printlogo


کد خبر: 255208تاریخ: 1401/7/26 00:00
رئیس دستگاه قضا:
شورش اوین کار دشمن بود

گروه سیاسی: شامگاه شنبه هفته جاری، در حادثه‌ای مشکوک زندان اوین دچار آتش‌سوزی شد. ماجرا از این قرار بود که تعدادی از زندانیان بندهای محکومیت‌های مالی و سرقت در اقدامی از پیش هماهنگ‌شده شروع به نزاع ساختگی کرده و در ادامه کارگاه کارآفرینی زندان را به آتش کشیدند. با وقوع این اتفاق، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین و شبکه‌های فضای مجازی جریان ضدانقلاب در اقدامی مشترک شروع به تحریک مردم برای رفتن به کمک زندانیان کردند. تولید اخبار دروغ و شایعه‌پردازی حول این اتفاق نیز از دیگر اقداماتی بود که این شبکه‌ها انجام دادند. در همین رابطه «وطن‌امروز» در شماره روز گذشته خود با اشاره به اینکه سرویس‌های جاسوسی خارجی پشت پرده حادثه آتش‌سوزی اوین هستند، نوشت: در حالی که چند روزی می‌شود بساط آشوب و اغتشاش از سطح خیابان‌ها برچیده شده، جریان ضدانقلاب با کلید زدن پروژه آشوب در زندان اوین که با همراهی تعدادی از زندانیان این زندان انجام شد، نشان داد با تمام توان به دنبال ادامه پیدا کردن ناامنی و اغتشاش در کشور است. به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا نیز در ارتباط با اتفاق رخ داده در اوین، اظهار کرد عوامل دشمن عامل شورش و آتش‌سوزی در زندان اوین هستند. اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه‌ قضائیه گفت: آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت. در جریان این جنایت شاهد بودیم عده قلیلی اقدام به آتش زدن کارگاهی کردند که به منظور اشتغال‌زایی زندانیان و کمک به خانواده آنها دایر شده بود. در جریان این حادثه، سالن اجتماعاتی را آتش زدند که با هدف شکوفایی استعدادها و آموزش زندانیان ایجاد شده بود. وی با اعلام اینکه عوامل دشمن در واقع دست روی نقاطی گذاشتند که نقاط قوت سازمان زندان‌ها در امر بازاجتماعی کردن زندانیان است، اظهار کرد: طی مدت یک سال و نیم اخیر اقدامات بسیاری در حوزه ارتقا و بهبود وضعیت زندانیان و زندان‌های کشور در ابعاد مختلف صورت گرفته است؛ از اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی زندانیان و کمک به خانواده‌های آنها تا ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی مددجویان بویژه در ایام کرونا. بنابراین در جنایت اخیر رخ داده در زندان اوین، دقیقا به آتش ‌زدن مراکزی مبادرت کردند که سبب ارتقای وضعیت زندانیان و کمک به خانواده‌های آنها می‌شد و با این کار ضمن انجام اقدامی که سبب جان‌ باختن و مجروحیت تعدادی از زندانیان شد، موجبات اضطراب خانواده‌های زندانیان را نیز فراهم کردند. 
رئیس قوه‌ قضائیه در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن بیان اینکه در قبال قضایایی نظیر اغتشاشات یا همین حادثه اخیر زندان اوین نباید به صورت هیجانی و احساسی عمل کرد، به مسؤولان سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت اطلاعات قوه‌ قضائیه دستور داد با همکاری نیروهای امنیتی عوامل اصلی جنایت رخ داده در زندان اوین را شناسایی کنند و آنها را به دادسرا معرفی کرده و مسؤولان دادسرا نیز به‌سرعت به پرونده آنها رسیدگی کنند. 
اژه‌ای به مانور رسانه‌ای جریان ضدایرانی روی حادثه اوین نیز اشاره کرد و گفت: بدون ‌تردید عوامل جنایت رخ داده در زندان اوین، زمینه را برای مراکز و دفاتر جنگ‌افروزی و اغتشاش‌آفرینی صهیونیستی و آمریکایی و انگلیسی فراهم آوردند و همگان مشاهده کردند در همان شب وقوع این جنایت، صدای آمریکا و بی‌بی‌سی انگلیس و سایر مراکز و دفاتر ضدایرانی همچون ایام اغتشاشات، مانند اتاق جنگ عمل کردند. 
در همین رابطه باید گفت با بروز این حادثه، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین از جمله بی‌بی‌سی فارسی و سعودی اینترنشنال، به رسم همیشه به تولید اخبار دروغ و تحریک مردم ایران پرداختند. به طور مثال این رسانه‌ها مدعی شدند نیروهای انتظامی زندان زندانی‌ها را هدف تیراندازی قرار داده و در این بین تعدادی از زندانی‌ها نیز کشته شده‌اند. شبکه‌های فعال جریان ضدایرانی در فضای مجازی نیز در فراخوان‌هایی هماهنگ سعی داشتند مردم را به زندان اوین سرازیر کنند که البته در این امر ناکام ماندند. جریان آشوب با ادعای اینکه جان زندانی‌ها بویژه اغتشاشگرانی که در چند وقت اخیر از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند، در خطر است، گفتند مردم باید برای نجات جان آنها به سمت زندان اوین بروند. آشوب‌ها‌ و اغتشاشات معاندان و اوباش که به بهانه فوت مهسا امینی آغاز شده بود، به پایان راه خود رسیده و از همین رو جریان ضدایرانی نیز که دچار استیصال و درماندگی شده، به دنبال راهی است که به پیکر بی‌جان آشوب تنفس مصنوعی بدمد. این جریان پس از آنکه نتوانست با تکرار پروژه نخ‌نمای کشته‌سازی، اذهان عمومی را با خود همراه کرده و به‌‌رغم فراخوان‌های گسترده برای ایجاد ناامنی، با پاسخ منفی مردم روبه‌رو شد، برای ادامه‌دار شدن آشوب‌های پایان‌یافته اخیر پروژه زندان اوین را کلید زد که البته در همان ساعات ابتدایی با شکست مواجه شد. به عبارت دیگر، درگیری نمایشی و آتش زدن زندان اوین در روزی که تهران به فراخوان آشوبگران «نه» گفت، نشان داد یک طراحی امنیتی خارجی در پشت صحنه حوادث اخیر وجود دارد که هدفش ایجاد ناامنی و ادامه پیدا کردن آشوب در داخل کشور است. 
 
* عناصر اصلی اغتشاشات باید هر چه زودتر محاکمه شوند
رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه‌ قضائیه به موضوع اغتشاشات اخیر نیز پرداخت و ضمن توصیه مجدد درباره جداسازی معترضان از عناصر اغتشاشگر که مرتکب قتل شده‌اند و قرآن و پرچم ایران و اموال عمومی و خصوصی را به آتش کشیده‌اند، گفت: عناصر اصلی اغتشاشات اخیر باید هر چه زودتر محاکمه شوند و در صورت تشخیص قاضی و رعایت مقررات قانونی، دادگاه‌های آنها علنی برگزار شود تا جنایت‌های این عناصر اغتشاشگر به سمع و نظر مردم برسد؛ در این زمینه نیز مرکز رسانه قوه‌ قضائیه همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم را با دادگستری‌ها و صداوسیما به عمل آورد. 
***
    تعداد فوتی‌های حادثه زندان اوین به 8 نفر رسید   
4 نفر از زندانیان زندان اوین که در پی درگیری بین زندانیان و آتش‌سوزی روز شنبه، آسیب دیده بودند و حال‌شان وخیم بود، به‌رغم رسیدگی‌های پزشکی فوت کردند، بنابراین آمار فوتی‌های آتش‌سوزی زندان اوین به 8 نفر رسید. هر ۸ فرد فوت شده از زندانیان بند جرائم مربوط به سرقت بوده‌اند و طبق گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، هویت تمام فوت‌شدگان به اطلاع خانواده آنها رسیده و متعاقب دستور قضایی، اسامی آنها به صورت عمومی نیز منتشر خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0057 sec