printlogo


کد خبر: 255275تاریخ: 1401/7/28 00:00
تلاش بی‌حاصل رسانه‌های انگلیسی‌ برای حذف تیم‌ ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی
بازی کثیف

رسانه‌های انگلیس که در چند سال گذشته تیم‌ ملی کشورشان در جام‌های جهانی همواره ناکام بوده، تلاش مذبوحانه‌ای را آغاز کرده‌اند تا با ترفندهای خاص خود بیرون از مستطیل سبز تیم‌ ملی ایران را به حاشیه بکشانند. هنوز تیتر یک روزنامه زرد انگلیس(سان) بعد از مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در یاد هواداران فوتبال کشورمان هست که نوشت: «خدا را شکر به ایران خوردیم!» در واقع رسانه زرد انگلیس تلاش کرد با این تیتر فوتبال ما را به زعم خود تحقیر کند اما چند ماه بعد کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ ملی پاسخ دندان‌شکنی به این تیتر داد و گفت: «من هم می‌گویم خدا را شکر با انگلیس روبه رو می‌شویم». ظاهرا انگلیسی‌ها نه تنها در عرصه سیاست، بلکه در عرصه ورزش و فوتبال هم دوست دارند به عنوان روباه پیر و مکار شناخته شوند که از انواع و اقسام ترفندهای ناجوانمردانه برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند. تاکتیک اول انگلیسی‌ها علیه تیم‌ ملی همان تیتر سان بود ولی خیلی زود خودشان هم از گفته‌شان پشیمان شدند، بویژه وقتی عملکرد ضعیف تیم انگلیس را در لیگ ملت‌های اروپا دیدند و انگلیس با گرت ساوت‌گیت به دسته دوم لیگ اروپا سقوط کرد. 
فوتبال‌دوستان انگلیسی از عملکرد تیم‌شان خشمگین شدند و حتی برای برکناری سرمربی تیم تومار جمع کردند. دقیقا همزمان با این عملکرد افتضاح تیم انگلیس، تیم‌ ملی فوتبال ایران و جوانان برومند کشورمان عملکردی درخشان را رقم زدند. پیروزی مقابل اروگوئه با تمام ستاره‌های گرانقیمتش و متوقف کردن سنگال قهرمان آفریقا، باعث شد ترس به دل حریفان هم‌گروه کشورمان در جام‌جهانی بویژه انگلیس بیفتد. 
انگلیسی‌ها البته در همان زمان هم دست از حاشیه‌سازی برای تیم‌ ملی کشورمان برنداشتند و یک خبرنگار روزنامه سان با سر کردن یک تی‌شرت و دلقک‌بازی به جای خبرنگاری، تلاش کرد با اتهامات واهی جو فوتبال ملی کشورمان را به هم بزند و سیاه‌نمایی بین‌المللی علیه فوتبال ایران انجام دهد تا شاید فیفا را مجاب به واکنش علیه تیم‌ ملی کشورمان کند اما آن تی‌شرت سر کردن خبرنگار زن روزنامه سان آنقدر مضحک بود که باعث تمسخر همگان شد. 
اکنون دیگر رسانه‌ انگلیس یعنی دیلی‌تلگراف ترفند و بهانه‌ای جدید را دستاویز قرار داده و سه‌شنبه شب در ادعایی واهی به نقل از «کریس برایانت»، وزیر سابق خارجه انگلیس با این مضمون نوشت در فاصله چند هفته مانده به نخستین بازی تیم‌ ملی ایران برابر انگلیس در جام‌جهانی، فیفا با درخواست‌هایی برای محروم کردن تیم‌ ملی ایران از حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ مواجه شده که دلیل آن استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در موج اخیر حملاتش علیه اوکراین بوده است. در حالی یک نشریه انگلیسی خواهان کنار گذاشتن تیم‌ ملی کشورمان از جام‌جهانی است که خودشان رسما میزبان رسانه‌های معاند و ضدنظام جمهوری اسلامی هستند؛ رسانه‌هایی که از کشورهای ثالث مثل سعودی تغذیه مالی می‌شوند تا علیه جمهوری اسلامی ایران سیاه‌نمایی کنند و بی‌بی‌سی رسانه رسمی و دولتی خاندان ملکه مُرده هم که مدام بر موج رسانه‌های ضدایرانی سوار می‌شود و علیه کشورمان انواع و اقسام اتهامات واهی برای ایجاد آشوب را مطرح می‌کند. بنابراین اگر بر اساس همین استدلال بی‌پایه و اساس دیلی‌تلگراف، فیفا بخواهد اقدامی انجام دهد، باید ابتدا انگلیس را از جام‌جهانی محروم کند که مدام علیه جمهوری اسلامی ایران لجن‌پراکنی می‌کند و میزبان رسانه‌های معاند علیه کشورمان است. گویا روابطه حسنه‌ای که در روزهای اخیر میان فدراسیون فوتبال و رئیس فیفا شکل گرفته که آخرین مورد آن نامه تشکرآمیز جانی اینفانتینو، رئیس فیفا برای مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان است، چندان به مذاق این رسانه‌ها و افراد پشت پرده این ماجرا خوش نیامده است. 
۳۰ آبان تیم‌ ملی کشورمان باید در قطر به مصاف انگلیسی برود که روی کاغذ خود را مدعی قهرمانی می‌داند اما در عمل می‌دانند بازی با ملی‌پوشان کشورمان در شروع جام‌جهانی می‌تواند نتیجه‌ای شگفت‌انگیز برای جهان فوتبال به ارمغان آورد. 
***
درباره سردار آزمون و یک خطای مهلک
گویا سردار آزمون به عنوان بازیکن تیم‌ ملی فوتبال ایران نه درک درستی از وضعیت خود به عنوان یک ملی‌پوش دارد و نه ادراک صحیحی از مناقشات اخیر پیرامون ایران و ورزش آن. 
همان گروهی که به هر بهانه‌ای دنبال حذف ایران چه از جنبه سیاسی و چه ورزشی در همه عرصه‌های بین‌المللی هستند، اخیرا به سرکردگی حامد اسماعیلیون، نامه‌ای را منتشر کرده و از دنبال‌کنندگان خود خواسته‌اند پای نامه اخراج سفرای ایران در کشورهای گروه «جی 7» را امضا کنند. نکته عجیب و حیرت‌آور اینکه «سردار آزمون» بازیکن تیم‌ ملی فوتبال ایران، پای این پست را ابتدا لایک و سپس با مشاوره صحیح روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان آن را پاک کرد. 
اینکه سردار آزمون در تفکرات سیاسی خود هوادار کدام  طرف است حقیقتا اهمیتی ندارد و از اختیارات شخصی‌اش به شمار می‌رود اما آیا او خبر دارد در حال بازی در زمین افرادی است که با همه وجود خواهان حذف همین تیم‌ ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی 2022 قطر هستند؟ نه‌تنها جام‌جهانی، که این افراد خواستار حذف کلی ورزش ایران از تمام میادین بین‌المللی‌ هستند. درست شبیه همان سناریویی که این روزها برای کلیت ورزش روسیه اجرا می‌شود. 
بر فرض محال که محال نیست، IOC و فیفا با حذف ورزش ایران و تیم‌ ملی فوتبال کشورمان از جام‌جهانی موافقت کنند، آیا سردار آزمون در این بین به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم‌ ملی فوتبال به خواسته خود می‌رسد؟ که گویی بر سر شاخه نشسته و بن آن را می‌برد. 
بدون‌شک او این روزها از سر احساس و هیجان در فضای مجازی فعالیت دارد و احتمالا مصدومیت سنگین و خطر از دست دادن جام‌جهانی موجب شده است با عصبانیت کنترل نشده‌تری نسبت به محیط پیرامون خود قضاوت داشته باشد. از این رو این وظیفه تیم رسانه‌ای و مدیریت فدراسیون فوتبال است که یکی از کاپیتان‌های تیم‌ ملی فوتبال را از قضایا روشن و توجیه کند. 
آزمون با پاک کردن آن لایک نشان داد اگر درست مشاوره بگیرد، مرتکب بسیاری از این اشتباهات نخواهد شد. از این رو انتظار داریم مدیریت رسانه‌ای تیم‌ ملی و همچنین روابط عمومی این نهاد، بیش از پیش حواسش به چنین موضوعات مهم و تاثیر‌گذاری باشد.

 


Page Generated in 0/0051 sec