printlogo


کد خبر: 255393تاریخ: 1401/8/1 00:00
شاخص کیفیت هوای تهران دیروز به ۱۹۳ رسید
بازگشت هوای ناسالم به پایتخت

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حالی که صبح دیروز کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت، در ساعات عصرگاهی با ثبت عدد ۱۹۳ برای همه گروه‌ها ناسالم شد. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران صبح دیروز اعلام کرده بود با احتمال وزش باد نسبتا شدید در ساعات بعدازظهر، گسیل گرد و خاک در مناطق مستعد بویژه در جنوب غربی و جنوب شهر تهران و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. با رسیدن شاخص کیفیت هوا به ۱۹۳، آلاینده شاخص، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ثبت شد. ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ذرات جامد یا مایع موجود در هوا دارای قطر کمتر از ۱۰ میکرون است و بر اثر سوزاندن چوب، احتراق ناقص در ترکیبات هیدروکربنی، احتراق سوخت موتورهای دیزل و...، واحدهای صنعتی، کشاورزی، جاده‌های آسفالت نشده و فعالیت‌های ساختمان‌سازی و آلاینده‌های غیرگازی، ایجاد و منتشر می‌شود. این ذرات به علت ابعاد ریز خود می‌توانند از سیستم دفاعی مجاری تنفسی عبور کنند و از اثرات آن می‌توان به ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی، سرطان، کاهش توان سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، از بین رفتن بافت‌های ریه، آسم کودکان و مرگ‌و‌میر زودرس اشاره کرد. 
گفتنی است شاخص کیفیت هوا (AQI) به 5 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول (سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است. 
 
* تهران و سوخت مازوت
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه به صورت ۲۴ساعته نیروگاه‌ها و نوع سوخت‌شان پایش می‌شود، گفت: سازمان محیط‌زیست در سال جاری نیز مصمم است تا از مازوت‌سوزی جلوگیری کند. زهره عبادتی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با توجه به آغاز فصل سرما و نگرانی‌های موجود نسبت به مازوت‌سوزی در استان تهران، درباره بازدید از نیروگاه‌ها اظهار می‌کند: ما سوخت نیروگاه‌ها را روزانه چک می‌کنیم. در نیمه اول و دوم سال تفاوتی ندارد، در هر حال به‌ صورت ۲۴ ساعته نوع سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس مانند شرکت‌های تولید سیمان، پالایشگاهی و صنایع بزرگ چک و بررسی می‌شود. 
وی افزود: تمام تلاش ما این است که اجازه استفاده از سوخت مازوت را مانند ۳ سال اخیر که از این ظرفیت استفاده کردیم، ندهیم. در این زمینه همکاری‌های خوبی با محیط‌زیست انجام شده است. امیدواریم در سال جاری نیز این اتفاق رخ دهد، چرا که باتوجه به پدیده وارونگی دما در 6 ماه دوم شهر آلوده‌ای مانند تهران باید حتما سوخت گاز صنایع و نیروگاه‌ها تامین شود تا مشکلی بابت مصرف سوخت مازوت نداشته باشیم. عبادتی تاکید کرد: محیط‌زیست در سال جاری نیز مصمم است تا از مازوت‌سوزی جلوگیری کند.

Page Generated in 0/0056 sec