printlogo


کد خبر: 255440تاریخ: 1401/8/2 00:00
بیشتر مبتلایان به آنفلوآنزا کودکان و دانش‌آموزان هستند
سایه آنفلوآنزا روی کرونا

آنفلوآنزا این روزها سراسر کشور را فراگرفته است و به نظر می‌رسد این بیماری در پی فروکش التهاب کرونا، جایگزین آن شده است. طی یکی، دو هفته اخیر مراکز درمانی پر از بیمارانی شده است که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند و غالب آنها هم کودکان مدرسه‌ای هستند. بیمارستان کودکان شهید فهمیده، یکی از مراکز درمانی در جنوب تهران است که این روزها شاهد افزایش مراجعات کودکانی است که علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارند. به نظر می‌رسد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پاییز و زمستان امسال شیوع آنفلوآنزا شدت خواهد گرفت. شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: ۵۰ درصد موارد سرماخوردگی را افراد مبتلا به آنفلوآنزا تشکیل می‌دهند. وی با بیان این مطلب که شیوع آنفلوآنزا همواره از اواسط آبان شروع می‌شود، افزود: امسال ۴ هفته زودتر درگیر این بیماری شده‌ایم. در همین حال، با توجه به بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان بیمار در کلاس‌های درس، باعث انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر همکلاس‌ها شده که این بیماری را به داخل خانه‌ها نیز می‌برد. مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بیمار دارای ضعف ایمنی، مادران باردار و افراد مسن را توصیه می‌کند. 
 
* تأمین واکسن آنفلوآنزا
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: طبق آماری که معاونت بهداشت وزارت بهداشت به ما اعلام کرده است کشور به 2 میلیون و 200 تا ۲ میلیون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا نیاز داشته که این تعداد نیز تامین شده است. سجاد اسماعیلی با بیان اینکه درحال حاضر کمبودی درباره واکسن آنفلوآنزا نداریم، اظهار داشت: طبق آماری که معاونت بهداشت وزارت بهداشت به ما اعلام کرده است کشور به ۲ میلیون و 200 تا ۲ میلیون و 500 هزار دوز واکسن نیاز داشته که این تعداد نیز تامین شده است. وی با بیان اینکه بر اساس پایش معاونت بهداشت، سال قبل نیز همین تعداد واکسن در کشور مصرف شده است، گفت: ما به قدر کافی واکسن تامین کرده‌ایم، حدود یک میلیون از طریق تولید داخل و مابقی از طریق واردات تامین شده است. مشاور رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: در صورت نیاز واردات این واکسن انجام خواهد شد. اسماعیلی با بیان اینکه هفته قبل برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با چالش کمبود سرم مواجه شده بودند، افزود: در وضعیت فعلی ماهانه 15 میلیون سرم از طریق تولید داخل و ۳ میلیون سرم نیز از طریق واردات تامین می‌شود که این آمار بی‌سابقه است. وی گفت: به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی اعلام کرده‌ایم که نظارت بر مصرف سرم داشته باشند و درحال حاضر کمبود سرم نداریم.
***
    آمار فوتی‌های روزانه کرونا به  نفر رسید   
روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شدند و یک نفر از مبتلایان نیز جان خود را به علت ابتلا به این بیماری از دست داد. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر یکشنبه اول آبان، ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۵۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، یک بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست داد تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۴ هزار و ۵۴۴ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۴۵۷ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۳۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۷۶۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۷۱ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۶۴۲ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۸۰ دوز رسید. در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۰ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند.
 

 


Page Generated in 0/0056 sec