printlogo


کد خبر: 255405تاریخ: 1401/8/1 00:00
رئیس‌جمهور در آیین گرامیداشت روز ملی صادرات:
دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور دشمن را عصبانی کرده است، خاطرنشان کرد: برقراری رژیم تحریم‌ها بر ایران اسلامی، همه برای این است که کشور رشد نکند، تولید و صادرات نداشته باشد، مولد نبوده و مصرف‌کننده باشد. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در آیین گرامیداشت روز ملی صادرات، گفت: وقتی شما اراده می‌کنید در تولید‌ و صادرات حرف برتر را در منطقه و جهان داشته باشید، او عصبانی می‌شود، چون می‌گوید ما در وزارت خزانه‌داری آمریکا نقشه کشیدیم، نیروهای بسیاری را گذاشتیم هر جای دنیا شما حضور یافتید، شما را متوقف کنند اما شما از میانه همه این تحریم‌ها و تهدیدات صادرات، تولید، رشد اقتصادی و امید خود را بالا می‌برید. رئیس‌جمهور در ادامه برپا شدن آشوب و بلوا را نقشه دشمنان برای جلوگیری از رشد اقتصادی ایران خواند و گفت: رسما این را می‌گویند و به آن عمل هم می‌کنند. هر جا شما فعالان اقتصادی ایرانی حضور یابید و بخواهید بازاریابی کرده و کالای خود را عرضه کنید، آنها مانع‌تراشی می‌کنند تا کالای شما بازار نداشته باشد. خودشان هم می‌دانند امروز کالای ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با کالاهای جهانی است و لذا نمی‌خواهند شما در کارتان موفق باشید؛ این جنگ اراده‌هاست. وی با بیان اینکه دشمن اراده کرده که ما رشد و پیشرفت نکنیم، گفت: دشمن نمی‌خواهد ملت ایران حرفی در اقتصاد و تولید و صادرات داشته باشد، ملت ایران هم تصمیم گرفته با عرضه بهترین تولیدات، بازارها را فتح کند. ملت ایران در هر عرصه‌ای که با اراده وارد شده است موفق شده و توانسته دست برتر را داشته باشد؛ ما نشان دادیم متوقف نمی‌شویم. 
رئیسی با تاکید بر لزوم تسهیل صادرات کالا و تامین منابع ارزی کشور از درآمدهای حاصل از آن گفت: صادرات کالا و بازگشت ارز حاصل از آن باید یک سازوکار صحیح و شفاف داشته باشد و همه باید برای تکمیل این ساز و کار و تنوع‌بخشی به راه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا به کشور تلاش کنند. 
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه صادرات خدمات فنی- مهندسی و نیز گردشگری از جمله در بخش سلامت، افزود: همچنین جلوگیری از خام‌فروشی باید از محورهای تلاش‌های ما باشد. باید در بازارهایی که مزیت ویژه داریم ارزش افزوده را جدی گرفت و عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را سریع‌تر جبران کرد. برای این منظور باید دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد. دغدغه اول همه دیپلمات‌های ما باید مسائل اقتصادی باشد. نقش دیپلماسی باید در رشدیافتگی کشور دیده شود.  
وی بر لزوم متنوع‌سازی و تسهیل روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات تاکید کرد و اظهار داشت: حالا که مجلس هم آمادگی دارد قوانین این عرصه را اصلاح کند، این همکاری زودتر انجام شود. شورای عالی صادرات با فواصل کوتاه‌تر تشکیل شود و تصمیمات لازم را اتخاذ کند تا این اقدامات پیام‌ها و سیگنال‌های خوبی به تولیدکننده و صادرکننده ارسال کند. 
 
* احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه ‌تعطیل
رئیسی همچنین با اشاره به تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل که در دوره فعالیت دولت مردمی احیا شده‌اند، اظهار داشت: در این دوره بیش از ۲ هزار کارخانه و کارگاه به دست توانای عزیزان با اراده ما در سراسر کشور احیا شده و این مسیر ادامه دارد. اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و بازگشت آنها به عرصه تولید، افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، ارتقای تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند، بگذارید عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد؛ ما متوقف نخواهیم شد. اگر دشمن ما را در یک جای دنیا متوقف کند، ما از جای دیگر سر در خواهیم آورد، دور زدن تحریم‌ها یعنی همین.

Page Generated in 0/0062 sec