printlogo


کد خبر: 255284تاریخ: 1401/7/28 00:00
ذکر شیخ السینوسی در باب تأسیس نیوز ایجنسی

گویند روزی شیخ با مریدان بر منبر بنشسته بود و وعظ می‌خواند که ناگهان گروهی فلاح بیل به دست هراسان نزد شیخ آمدند. شیخ گفت: شما را چه شده است که جفت پا در میان سخنان ما می‌تازید؟ 
فلاحان گفتند: چندیست چوپانی کذاب پیدا شده و هر روز با فریاد گرگ، گرگ ما را به سخره می‌گیرد. مانده‌ایم‌ با او چه کنیم؟ شیخ گفت: همین بیل‌ها را در حلقومش فرو برید، گفتند: نمی‌توانیم، چرا که از نزدیکان ملکه بریتانیاست. شیخ پاسخ داد: «دکانی در صنف نیوز ایجنسی در بازار برایش باز کنید تا در آنجا هر رطب و ‌یابس خواست بگوید و بدانید اولِ یک نیوز ایجنسی، کذابی است، سپس بی‌شرفی و پس از آن اختلال انکساری است.» مریدان گفتند: یا شیخ کذابی و بی‌شرفی را از بریم، اختلال انکساری چه صیغه‌ای است؟ شیخ بازگفت: اختلال انکساری یعنی آنکه اگر مردم ممالک غربیه از سرما وارد عصر یخبندان  شوند یک چشمت را ببندی و چشم دیگرت را برای روشن نشدن یک شعله گاز در سرایی در ممالک شرقیه باز بگذاری و  چنان استوری و پست‌ بدری که خود زاکربرگ به انابت برآید که کافی است.
مریدان گفتند: یا شیخ گرفتیم چه شد. اسمش را چه بگذاریم؟ شیخ پاسخ داد: به احترام ملکه، بی‌بی‌سی. مریدان گفتند: بی‌بی‌اش را فهمیدیم آن سی آخر از چیست؟ شیخ گفت: از اسرار است، همانقدر بدانید که درهم و دینارش فراوان است شما را کفایت است. مریدان تا این بشنیدند گریبان دریدند و به تأسیس یک نیوزایجنسی همت گماردند. مورخان نوشتند این واقعه در سنه ۱۹۹۲ اتفاق افتاد.

Page Generated in 0/0060 sec