printlogo


کد خبر: 255391تاریخ: 1401/8/1 00:00
شیوع گسترده ویروس آنفلوآنزا درکنار کرونا سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است؛ پروتکل‌ها رعایت شود
آنفلوآنزا مرگ خاموش

گروه اجتماعی: اگر چه هر سال با ورود به ماه‌های سرد سر و کله بیماری‌های ویروسی نظیر آنفلوآنزا پیدا می‌شود اما این بیماری امسال زودتر از همیشه ظهور و بروز یافته به طوری که اغلب استان‌های کشور در نخستین ماه فصل پاییز با این ویروس دست به گریبان شده‌اند. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، این روزها مراجعه بیماران به مراکز درمانی با علائم مشابه آنفلوآنزا زیاد شده است؛ بیماری‌ای شبیه سرماخوردگی شدید که اغلب کودکان را مبتلا و خیلی‌ها را روانه بیمارستان کرده است. طبق گفته پزشکان، این بیماری همان ویروس آنفلوآنزایی است که به دنبال کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی حالا جامعه را فراگرفته است و در صورت بی‌توجهی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک، می‌تواند سلامت کشور را تهدید کند. آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با شروع ناگهانی تب، سردرد، بدن درد، گلودرد، آبریزش بینی و ریزش اشک‌ همراه بوده و ممکن است بعد از چند روز، درگیری ریه و درگیری‌های قلبی و مغزی و... به همراه داشته باشد اما برخلاف سرماخوردگی و کرونا داروی اختصاصی دارد و مهم‌تر اینکه این بیماری واکسن دارد و زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا هم همین حالاست. 
به گفته کارشناسان بهداشت کودکان، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، افراد بالاتر از 65 سال و نیز نیروهای بهداشتی و درمانی می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
در این باره عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که همچون کرونا احتمال دارد در صورت شیوع گسترده، متناسب با ابتلا به آن میزان کشندگی بالایی نیز داشته باشد، بنابراین برای خودمراقبتی و رهایی از آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک توصیه می‌شود. 
ملک فاضلی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، آنفلوآنزا را بیماری‌ای خطرناکی عنوان کرد که می‌توان اصطلاح «مرگ خاموش» را برای آن به کار برد و افزود: این بیماری چون در جامعه جا افتاده است خیلی نسبت به آن حساسیت نشان داده نمی‌شود، در حالی که نباید این بیماری شوخی گرفته شود. وی علت شیوع زودهنگام آنفلوآنزا را بی‌توجهی افراد نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با بازگشایی مدارس و... عنوان کرد و افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی این بیماری خیلی شایع نبود اما اکنون که التهاب کرونا فروکش کرده است، متاسفانه رعایت پروتکل‌ها نیز کاهش یافته تا زمینه شیوع این بیماری در جامعه فراهم شود. 
همچنین سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند بروز آنفلوآنزا در سال جاری گفت: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد که به پیک رسیده و سپس دوره بیماری طی شود و بر این اساس حدس می‌زنیم این روند بیماری تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد. دکتر شهنام عرشی با اشاره به اینکه همه ساله با شروع فصل پاییز انتظار داریم آنفلوآنزا با شدت‌های متفاوت شروع شود، گفت: اصولا تا پیش از این انتظار ما این بود که از اواسط آبان‌ماه بتدریج موارد بیماری افزایشی شود ولی امسال برخلاف انتظار ما، این روند افزایشی هم در نیم کره‌شمالی و هم در کشور ما حدود ۳ یا ۴ هفته زودتر آغاز شده است و از اول مهرماه افزایش موارد آنفلوآنزا آغاز شد. وی افزود: بویژه در هفته گذشته موارد بیماری بشدت افزایش یافت تا جایی که ۵۰ درصد نمونه‌هایی که علائم سرماخوردگی داشتند، موارد آنفلوآنزا بوده‌اند، البته این آمار بسته به گروه‌های مختلف مقداری متفاوت است. روند بیماری آنفلوآنزا هر ساله بررسی می‌شود تا همکاران دانشگاهی و پزشکان در جریان باشند که بی‌دلیل با تشخیص‌های دیگر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکنند. وی درباره علت زودتر شروع شدن روند افزایشی بروز آنفلوآنزا در سال جاری توضیح داد: این روند تنها مختص کشور ما نیست و همان‌طور که ذکر شد در سایر کشورها هم روند افزایشی بروز بیماری آنفلوآنزا زودتر آغاز شده است. در طول ۲ سال گذشته که با شیوع بالای کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و... کاهشی بود اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، بروز موارد افزایشی دور از انتظار نیست، البته لازم است سایر دلایل تخصصی هم مورد بررسی قرار گیرد. عرشی درباره نوع فعلی آنفلوآنزا که شیوع پیدا کرده است،‌ به ایسنا گفت: اکنون بیش از ۹۵ درصد موارد آنفلوآنزا در کشور ما نوع A است و در سایر کشورها هم این روند مشاهده می‌شود و تعداد موارد آنفلوآنزای نوع B کمتر است. بر این اساس یک‌سوم موارد آنفلوآنزا در کشور H۱N۱ و حدود دو‌سوم نیز نوع H۳N2 است. وی درباره پیش‌بینی روند بروز آنفلوآنزا طی فصل سرد سال هم بیان کرد: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد که بیماری به پیک رسیده و سپس دوره بیماری طی شود و بر این اساس حدس می‌زنیم این روند تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد. شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان پروتکل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ذکر می‌کردیم. اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است فاصله ایمن با او رعایت شود و حتی خود فرد سعی کند ۲ تا ۳ روز در منزل استراحت کند تا از انتقال بیماری به دیگران پیشگیری شود. 
وی با اشاره به روند کاهشی استفاده از ماسک در کشور گفت: ما طی ۲ سال گذشته هیچ زمانی اعلام نکردیم دیگر کسی ماسک استفاده نکند. توصیه ما همواره استفاده از ماسک بوده است، چون از نظر ما پاندمی کرونا خاتمه نیافته است. هنوز هم باید در مراکز پرتردد و پرتجمع و سربسته از ماسک استفاده و موضوع تهویه جدی گرفته شود. عرشی درباره علائم بروز آنفلوآنزا افزود: علائم بسته به شدت و ضعف بیماری در طیف موارد سرماخوردگی متفاوت است. درصورتی که فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد و ۲ یا ۳ روزه بهبود پیدا نکند باید به پزشک مراجعه کند و از مصرف خودسرانه دارو بویژه آنتی‌بیوتیک‌ پرهیز شود. با ادامه‌دار شدن بیماری بیش از مدت ذکر شده حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا با تشخیص افتراقی درمان‌های لازم آغاز شود. سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است، تصریح کرد: زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شیوع بیماری و اواخر شهریورماه است اما ممانعتی برای تزریق واکسن در ماه‌های بعد هم وجود ندارد و تا بهمن‌ماه امکان تزریق واکسن وجود دارد. البته بحث این است که ممکن است فرد پیش از تزریق واکسن به بیماری مبتلا شود، با این حال هنوز هم بویژه به گروه‌های در معرض خطر (بیماران زمینه‌ای، افراد بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار و...) تزریق واکسن آنفلوآنزا را توصیه می‌کنیم. 
 
* تاثیر پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش آنفلوآنزا
مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد. این مرکز با اشاره به اینکه در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی، ایجاد آمادگی‌های لازم با شروع فصل سرما الزامی است، ۶ کار اساسی در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های تنفسی را به این شرح اعلام کرد: پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه کردن (ترجیحا استفاده از ماسک یکبار مصرف)، شست‌وشوی مداوم و مکرر دست‌ها (ترجیحا با آب و صابون و به طریق صحیح)، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت کردن، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیری داشته باشد بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند و پرهیز از حضور در اماکن عمومی و تجمعات. 
***
بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۴ شهر در وضعیت قرمز، ۲۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۸ شهر در وضعیت زرد و ۲۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از صفر به ۴ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۱۹ به ۲۶ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۰۳ به ۱۸۸ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۲۶ به ۲۳۰ شهر رسید. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی شبانه‌روز گشته ۲۰۹ بیمار «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۳ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر جمعه تا ظهر شنبه، ۲۰۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۳۹ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۳ بیمار مبتلا به «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۵۴۳ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۱۳۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۴ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۲۶۲ دوز رسید. 

Page Generated in 0/0060 sec