printlogo


کد خبر: 255200تاریخ: 1401/7/26 00:00
اخبار

کاهش ۴۰ درصدی واردات گندم با افزایش چشمگیر تولید داخل
 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه امسال ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از محل تولید داخل تامین شد، گفت: با توجه به خرید محصول داخلی به منظور تأمین نیاز کشور، تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم وارد شده که بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.
سیدسعید راد با بیان اینکه به این ترتیب، واردات این محصول نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است، افزود: نیاز سالانه کشور به گندم برای تولید نان و مصارف صنف و صنعت، مجموعا حدود ۱۱ میلیون تن است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: سال گذشته ۴ و نیم میلیون تن گندم از محل تولید داخلی، خریداری و ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیز وارد شده بود.
وی با اشاره به اینکه برای تأمین نیاز داخل و حفظ ذخایر استراتژیک، بخشی از گندم مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود، تصریح کرد: این محصول از طریق کشتی‌های بزرگ وارد بنادر کشور شده و نسبت به تخلیه، بارگیری و ارسال آنها به کانون‌های مصرف و مراکز ذخیره‌سازی گندم در سراسر کشور اقدام می‌شود.
راد با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم توسط دولت به صورت تضمینی خریداری شده است، تصریح کرد: ارزش کل گندم‌های خریداری شده توسط دولت ۸۳ هزار میلیارد تومان است که تمام وجوه آن به کشاورزان عزیز پرداخت شده است.
 معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه سال گذشته کل خرید تضمینی گندم ۴ و نیم میلیون تن بود، خاطرنشان کرد: امسال میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل، از افزایشی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی برخوردار است که نشان‌دهنده رشد حدود ۶۰ درصدی خرید این محصول نسبت به سال گذشته است.
***
ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی
مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و شهرک‌های تخصصی با همکاری و مشارکت تشکل‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی خبر داد.
عباس غلامی گفت: در دومین نشست کارگروه مشترک تفاهمنامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ضمن عارضه‌یابی توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بر لزوم هم‌افزایی واحدهای صنایع پایین‌دست در تکمیل و توسعه زنجیره ارزش تأکید شد.
وی اظهار کرد: در این نشست ضمن ارائه بسته خدمات حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از صنایع کوچک و متوسط و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، روند اجرایی تشکیل کمیته‌های تخصصی بررسی شد.
به گفته مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، ایجاد کارگروه مشترک و نحوه ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، استفاده از ظرفیت‌های نظام مبادلات پیمانکاری فرعی (SPX)، ایجاد شهرک‌های تخصصی صنایع پتروشیمی به لحاظ ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در این نشست بود.
***
بهبود ۴ پله‌ای رتبه ایران در رده‌بندی جهانی تورم
صندوق بین‌المللی پول از بهبود ۴ پله‌ای رتبه ایران در رده‌بندی جهانی تورم طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خبر داد.
 صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین برآورد خود از میزان تورم 193 کشور جهان در سال 2022 از کاهش نرخ تورم ایران در این سال و بهبود رتبه ایران در میان کشورهای جهان از این نظر خبر داده است.
این نهاد بین‌المللی نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی را کمتر از 40 درصد برآورد کرد. نرخ تورم ایران از سال 2017 تا سال 2021 روند صعودی داشته و کارشناسان صندوق بین‌المللی پول انتظار دارند سال 2022 روند صعودی نرخ تورم ایران معکوس شود و در این سال تورم در ایران به 39.98 درصد کاهش یابد.
کاهش نرخ تورم ایران طی سال 2022 در حالی است که نرخ تورم جهانی رو به افزایش بوده و کشورهای اروپایی که سال‌ها به نرخ تورم زیر 3 درصد عادت کرده بودند اکنون باید با نرخ‌های تورم تا ۲ رقمی دست و پنجه نرم کنند. همین مساله باعث شده است رتبه ایران در رده‌بندی جهانی کشورهای جهان از نظر نرخ تورم بهبود پیدا کند. بر اساس آمار برآوردی صندوق بین‌المللی پول، رتبه ایران از نظر نرخ تورم در سال 2022 دو پله نسبت به سال قبل بهبود یافته و ایران در جایگاه نهم از این نظر قرار گرفته است. ایران سال 2021 در رتبه هفتم قرار گرفته بود. در این سال نیز رتبه ایران در رده‌بندی جهانی ۲ پله بهبود یافته بود. 

Page Generated in 0/0064 sec