printlogo


کد خبر: 255426تاریخ: 1401/8/2 00:00
اخبار

بن‌سلمان در جلسه اتحادیه عرب شرکت نمی‌کند
دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر (یکشنبه) در بیانیه‌ای از تماس تلفنی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر خبر داد. به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، در این بیانیه آمده است بن‌سلمان در این تماس تلفنی گفته است به دلیل «توصیه پزشکان برای اجتناب از سفر» نمی‌تواند در نشست سران اتحادیه عرب در الجزایر که هفته آینده برگزار می‌شود، شرکت کند. عبدالمجید تبون نیز  گفته است وضعیت بن‌سلمان را درک می‌کند و از عدم توانایی وی برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب متأسف است. 
***
چشم شیطان کور شد
بعد از گذشت بیش از ۲ ماه از حمله به سلمان رشدی، نویسنده مرتد در شهر نیویورک، مدیر برنامه‌های او تایید کرد که یک چشم او در این حمله کور شده است. روزنامه انگلیسی «گاردین» روز یکشنبه در خبری به نقل از مدیر برنامه‌های سلمان رشدی، نویسنده مرتد خبر داد که او یک چشمش را از دست داده و قادر به استفاده از یک دست خود نیست. بیست‌ویکم مردادماه بود که رسانه‌ها خبر دادند سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک هدف حمله قرار گرفت و بشدت مجروح شد. به دنبال حمله به سلمان رشدی، موضوعی که توجهات بسیاری را برانگیخت این بود که رسانه‌های غربی تا مدت‌های مدید حتی یک عکس از این نویسنده مرتد منتشر نکردند. 
***
لبنانی‌ها مقابل سفارت فرانسه تجمع کردند
پویش ملی آزادی زندانی «جرج عبدالله» بعدازظهر روز شنبه (۲۲ اکتبر) با حضور لبنانی‌ها و تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در مقابل سفارت فرانسه در بیروت، در همبستگی با او و درخواست آزادی او پس از ۳۸ سال بازداشت در این کشور برگزار شد. طبق گزارش وبگاه شبکه «المیادین»، «محمد حطیط» یکی از اعضای این پویش گفت: در سی و هشتمین سالروز بازداشت مبارز اسیر فلسطینی، جرج ابراهیم عبدالله در زندان‌های فرانسه از سال ۱۹۸۴ تاکنون و همزمان با تظاهرات در مقابل زندان لانمیزان در فرانسه، ما اینجا مقابل سفارت پاریس در بیروت آمده‌ایم و خواستار آزادی وی هستیم. حطیط در گفت‌وگویش افزود: «بر اساس تصمیم دادگاه فرانسه در سال ۱۹۹۹ به محکومیت وی پایان داده شد و تصمیم آزادی او در سال ۲۰۰۳ صادر شد اما با یک تصمیم سیاسی از سوی دولت فرانسه و با فشار آشکار، علنی و صریح از سوی ایالات متحده و اسرائیل، این حکم آزادی به حالت تعلیق درآمد و وی همچنان بازداشت
است». 
***
حماس: برای بهبود روابط با سوریه نیازی به مشورت با ترکیه و قطر نبود
«خلیل الحیه» مسؤول روابط عربی و اسلامی جنبش مقاومت اسلامی حماس و معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه در مصاحبه‌ای گفت این جنبش تصمیم خود را برای بازگشت به دمشق گرفته و از گفتن آن ابایی ندارد و اینکه هماهنگی امنیتی و سیاسی میان نیروهای محور مقاومت، مبارزه علیه رژیم صهیونیستی را قوت می‌بخشد. او به وبگاه العهد گفت که مذاکرات برای بازگشایی دفتر حماس در دمشق به آرامی و جدی پیش می‌رود و دیدارهایی نیز در این راستا در آینده انجام خواهد شد. خلیل الحیه گفت تصمیم بازگشت به سوریه بر اساس ایمان نیروهای مقاومت به مسیری که پیش ‌می‌روند و ایمان به اصل ثابت آرمان فلسطین گرفته شده است. مسؤول روابط عربی و اسلامی جنبش حماس در ادامه  به دیدار نمایندگان این جنبش با «بشار اسد» اشاره کرد و گفت که رئیس‌جمهور سوریه به گرمی از آنها استقبال کرده و فضای حاکم بر دیدار این اطمینان را به آنها داده است که شرایط بخوبی پیش خواهد رفت. او در پاسخ به اینکه آیا حماس در تصمیم خود برای بهبود روابط با سوریه، با قطر و ترکیه مشورت کرده است یا نه، گفت حماس با اراده خود تصمیماتش را می‌گیرد و تصمیم بازگشت به سوریه را رهبران جنبش گرفتند و سپس به اطلاع دیگران رسید.

Page Generated in 0/0057 sec