printlogo


کد خبر: 255429تاریخ: 1401/8/2 00:00
آرامش تیم‌ ملی محصول همکاری مشترک کی‌روش و مربیان لیگ برتری است
همانی که می‌خواستیم

مهدی طاهرخانی*: حالا که کارلوس کی‌روش خودش رسما لب به سخن گشوده، راحت‌تر می‌شود درباره پروسه محرمانه بازگشتش به فوتبال ایران حرف زد. ۲ اتفاق بسیار مهم در این بازگشت موثر بود؛ نخست هم‌گروهی ایران با ۲ کشور حساسیت‌برانگیز در عالم سیاست (انگلیس و آمریکا) و سپس حذف مصر و راه نیافتن کی‌روش با این تیم آفریقایی به جام جهانی. 

 از این رو از همان ابتدای سال 1401 پروسه بازگشت توسط معتمدان و افراد قابل اعتماد طرفین کلید خورد. مهدی تاج که برای خودش بدرستی شانس بسیار بالایی را در انتخابات فدراسیون فوتبال در نظر گرفته بود، قبل از پیروزی در این آزمون، فکر روزهای سخت جام‌جهانی را کرد. او شخصا به کی‌روش ضمانت داد در صورت پیروزی در انتخابات فدراسیون، نخستین گزینه‌اش برای هدایت تیم‌ ملی ایران است. اما میان موافقان «این حضور» یک اختلاف نظر بزرگ وجود داشت؛ آیا فدراسیون جدید قادر به مهار کی‌روش است؟
 اتفاقات 8 ساله و اصطکاک بسیار فرسایشی کی‌روش با فدراسیون و حتی وزارت ورزش اگر تکرار می‌شد تکلیف چه بود؟
از این رو مهدی تاج طی مذاکرات، شرط اصلی این قرارداد را مدت زمان 3 ماهه تا پایان جام‌جهانی گذاشت تا با این برگ برنده، کلید مهار کی‌روش را در دست داشته باشد. بدون شک، این سرمربی پرتغالی علاقه دارد بعد از جام‌جهانی فارغ از هر نتیجه‌ای، برای جام ملت‌های آسیای پیش رو کماکان هدایت ایران را به عهده داشته باشد تا سرانجام موفق به قهرمان کردن ایران در آسیا شود. 
به نظر می‌رسد راهکار مهدی تاج موثر واقع شده است. وزارت ورزش نگران اختلافات موجود بود اما حالا شاهد یک نسخه تغییریافته و جالب از کی‌روش هستیم. او بر خلاف گذشته، اختلاف کلامی با سرمربیان لیگ برتری ندارد. حتی زمانی که یحیی گل‌محمدی نسبت به مدت حضور ملی پوشان تیمش در اردو اعتراض داشت، کی‌روش خیلی سریع عقب‌نشینی کرد تا نشان دهد مهم‌ترین ماموریت فعلی‌اش، حفظ آرامش تیم‌ ملی تا شروع جام‌جهانی است. 
کی‌روش در دوره گذشته نشان داده بود برای گرفتن حق خود و بازیکنانش هیچ حد و مرزی ندارد. حتی در حین برگزاری جام‌جهانی 2018 روسیه، زمانی که وزیر وقت ورزش برای روحیه دادن به اردوی تیم‌ ملی آمده بود، با تاخیر 15 دقیقه‌ای به جمع ملی‌پوشان و وزیر آمد تا نشان دهد از لجستیک تیم‌ ملی توسط وزارت ورزش راضی نیست. 
این مردی که این روزها کنار تیم‌ ملی می‌‌بینیم اما ورژنی کاملا تفاوت یافته است. شاید 2 تجربه شکست‌خورده در کلمبیا و مصر باعث این عقب‌نشینی شده و شاید هم در باغ سبز برای امضای قرارداد بلندمدت‌تر پس از جام جهانی (که البته این اتفاق تنها و تنها منوط به نتیجه حاصله است).
هر چه هست، فوتبال ایران این روزها برنده اصلی چنین فضای حرفه‌ای و آرامی است که به وجود آمده است. 
اتفاقات حاشیه‌ای که در حوزه سیاسی و اجتماعی کشور رخ داده بود، به بهترین شکل ممکن در اردوی اتریش توسط کی‌روش مدیریت شد، تا یکی از مهم‌ترین مراحل آماده‌سازی فنی تیم‌ ملی قبل از جام‌جهانی به این بهانه، مفت و مجانی از بین نرود. 
فاصله چندانی تا نخستین بازی تیم‌ ملی فوتبال ایران مقابل تیم‌ ملی انگلیس در جام‌جهانی باقی نمانده و تردید نکنید این رقابت تنها مربوط به حوادث فنی 90 دقیقه‌ای درون مستطیل سبز نخواهد بود. 
ممکن است به انحای مختلف توسط خودی و غیرخودی، مسائل مربوط و بی‌ربطی گریبان تیم‌ ملی را بگیرد و همین اتفاقات شاید به ظاهر بی‌اهمیت، روی روند کلی تیم‌ ملی اثر منفی بگذارد. 
از این رو باید بیش از پیش، هر خبری را جدی گرفت و بی‌تفاوت از هر مساله‌ای نگذشت. آرامش فعلی ممکن است به هر بهانه‌ای از بین برود و آن وقت بازنده اصلی، فوتبال ما در جام جهانی 2022 خواهد بود. 
آنچه تا امروز شاهدش بودیم، پالس‌های مثبت از تغییرات رخ داده است و با مدیریت صحیح همین خط، می‌توان دل به موفقیت تیم‌ ملی در دوحه بست؛ اتفاقی که نقش بسزایی در اتحاد ملی همه ایرانیان خواهد داشت. پس حواس‌مان باشد این فرصت تبدیل به تهدید نشود. 
 
* حریف می‌طلبیم!
اتحاد، جو‌ دوستانه و انگیزه فراوان؛ 3 موردی است که بازیکنان را به موفقیت در جام‌جهانی امیدوار کرده است. جو موجود در تیم‌ ملی را می‌توان از عکس‌هایی که در حاشیه تمرینات تیم‌ ملی ثبت می‌شود حس و حتی با آنها همزادپنداری کرد. کی‌ر‌وش در مصاحبه‌اش گفت از چالش‌های موجود در تیم‌ ملی نگرانی ندارد و تمام حواسش روی موفقیت ایران در جام‌جهانی قطر است؛ موردی که به بازیکنان تیم هم القا شده و برای آن می‌جنگند. این را می‌توان از عکسی که بتازگی ثبت شده، متوجه شد. میلاد سرلک، با ژستی غرورآمیز دست چپ و راستش را بر روی کمرش گذاشته و پس از مصدومیتی کوتاه‌مدت به دنبال حضور در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیاست. 
رامین رضاییان که پس از بازگشت کی‌روش به تیم‌ ملی یکی از بازیکنان ثابت اردوهاست، دستش را پشتش گرفته و نگاهی با دقت به دوربین دارد؛ دقتی که چاشنی تمریناتش هم می‌کند تا دومین حضور متوالی در جام‌جهانی را تجربه کند. مهدی ترابی نیز که یکی از بازیکنان حاضر در لیست کی‌روش برای جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود، حالا با انگیزه‌ای مضاعف کار را دنبال می‌کند تا این بار بازیکن ثابت تیم‌ ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر باشد. او در بازی تدارکاتی با اروگوئه یکی از بهترین بازیکنان تیم‌ ملی بود و این امید را دارد مورد توجه سرمربی تیم‌ ملی برای مسابقه مقابل انگلیس، آمریکا یا ولز باشد. سیدحسین حسینی هم با مشتی گره کرده می‌خواهد نخستین جام‌جهانی را از نزدیک لمس کند. کاپیتان استقلال از مصدومیت بیرانوند نهایت استفاده را برد و با نمایشی قابل قبول برابر سنگال شانسش را برای حضور در قطر افزایش داد. پشت این ژست بازیکنان هم لبخندی از کی‌روش دیده می‌شود؛ فردی که با رویه‌ای متفاوت از قبل در ایران حضور پیدا کرده و هدفی جز تزریق باور برنده بودن به بازیکنان برای موفقیت در یکی از گروه‌های دشوار جام‌جهانی ندارد. 

*دبیر گروه ورزشی


Page Generated in 0/0061 sec