printlogo


کد خبر: 255438تاریخ: 1401/8/2 00:00
گزارش «وطن امروز» از ارائه خدمات گسترده به زوج‌های نابارور با تأمین 90 درصدی هزینه درمان و پوشش بیمه‌ای
امید «ناباروران» به فرزندآوری
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: دولت زمینه درمان تقریبا رایگان زوجین نابارور را فراهم کرده است

اسدالله خسروی: دولت در حالی 90 درصد هزینه درمان ناباروری را تامین می‌کند که اکنون با گسترش مراکز درمان ناباروری در سراسر کشور، شرایط درمان را برای زوجین تسهیل کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، حدود 2 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که با وجود تمایل به فرزنددار شدن ولی به ‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ آن نمی‌روند. طبق گزارش‌های موجود بیش از 15 درصد زوج‌ها در کشور نابارورهستند و چنانچه درمان نشوند می‌تواند تاثیر خود را بر کاهش میزان جمعیت کشور بگذارد. البته دولت و در کنار آن مجلس برای درمان ناباروری زوجین اقدامات قابل توجهی را به کار گرفته‌اند تا ناباروران بتوانند با دریافت خدمات تقریبا رایگان دولتی درمان و صاحب فرزند شوند. 
از طرفی پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تأکید قرار گرفته و در قانون برنامه ششم توسعه هم تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی تکلیف شده است. بر همین اساس در قانون بودجه ۱۴۰۰ بیمه‌ درمان ناباروری تصویب شد و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی کل هزینه‌های ۳ دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری «آی‌سی‌اس‌آی» و «آی‌وی‌اف» برای هر زوج نابارور و پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری شد. 
در این باره فاطمه رحمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه بیش از 3 میلیون و نیم زوج نابارور در کشور وجود دارد که یک و نیم میلیون از آنها به دلیل افزایش سن و عدم درمان از گردونه درمان خارج شده‌اند، گفت: دولت زمینه درمان تقریبا رایگان زوجین نابارور را فراهم کرده است، چرا که خیلی از آنها به دلیل هزینه بسیار سنگین آن سراغ درمان را نگرفته‌‌اند. 
وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری و در حالی که محدودیت منابع وجود داشت اما 12 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون جمعیت جوانی کشور که بخش عمده آن درمان بیماری ناباروری است تخصیص داده شد و این نشان دهنده آن بوده که مجلس در کنار دولت در تلاش است تا افرادی که از این بیماری رنج می‌برند با هزینه اندک بتوانند درمان و صاحب فرزند شوند. 
رحمانی با بیان اینکه همه دستگاه‌های مرتبط برای درمان ناباروری و ارائه خدمات به بیماران مکلف هستند در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت انجام وظیفه کنند، افزود: ناباروری اگر درمان نشود نه تنها آسیب‌های روحی زیادی به زوجین وارد می‌کند، بلکه در کاهش میزان موالید نیز تاثیرگذار است. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در گذشته مراکز درمانی برای زوجین نابارور بسیار کم و هزینه‌های درمان نیز سرسام‌آور بود به طوری که ناباروران برای درمان به تهران و کلانشهرها فرستاده می‌شدند اما اکنون با ایجاد مراکز درمانی گسترده از سوی وزارت بهداشت، همچنین پوشش بیمه‌ای، مسیر درمان این افراد را بخوبی هموار کرده است؛ این موضوع باعث شده تا بیماران نابارور انگیزه لازم را برای درمان داشته باشند. 
به هر حال خدمات ناباروری بخشی از خدمات درمانی است که بخش قابل توجهی از آن قبلا تحت پوشش بیمه نبود و هزینه‌های سنگینی برای افراد و زوجین نابارور به همراه داشت و همین هزینه‌های سنگین موجب شده بود افرادی که سطح درآمدی خوبی ندارند حتی از پیگیری درمان منصرف می‌شدند، به همین جهت با توجه به اینکه حدود ۴ میلیون نابارور که ۲ میلیون زوج هستند تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرند، دولت تصمیم گرفت برای تسهیل امور درمانی این افراد و در حمایت از اینکه نرخ زاد و ولد افزایش پیدا کند، درمان‌های تخصصی و اصلی ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
 
* ایجاد مراکز درمان ناباروری در سراسر کشور
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت بر ضرورت ایجاد مراکز سطح 2 درمان ناباروری در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تاکید کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ناباروی به عنوان یک موضوع قابل توجه در جامعه مطرح است و تقریبا یک‌چهارم زوجین دچار مشکلات ناباروری هستند. هزینه‌های زیاد درمان ناباروری در کشور بویژه در بخش خصوصی مهم‌ترین مشکل زوجین نابارور در مسیر درمان این بیماری است. 
بر این اساس دولت تلاش کرده است با گسترش مراکز درمان ناباروری و تحت پوشش قرار دادن خدمات درمان ناباروری، شرایط درمان این بیماری و مشکل زوجین را تسهیل کند. در این راستا وزارت بهداشت از ایجاد مراکز درمان ناباروری سطح ۲ در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور خبر داده است؛ خبری که می‌تواند برای زوجین نابارو در مناطق مختلف کشور مسرت‌بخش باشد، چراکه روزانه صدها زوج نابارور مجبور هستند برای درمان ناباروری به تهران مراجعه کنند. 
امیرحسام علیرضایی، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت اعلام کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و برقراری عدالت در دسترسی و بهره‌مندی آحاد مردم از خدمات درمان ناباروری و اجرای ماده 41 قانون جوانی جمعیت، الزامات راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری سطح ۲ توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده است. 
وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید راه‌اندازی شود و خدمات ارزیابی زوج نابارور، تشخیص علت ناباروری، انجام خدمات تخصصی پیشرفته و ارجاع برای دریافت خدمات تخصصی در صورت نیاز در این مراکز ارائه شود. وی افزود: خوشبختانه 109 مرکز خدمات تخصصی ناباروری در کشور ارائه خدمت می‌دهند که امیدواریم با اهتمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تعداد این مراکز افزایش یابد.  علیرضایی گفت: سال 1400 حدود 85 هزار سیکل‌ «آی وی اف» توسط همه مراکز ناباروری کشور ارائه شده است. وی در ادامه افزود: همچنین در راستای برنامه حمایت مالی از زوجین نابارور، پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری مطابق ماده 43 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و وام قرض‌الحسنه ناباروری ارائه می‌شود. 
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی همچنین باید نسبت به عقد قرارداد پوشش بیمه پایه در مراکز ناباروری اقدام کنند تا بتوانند گامی در جهت کاهش هزینه‌ها و آلام مردم با ارائه خدمات بردارند.

Page Generated in 0/0057 sec