printlogo


کد خبر: 255197تاریخ: 1401/7/26 00:00
اخبار

فروش اقلام غیرمجاز در برخی عطاری‌ها
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به توسعه و استفاده دقیق از ظرفیت‌های طب‌سنتی ایرانی وجود دارد، گفت: طب ایرانی می‌تواند دریچه‌ای برای پیشرفت در حوزه نظام سلامت باشد و در صورت توسعه منطقی به عنوان فضایی در جهت رونق اقتصادی و اشتغال مدنظر قرار گیرد. نفیسه حسینی‌یکتا مطالبه روز‌افزون مردم و کافی نبودن متخصصان و مراکز مورد تایید را دلیل باز شدن فضا برای افراد غیرمتخصص و ارائه خدمات طب سنتی خارج از چارچوب علمی و قانونی دانست و افزود: یکی از چالش‌های جدی ما این است که با آنکه فعالیت عطاری‌ها به طور مستقیم با سلامت مردم مرتبط است اما مجوز فعالیت‌شان را وزارتخانه دیگری صادر می‌کند. مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تاکید کرد: فعالیت عطاری‌ها در حوزه سلامت است و باید ارتباط مستقیم‌تر و تنگاتنگ‌تری با متولی سلامت در کشور داشته باشند و با آنکه در این صنف، عطاران خوشنام و باتجربه‌ای داریم که عالمانه مشغول به کار در محدوده قانونی هستند ولی متاسفانه در موارد متعدد دخالت در امر درمان و فروش اقلام غیرمجاز از آنها گزارش می‌شود که برای سلامت جامعه پرمخاطره است. حسینی‌یکتا با اشاره به فعالیت ۸ دانشکده طب ‌ایرانی در کشور، گفت: بیش از ۴۰۰ نفر در رشته طب ‌ایرانی فارغ‌التحصیل شده‌اند و حدود ۴۰۰ دانشجو نیز در حال تحصیل هستند و در حال حاضر از لحاظ علمی در رتبه چهارم تولید علم طب‌ سنتی در دنیا قرار داریم. 
***
کمبود مشهود نیروی انسانی در وزارت بهداشت
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه در وزارت بهداشت کمبود نیروی بهداشتی و درمانی کاملا مشهود است، اظهار کرد: طبق بررسی‌های اداره کل منابع انسانی وزارت بهداشت، در 4 سال گذشته با توجه به حجم بازنشستگان و همچنین عدم جایگزینی آنان با نیروهای جدید، کمبود نیرو در وزارت بهداشت به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است که انتظار می‌رود سازمان اداری و استخدامی در این راستا مجوزهای لازم را برای وزارت بهداشت اخذ کند. وی با بیان اینکه باید در مسیری حرکت کنیم که بروکراسی دست و پاگیر اداری حذف شود، گفت: فرآیندها و بروکراسی اداری باید از سر راه مردم برداشته شود و سیستم و سازمان به مسیری حرکت کند که چابک و کارآمد شده و روند اداری در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شود. رحیمی در ادامه افزود: سیاست‌‌های کلی وزارت بهداشت در دولت سیزدهم درباره جذب منابع انسانی، تبدیل وضعیت کارکنان و برقراری سهمیه استخدام با امتیاز مناسب برای نیروهایی که در دوران کرونا از یک روز تا بیش از آن خدمت کرده‌اند، خواهد بود. 
***
مدارس غیردولتی رتبه‌بندی می‌شوند
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش از رتبه‌بندی مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: فرآیند اجرای این برنامه از ابتدای امسال آغاز و شاخص‌ها تعیین شده است که به‌زودی طی بخشنامه‌ای به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. احمد محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مدارس غیردولتی باید فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را با سند تحول بنیادین همسو کنند. وی افزود: از امسال رویکردهای تربیتی و فرهنگی را در ردیف ملاک‌های ارزیابی و رتبه‌بندی و همچنین تعیین الگوی شهریه مدارس قرار داده‌ایم. وی در ادامه از رتبه‌بندی مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: فرآیند اجرای این برنامه از ابتدای امسال آغاز و شاخص‌ها تعیین شده است که بزودی طی بخشنامه‌ای به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. محمودزاده ادامه داد: ۲ شاخص‌گذاری انجام می‌دهیم؛ یک شاخص‌گذاری مربوط به موضوع رتبه‌بندی و دیگری ارزیابی ما از استان‌هاست. ما قصد داریم استان‌ها را ارزیابی و رتبه عملکردی آنها را در مقایسه با دیگر استان‌ها مشخص کنیم. این شاخص‌گذاری‌ها هم در حوزه آموزش و هم پرورش انجام خواهد شد. وی درباره میزان شکایات و تخلفات رسیدگی شده در جریان ثبت‌نام مدارس غیردولتی گفت: خوشبختانه امسال روند تعیین و میزان شهریه مدارس غیردولتی بخوبی اطلاع‌رسانی شد. توافقاتی نیز با موسسان صورت گرفته بود که رقم اعلامی شهریه با رقم دریافتی از والدین یکی باشد. 
***
برنامه وزارت بهداشت برای مکمل‌یاری «آهن و اسیدفولیک» در مدارس
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، جزئیات برنامه مکمل‌یاری در مدارس را تشریح کرد. دکتر مصطفی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات نحوه هزینه‌کرد بخشی از ۱۱هزار میلیارد تومان درآمد وزارت بهداشت از محل مالیات بر ارزش افزوده، گفت: بخشی از درآمد صرف خرید مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌شود و برای اینکه هزینه تهیه مکمل‌های دارویی برای‌مان کمتر باشد، سیاست وزارت بهداشت خرید متمرکز است؛ چراکه اگر قرار باشد تمام شبکه‌ها از واسطه‌ها خرید کنند، بخش قابل توجهی از اعتبارات باید صرف خرید مکمل شود. وی افزود: در بحث خرید مکمل‌ها و سایر مواد مصرفی در شبکه بهداشت مانند وارنیش فلوراید و... خرید متمرکز انجام می‌دهیم؛ به این صورت که با شرکت‌های تولیدی وارد مذاکره شده و بسته به نیاز برآورد شده، خرید می‌کنیم. او تاکید کرد: خوشبختانه نخستین بخشی که به شکل متمرکز در حال خرید آن هستیم، احتمالا ماه آینده توزیع خواهد شد. بسته به نیاز هر منطقه،‌ خریدهای ما توسط خود شرکت دارویی به بخش مورد نظر منتقل می‌شود. رضایی درباره مکمل‌هایی که در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، تصریح کرد: قرص آهن به علاوه اسیدفولیک از مکمل‌هایی است که ارائه می‌شود، زیرا از شایع‌ترین مشکلاتی که نوجوانان ما دارند بحث کم‌خونی است و این مکمل می‌تواند بخش قابل توجهی از این مشکل را برطرف کند. البته اگر کم‌خونی درمان نشود می‌تواند مشکلات بسیار زیادی حتی در بحث یادگیری و سلامت دانش‌آموزان ایجاد کند که طرح مکمل‌یاری در مدارس با هدف کاهش این دست مشکلات اجرا می‌شود.  

Page Generated in 0/0058 sec