printlogo


کد خبر: 255272تاریخ: 1401/7/28 00:00
دور دنیا

وزیر کشور انگلیس استعفا کرد
وزیر کشور انگلیس در حالی پست خود در دولت «لیز تراس» را ترک کرده است که احزاب مخالف، دولت تراس را به چرخ و فلک هرج‌ومرج تشبیه کرده‌اند. 
به گزارش ایرنا به نقل از اسکای‌نیوز، وزارت کشور انگلیس تایید کرده است «سوئلا بریورمن» وزیر کشور، دولت لیز تراس را ترک کرده است. به نظر می‌رسد خروج بریورمن به عنوان وزیر کشور نه بر سر یک اختلاف نظر سیاسی، بلکه به دلیل یک اشتباه است. 
«سام کوتس» معاون سردبیر اسکای‌نیوز می‌گوید حادثه‌ای رخ داد که خانم بریورمن اطلاعات امنی را به اشتراک می‌گذاشت که نباید با تلفن شخصی انجام می‌داد و قوانین امنیتی دولت را زیر پا می‌گذاشت. 
اعتقاد بر این است این یکی از ۲ دلیلی است که وی پست خود را ترک کرده است. بریورمن تنها ۴۳ روز پیش توسط تراس به سمت وزیر کشور انگلیس منصوب شده بود. 
لیبرال دموکرات‌ها استعفای بریورمن از پست وزارت کشور را خروج آخرین مهره از چرخ و فلک هرج‌و‌مرج محافظه‌کارها توصیف کردند. 
«آلیستر کارمایکل» سخنگوی حزب لیبرال دموکرات گفت: این یک دولت هرج‌ومرج است. مردم نباید روز به روز شاهد انفجار حزب محافظه‌کار باشند، در حالی که واقعاً رنج می‌برند.
***
بورل به عذرخواهی افتاد
جوزپ بورل گفت استعاره چالش‌برانگیز او درباره «باغ» و «جنگل» اشتباه برداشت شده است و در عین حال تصریح کرد غرب و اروپا هیچ‌کدام کامل و بی‌نقص نیستند. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ۱۳ اکتبر طی سخنرانی خود در افتتاحیه «آکادمی دیپلماتیک» در بلژیک گفت: «اروپا یک باغ است اما اکثر سایر نقاط جهان یک جنگل. و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند». این اظهار نظر او انتقادات مختلفی را از سوی جامعه اروپایی و جامعه جهانی به دنبال داشت. بورل در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «برخی‌ها این استعاره را اشتباهی به عنوان استعمار اروپامحوری برداشت کردند. من متاسفم اگر به برخی‌ها توهین شد. معتقدم و اتفاقا هفته گذشته به سفیران اتحادیه اروپایی هم گفتم که ما بیش از اندازه اروپامحور هستیم و باید متواضع باشیم و سایر جهان از جمله جهان جنوب را بهتر بشناسیم».
***
تلاش طالبان برای برقراری روابط محرمانه با رژیم صهیونیستی
رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند طالبان در موضع خود نسبت به این رژیم بازنگری می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، شبکه i24 اسرائیل به نقل از یک مسؤول سابق افغانستانی که در مذاکرات با دولت طالبان شرکت کرده بود، اعلام کرد: در مراحل اولیه آنها به روابط محرمانه با اسرائیل توجه دارند و هدف آنها این است که بدانند آیا این مذاکرات در سال‌های آتی نتیجه مثبتی خواهد داشت یا خیر. این شبکه اسرائیلی اعلام کرد: هدف نهایی از این اقدامات امضای توافق دوجانبه میان اسرائیل و افغانستان است. مسؤول افغانستانی مذکور اعلام کرد: این سیاست موضع رسمی دولت طالبان نیست، بلکه این نظر برخی اعضای طالبان است. گروهی که از این رویکرد سیاسی حمایت می‌کنند، حدود ۲۰۰ نفر هستند که برخی از آنها مسؤول ارشد طالبان هستند. 
***
پوتین در 4 منطقه الحاق شده به روسیه حکومت نظامی اعلام کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز چهارشنبه (۱۹ اکتبر) با اعضای شورای امنیت این کشور دیدار و در ۴ منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا که بتازگی به روسیه الحاق شدند، حکومت نظامی اعلام کرد. به گزارش شبکه «راشا تودی»، رئیس‌جمهور روسیه توضیح داد: «حکومت نظامی از نیمه‌شب اجرایی می‌شود و امکان پاسخگویی به تهدیدات امنیتی در حال بروز را فراهم می‌کند». کرملین هم اعلام کرد فرمان پوتین از امروز پنجشنبه در مناطق مذکور اجرایی می‌شود. پوتین در این نشست افزود کی‌یف هر پیشنهادی برای مذاکره را رد می‌کند و به گلوله‌باران مناطق جدید روسیه با استفاده از روش‌های تروریستی ادامه می‌دهد. به گفته وی، خرابکاران برای ورود به روسیه تلاش می‌کنند و مسکو از تلاش‌ها برای حمله به نیروگاه هسته‌ای و زیرساخت‌های غیرنظامی جلوگیری کرده است. 
***
توافق ترسیم خطوط لبنان هفته بعد امضا می‌شود
«عاموس هوکشتاین» نماینده دولت آمریکا و میانجی توافق ترسیم مرزهای آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار است هفته آینده به بیروت سفر کند. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت که او قرار است در این دیدار سند توافق ترسیم مرزهای آبی لبنان با فلسطین اشغالی را امضا کند. در این توافق از ابتدا قرار بر این بوده که لبنان و رژیم صهیونیستی هرکدام جداگانه توافق را با نماینده آمریکا امضا کنند و نمایندگان لبنان و رژیم صهیونیستی هرگز رو در روی یکدیگر قرار نخواهند گرفت. هوکشتاین روز دوشنبه در سخنانی گفته بود با این توافق، «احتمال درگیری کاهش می‌یابد و کشور [لبنان] امن خواهد شد. شرکت‌ها نیز در لبنان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. با استخراج گاز طبیعی مطمئن خواهیم شد که لبنان 24 ساعته از برق بهره‌مند خواهد شد». 

Page Generated in 0/0135 sec