیلم‌های عربی، غربی و آسیایی به سالن‌های سینما هجوم آوردند اما در جریان انتفاضه اول به سال ۱۹۸۷ و سپس سال ۱۹۹۶ بار دیگر در جریان موج دیگری از خشونت‌های داخلی این سالن‌ها سوخت. از آن زمان، مردم غزه مجبور شدند به تلویزیون و خدمات پخش آنلاین رو بیاورند. «منتصر السابه» مدیر اجرایی این جشنواره‌ به رویترز گفته امیدوار است سینماها در نوار غزه دوباره باز شوند. 
حدود ۳۰۰ فیلم از ۶۰ کشور جهان به این جشنواره ارسال شده؛ از جمله آثاری از 4 فیلمساز جوان محلی که فرصت نادری برای نمایش آثار خود به تماشاگران محلی داشتند. تمام فیلم‌های ارسالی باید پیش از نمایش، توسط مقامات محلی غزه بازبینی می‌شده است. 
«یازده روز در ماه مه»‌ به کارگردانی مشترک «محمد صواف» غزه‌ای و «مایکل وینترباتم» انگلیسی از جمله این فیلم‌ها است که در جشنواره حقوق بشر ردکارپت غزه به نمایش درآمد و داستان ۶۶ کودک کشته شده در جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه در ماه مه ‌۲۰۲۱ است. 
***
شریفی معاون توسعه و فناوری صداوسیما شد
رئیس صداوسیما سرپرست «معاونت توسعه و فناوری رسانه» را منصوب کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در حکمی علیرضا شریفی را به عنوان سرپرست «معاونت توسعه و فناوری رسانه» منصوب کرد. 
در بخشی از حکم او آمده است: انتظار می‌رود حداکثر تلاش خود را در جهت تحقق شرح وظایف مصوب این معاونت مبذول دارید و با تعامل و همکاری مؤثر با بخش‌های مختلف سازمان مأموریت‌های محوله را به انجام رسانید. شریفی فارغ‌التحصیل الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف است. وی قبلا در جایگاه قائم‌مقام معاونت فنی، قائم‌مقام و مدیرکل اداره فرستنده‌های رادیویی و مدرس دانشگاه صداوسیما فعالیت کرده است. 
***
سلطانی به «اعجوبه‌ها» بازگشت
فصل جدید «اعجوبه‌ها» با اجرای حامد سلطانی روی آنتن می‌رود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، فصل جدید برنامه «اعجوبه‌ها» با اجرای حامد سلطانی از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود. حامد سلطانی خردادماه امسال طی سانحه‌ رانندگی همسر و فرزندش را از دست داد. او در محرم امسال اجرای برنامه «حسینیه معلی» را برای شبکه 3 عهده‌دار بود. «اعجوبه‌ها» در راستای نشان دادن توانمندی‌های کودکان و نوجوانان در چندین فصل پخش شده است که اجرای فصل دوم این برنامه تلویزیونی را هم حامد سلطانی عهده‌دار بود. 
***
برپایی ۳۱۲ نمایشگاه هنرهای تجسمی در پایتخت
طی ۶ ماه نخست امسال، ۳۱۲ نمایشگاه هنرهای تجسمی در نگارخانه‌های پایتخت برپا شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، مجوز برگزاری ۳۱۲ نمایشگاه هنری را در نگارخانه‌های مختلف شهر تهران صادر کرده است. تمدید مجوز فعالیت برای ۱۳ نگارخانه، ثبت مالکیت معنوی برای ۱۴ اثر هنری و صدور جواز تأسیس برای ۱۱ دفتر گرافیک، از دیگر اقدامات مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فصل‌های بهار و تابستان است. 
همچنین در ۶ ماه نخست امسال، ۲۷ درخواست برای صدور گواهی هنری از سوی هنرمندان حوزه تجسمی به مرکز واصل شده که تمام گواهی‌های مذکور به درخواست‌کنندگان تخصیص یافته است. 
۱۷۰ هنرمند در ۶ ماه نخست امسال به عضویت صندوق اعتباری هنر درآمده‌اند و عضویت ۳۷۹ هنرمند دیگر نیز تمدید شد. 
از دیگر اقدامات مرکز هنرهای تجسمی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ می‌توان به برقراری بیمه برای ۱۷۰ هنرمند و اعطای وام به ۶۸ هنرمند اشاره کرد. همچنین 8 هنرمند مشمول دریافت مستمری و ۳ هنرمند نیز مستعد تخصیص کمک بلاعوض شناخته شده‌اند. بر اساس گزارش مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ۶ ماه اول امسال، ۹۸ درخواست از سوی هنرمندان و مدیران نگارخانه‌ها مبنی بر خروج ۱۰۷۸ اثر از کشور به مرکز هنرهای تجسمی اعلام وصول شده که از این تعداد، با خروج ۱۰۵۹ اثر موافقت و مجوز ارسال آنها به مقاصد مختلف صادر شده است.

Page Generated in 0/0066 sec