printlogo


کد خبر: 255330تاریخ: 1401/7/30 00:00
اهداف پشت پرده پروژه آشوب‌طلبان برای حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی چیست؟
از خیابان تا فوتبال

همان افرادی که پیش از این خواستار حذف ورزش ایران از کلیه میادین بین‌المللی شده بودند، این بار در آستانه جام‌جهانی 2022 قطر به بهانه‌های واهی و با استخدام چند وکیل بین‌المللی خواهان حذف تیم‌ ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی شده‌اند. 
این مهم‌ترین خبری بود که در 72 ساعت گذشته درباره فوتبال ایران مخابره شد و از سوی دیگر رسانه‌های انگلیسی و ایتالیایی هر کدام سعی کردند ماهی خود را از این آب گل‌آلود بگیرند. انگلیسی‌ها که ترجیح می‌دهند گروه‌شان با حذف ایران با 3 تیم دنبال شود، نخستین کشوری بودند که در رسانه‌های‌شان این خبر کار شد و سپس ایتالیایی‌ها که جایی در جام‌جهانی 2022 ندارند، در خبرسازی‌های مضحک تلاش کردند این خبر دروغ را القا کنند که بعد از حذف ایران، این ایتالیاست که جانشین این کشور می‌شود. 
طبیعتا آنچه رسانه‌های انگلیسی و ایتالیایی می‌کنند در راستای اهداف ملی خودشان است، هر چند علیه ایران اما باید پرسید: فارسی‌زبانانی که به صورت جدی خواهان خروج ما از جام‌جهانی هستند به دنبال چه می‌گردند؟ وطن‌پرستی در کجای معادلات‌شان است؟ 
اصلا حضور تیم‌ ملی فوتبال ایران در چنین آوردگاهی و خوشحالی 80 میلیون ایرانی، چه منافاتی با خواسته‌های قلبی آنان دارد که اینچنین در فاصله کمتر از یک ماه تا جام‌جهانی به صرافت افتاده‌اند تا از فیفا بخواهند ایران را از جام‌جهانی حذف کند. 
البته دیروز عصر خبر رسمی از سوی فیفا آمد که قرار نیست اصولا چنین بحثی در جلسه امروز شنبه این نهاد دنبال شود اما بدون شک پروژه این دسته از به اصطلاح ایرانی‌ها که اینچنین بی‌شرمانه پرچم حذف تیم‌ ملی فوتبال کشورشان را در دست گرفته‌اند، به این زودی به پایان نخواهد رسید. آنها با حذف ایران از جام‌جهانی خواستار جامعه‌ای بشدت مأیوس و سرخورده هستند و چه بسا برای‌شان نابودی ایران در همه عرصه‌ها یک آرزوی بزرگ باشد. دیروز خواستار حذف همه ورزشکاران شدند، امروز خواستار حذف تیم‌ ملی فوتبال و فردا این پروژه را به دیگر حوزه‌ها مثل فرهنگ و هنر خواهند کشاند. ایران ضعیف و سرخورده و تجزیه شده، هدف غایی و نهایی آنهاست. 
آشوب‌طلبان و ویرانی‌طلبانی که طی یک ماه اخیر تلاش کردند کشور را به ورطه آشوب و ناامنی بکشانند، چه زود ماهیت خود را نشان دادند؛ کسانی که در ظاهر مخالف نظام سیاسی ایران هستند اما در اصل هدف‌شان نابودی ایران و ناامیدی ایرانیان است. آنهایی که در یک ماه گذشته مردم ایران را به حضور در خیابان و آشوب دعوت می‌کردند، حالا در مرحله بعدی پروژه ضدایرانی خود، بدون توجه به همین مردمی که آنها را دعوت به خیابان می‌کردند، پروژه حذف فوتبال ایران از جام‌جهانی قطر، یعنی حذف دلخوشی‌ها و غرور مردم ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. این واضح‌ترین تصویری است که جماعت اپوزیسیون خارج از کشور از خود نشان داده‌اند.
 
* لاشخور لاجوردی
رسانه‌های ایتالیا با اشاره به درخواست‌های مضحک و بی‌اساس برای حذف تیم ‌ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی قطر، بار دیگر اظهار امیدواری کردند تیم ‌ملی این کشور جایگزین ایران شود! بعد از صعود تیم ‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بود که بحث بی‌اساس اخراج ایران از جام‌جهانی میان رسانه‌های ایتالیایی بالا گرفت. رسانه‌های ایتالیا در فروردین‌ماه امسال گزارش دادند به خاطر اتفاقاتی که در بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان در مشهد رخ داد، فدراسیون فوتبال ایران تعلیق و تیم ‌ملی از حضور در جام‌جهانی محروم می‌شود. این اتفاقات خیلی زود واکنش فدراسیون جهانی فوتبال را به دنبال داشت. «اولینا کریستیلین» عضو کمیته اجرایی فیفا در این باره گفت: جلسه اجرایی فیفا روز چهارشنبه و کنگره فیفا امروز در قطر برگزار شد. همه فدراسیون‌ها از جمله ایران در این نشست حضور داشتند و ما هرگز درباره کنار گذاشتن آنها از جام‌جهانی بحث نکردیم. اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، تیم آسیایی دیگری به‌جای ایران در جام‌جهانی حاضر می‌شود. این مقام مسؤول درباره اینکه ممکن است ایتالیا جایگزین ایران شود، گفت: این غیرممکن است. باید این تفکر را که ایتالیا می‌تواند به جام‌جهانی صعود کند، از ذهن بیرون کنیم. این اتفاق غیرممکن و یک خیال‌پردازی است. بعد از گذشت چند ماه از آن ماجرا، حالا بحث اخراج تیم ‌ملی ایران از جام‌جهانی و حاشیه‌سازی به بهانه دیگری مطرح شده است. یک کمپین با ارسال نامه‌ای به فیفا و به دلیل اتفاقات اخیر در ایران، درخواست کرده تیم ‌ملی از مسابقات جام‌جهانی حذف شود؛ آن‌هم در شرایطی که تنها یک ماه دیگر تا شروع دیدارهای ایران در جام‌جهانی قطر زمان باقی مانده است. این موضوع نه‌تنها در رسانه‌های کشور انگلیس که یکی از حریفان ایران در جام‌جهانی است، بازتاب گسترده‌ای داشته، بلکه مجدداً پای رسانه‌های ایتالیایی را هم به میان کشیده است. به عنوان مثال، نشریه tuttosport با انتشار مطلبی از درخواست برای حذف ایران، اعلام کرد که این اتفاق ممکن است احتمال جدیدی را برای «آتزوری» رقم بزند.  
 
* خبری از بررسی حذف ایران نیست
با وجود انتشار برخی خبرها درباره احتمال بررسی حذف تیم ‌ملی ایران از جام‌جهانی ۲۰۲۲، در دستور جلسه شورای این سازمان چنین موردی دیده نمی‌شود. برخی رسانه‌های جهان اخبار و گزارش‌هایی درباره احتمال حذف تیم ‌ملی ایران از جام‌جهانی 2022 قطر و لزوم رخ دادن این اتفاق منتشر کرده‌اند. تازه‌ترین نمونه آن خبری بوده که سایت ایتالیایی کالچو مرکاتو دیروز (جمعه) به نقل از یک خبرنگار ایتالیایی به نام جولیو مولا منتشر کرده است. این سایت نوشته که «به واسطه منابع نزدیک به فیفا مطلع شده که بحث حذف تیم ‌ملی ایران از جام‌جهانی 2022 قرار است در جلسه فردا (امروز شنبه) شورای فیفا مطرح شود و در این صورت ممکن است ایتالیا با کسب سهمیه آزاد به جام‌جهانی راه پیدا کند که البته احتمال آن ضعیف است». 
دستور جلسه فیفا برای جلسه امروز در سایت این فدراسیون قرار گرفته و در آن موردی مبنی بر بررسی حذف تیم ‌ملی ایران یا هر گونه تغییر دیگری در تیم‌های حاضر در جام‌جهانی دیده نمی‌شود. تصویب طرح‌های ارائه شده در جلسات قبلی شورای فیفا از ماه‌های آوریل تا آگوست شامل ارائه آخرین جزئیات درباره جلسه هیات قانون‌گذاری فوتبال (IFAB) در مورخ 13 ژوئن 2022، ارائه گزارش کمیته‌های مختلف فیفا شامل کمیته‌های مالی، توسعه، برگزاری تورنمنت‌های فیفا، تعیین میزبان مسابقات جام‌جهانی فوتبال ساحلی سال 2023، به‌روزرسانی برنامه پیشبردی فیفا، بررسی و اصلاح برخی قوانین انضباطی، نقل و انتقال بازیکنان و در نهایت آخرین به‌روزسانی‌ها درباره آماده‌سازی جام‌جهانی 2022 دستور جلسه امروز این نهاد را تشکیل می‌دهد.
***
    علی دایی: بیخود کردند اسم من را آوردند     
 علی دایی در مصاحبه‌ای به ادعاهای مطرح شده درباره حمایتش از درخواست حذف تیم ملی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر واکنش تندی نشان داد. در این مصاحبه تلفنی که یورونیوز فارسی انجام داده، اسطوره فوتبال ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا در این دادخواست، اسمی هم از او برده شده، گفت: «بیخود کردند». در درخواست برخی جریان‌های ضد ایرانی از فیفا برای حذف تیم ملی ایران از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، از چند نفر دیگر از چهره‌های فوتبال ایران نیز نام برده شده بود که کمی بعدتر خبرگزاری «سی‌ان‌ان» همه اسامی را تصحیح کرد.

 


Page Generated in 0/0064 sec