printlogo


کد خبر: 255323تاریخ: 1401/7/30 00:00
تداوم بحران در انگلیس؛ لیز تراس ۴۴ روز پس از شروع نخست‌وزیری‌اش از سمت خود استعفا کرد
جزیره بی‌ثبات

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه از سمتش استعفا کرد و به دوران ناامیدکننده حضورش در خانه شماره 10 داونینگ‌استریت پایان داد. 
«لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس کمتر از ۲ ماه پس از به دست گرفتن این سمت، در حالی که بسیاری در انگلیس از برنامه‌های اقتصادی وی خشمگین هستند، از مقام خود استعفا کرد. تراس در سخنانی گفت تصمیم استعفای خود را به پادشاه انگلیس اعلام کرده است و تا زمان انتخاب رهبری جدید برای حزب محافظه‌کار وظایف خود را انجام خواهد داد. تراس چهارمین نخست‌وزیر انگلیس است که در 6 سال گذشته به دلیل اختلافات درون‌حزبی مجبور به کناره‌گیری از سمتش می‌شود. وی ۱۴ شهریور زمانی که وزیر خارجه دولت «بوریس جانسون» بود، از سوی هم‌حزبی‌های خود به نخست‌وزیری انگلیس انتخاب شد. 
به گزارش گاردین، در متن استعفای لیز تراس آمده است: «من در زمان بی‌ثباتی بزرگ اقتصادی و بین‌المللی به قدرت رسیدم. خانواده‌ها و همچنین کسب‌و‌کارها نگران نحوه پرداخت قبوض خود بودند. جنگ غیرقانونی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین امنیت کل قاره ما را تهدید می‌کند و کشور ما به مدت طولانی به دلیل رشد پایین اقتصاد عقب مانده بود. من با اختیار حزب محافظه‌کار انتخاب شدم که چنین وضعیتی را تغییر دهم. ما به لایحه‌های مربوط به انرژی و بیمه ملی عمل کردیم و چشم‌اندازی را برای مالیات پایین و اقتصاد با رشد بالا ارائه کردیم که از آزادی‌های برگزیت بهره می‌برد. می‌دانم که با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانم ماموریتی را که بر اساس آن توسط حزب محافظه‌کار انتخاب شده‌ام، انجام دهم». 
چهارشنبه گذشته «سوئلا براورمن» وزیر کشور انگلیس در آخرین ضربه به دولت نوپای تراس، پس از نقض قوانین این وزارتخانه، از سمت خود کناره‌گیری کرد. ۲۲ مهر نیز «کوازی کوارتینگ» وزیر خزانه‌داری انگلیس پس از ارائه برنامه اقتصادی‌ای که سقوط تاریخی ارزش پوند و آشفتگی مالی در این کشور را به همراه داشت، استعفا کرد. 
استعفای لیز تراس در حالی است که وی در جلسه پرالتهاب چهارشنبه گذشته پارلمان این کشور با حملات تند حزب رقیب و درخواست برای استعفا مواجه شد و پاسخ داد: «من یک فرد جنگجو هستم و اهل کنار کشیدن نیستم». وی در ادامه گفته بود: «بار دیگر بابت اشتباهات اقتصادی که رخ داده عذرخواهی می‌کنم اما بابت اشتباهات دیگران عذرخواهی نمی‌کنم. ما اقداماتی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی انجام داده‌ایم». پس از اعلام استعفای نخست‌وزیر انگلیس، «کر استارمر» رهبر حزب کارگر خواستار برگزاری فوری انتخابات زودهنگام شد. 
استعفای تراس بار دیگر رقابتی را میان کاندیداهای مطرح جهت به دست آوردن ریاست حزب‌ محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌وزیری انگلیس به جریان خواهد انداخت. این دومین رقابت انتخاباتی در تنها 4 ماه گذشته است. 
لیز تراس 47 ساله که حضورش در قدرت تنها 44 روز دوام داشت، تا وقتی حزب محافظه‌کار جانشینش را تعیین کند، در سمت خود باقی خواهد ماند. قرار است انتخاب ریاست حزب در فرآیندی سریع تا 10 روز دیگر انجام شود. 
«گراهام برادی» از قانونگذاران ارشد حزب محافظه‌کار گفته هر یک از کسانی که نامزد می‌شوند باید 100 رأی از قانونگذاران پارلمان بگیرند و رقابت‌ها تا جمعه هفته آینده به پایان خواهد رسید. 
«ریشی سوناک» 42 ساله که در رقابت انتخاباتی قبلی رقیب لیز تراس بود و از وی شکست خورد، این بار اصلی‌ترین شانس برای نخست‌وزیری به شمار می‌رود، هر چند رسیدن به اجماع میان محافظه‌کاران امر دشواری به نظر می‌رسد و حزب کارگر هم بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات سراسری شده است. 
بوریس جانسون که تراس جانشینش شده بود، یکی دیگر از نامزدهایی است که گفته می‌شود در حال سنجیدن شرایط برای ورود به گود این رقابت است. روزنامه تایمز پنجشنبه نوشت: «او مشغول جویا شدن نظر دیگران در این زمینه است اما گفته می‌شود باور شخصی‌اش این است که چنین اتفاقی در راستای منافع ملی است». «پنی موردانت» مشاور سابق وزیر تجارت انگلیس در امور بین‌الملل، «بن والاس» وزیر دفاع دولت بوریس جانسون و «جیمز کلورلی» وزیر فعلی خارجه انگلیس، سیاستمداران دیگری هستند که نام‌شان به عنوان گزینه‌های جایگزینی لیز تراس مطرح شده است. 
استعفای تراس در حالی است که خبرگزاری فرانسه در این‌باره نوشت سیاست‌های مالی غلط وی آشوب در بازارهای مالی و تزلزل محبوبیتش در نظرسنجی‌ها را به همراه داشته است. انگلیس سال‌هاست در چرخه بی‌پایان مصائب مختلف افتاده و گویا قصد بیرون آمدن از آن را ندارد. این کشور سال‌ها درگیر بحران برگزیت بود و در حالی که هنوز از آن رهایی نیافته بود، وارد بحران کرونا و مشکلات عدیده اقتصادی ناشی از آن شد و همزمان که برای برون‌رفت از تبعات بحران کرونا تلاش می‌کرد، ضربات مهلک اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین بر پیکره دولت این کشور وارد آمد. 
گفتنی است بازار مالی انگلیس نیز فورا به استعفای لیز تراس واکنش نشان داد و منابع خبری از کاهش ارزش اوراق قرضه این کشور خبر می‌دهند. 
***
    آغاز فروش حشرات خوراکی در بریتانیا  
در میانه بحران‌های اروپایی‌ها پس از جنگ اوکراین، یک نشریه انگلیسی در گزارشی از آغاز فروش حشرات خوراکی در این کشور خبر داد. نشریه میرر در گزارشی نوشت «آرون توماس» از مسؤولان ارشد شرکت زنجیره‌ای Aldi گفته جیرجیرک تا ۷۰ درصد پروتئین دارد که ۳ برابر پروتئین موجود در گوشت گاو است. آنها همچنین آهن بیشتری نسبت به اسفناج و کلسیم بیشتری نسبت به شیر دارند و این فهرست ادامه دارد. این یک سوپرغذای باورنکردنی است. 
از سوی دیگر در بریتانیا قرار است 1000 راننده‌ شرکت «جی‌ایکس‌او» از پایان ماه جاری میلادی به مدت 5 روز اعتصاب کنند. علاوه بر این، صدها کارگر بندر لیورپول که یکی از بزرگ‌ترین بندرهای انگلیس است، قرار است از 5 روز دیگر به مدت 2 هفته اعتصاب کنند. 
***
    واکنش تمسخر‌آمیز روسیه  
استعفای تراس با واکنش‌های بسیاری از جمله از سوی مقام‌های روسیه همراه بود که به نوعی وی و برنامه‌هایش را به استهزا کشیدند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت «بی‌سوادی فاجعه‌بار وی» در یادها خواهد ماند و «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر سابق این کشور هم عنوان کرد جایزه نوبل در بخش اقتصاد به خاطر سریع‌ترین انهدام نظام مالی باید به تراس تعلق گیرد. در مقابل اما «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه که برای شرکت در نشست رهبران اتحادیه اروپایی به بروکسل سفر کرده، تاکید کرد انگلیس باید بزودی ثبات پیدا کند. دیگر رهبران اروپایی نیز ابراز امیدواری کردند در حالی که اروپا با بحران جنگ اوکراین و قیمت‌های بالای انرژی روبه‌رو است، جانشین تراس یک شریک باثبات باشد. 

 


Page Generated in 0/0058 sec