printlogo


کد خبر: 255460تاریخ: 1401/8/3 00:00
دبیر جشنواره فیلم کوتاه از فشارهای بیرونی برای تحریم جشنواره گفت
شکست تحریم اجباری!

دبیر سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره تحریم‌کنندگان و ریشه‌های احتمالی تحریم توضیحاتی ارائه کرد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، در گیرودار ناآرامی‌هایی که در یک ماه اخیر دامنگیر جامعه شده است، برخی رویدادهای فرهنگی و هنری به تعویق افتادند اما جشنواره فیلم کوتاه تهران ترجیح داد سی‌ونهمین دوره خود را در زمان مقرر برگزار کند. این در حالی بود که برخی فیلمسازان انصراف خود از این جشنواره را در فضای مجازی اعلام کردند و از سوی عده‌ای هم این احتمال مطرح می‌شد که جشنواره امسال نتواند استقبال عمومی را جلب کند و نمره قبولی بگیرد اما با گشوده شدن در پردیس سینمایی ملت به روی علاقه‌مندان به تماشای آثار جشنواره فیلم کوتاه، میزان استقبال مردم از جشنواره همه این محاسبات را بر هم ریخت تا پروژه تحریم جشنواره شکست بخورد؛ پروژه‌ای که مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره در سخنانی آن را ناشی از فشارهایی می‌داند که دستان پشت پرده علیه فیلمسازان اعمال کرده‌اند. 
مهدی آذرپندار درباره علل زمینه‌ساز تصمیم بر تحریم جشنواره فیلم کوتاه، به مهر گفت: جشنواره چهارشنبه ۲۷ مهر آغاز شد. وقتی یک هفته به عقب می‌رویم به چهارشنبه ۲۰ مهر می‌رسیم که شاهد بیشترین انصراف‌ها از جشنواره بودیم. این جریان از سه‌شنبه‌شب آغاز شد، بیشترین تعداد انصراف را روز چهارشنبه داشتیم و بخشی از آن هم در روز پنجشنبه ادامه داشت. این همان آخر هفته‌ای است که شنبه بعد از آن، یکی از ملتهب‌ترین روزهای ناآرامی‌ها در تهران، سنندج و برخی شهرهای دیگر بود. سوال من این است: چرا غروب این روز شنبه، هیچ کس انصراف نداد؟ چرا در روز یکشنبه و دوشنبه بعد از این شنبه ملتهب، کسی انصراف نداد؟ مگر نمی‌گویند چون حال بیرونی فیلمسازان متأثر از این حوادث بد بوده، انصراف داده‌اند؟ پس باید انصراف‌ها به مقطع اوج‌گیری حوادث نزدیک باشد!
وی همچنین ادامه داد: صحبتی که در این ایام با بچه‌های فیلمساز داشتم، برایم بسیار مؤثر بود. حتی برخی از این بچه‌ها، چند دقیقه قبل از انتشار پست‌شان در فضای مجازی مبنی بر انصراف، با من تماس گرفتند و گفتند «من دیگر نمی‌کشم!» در برخی از بچه‌ها حتی در متن‌هایی که نوشته‌اند این حس وجود دارد؛ گویی مثل یک مادر که دارد از بچه‌اش خداحافظی می‌کند. چرا این اتفاق باید می‌افتاد؟ چند نفر از فیلمسازان این موضع را به صراحت نوشتند. یکی از این کارگردان‌ها در متن خود صراحتا نوشت اعتقادی به این ماجرا ندارد که نباید در جشنواره حضور داشته باشیم اما به احترام شما من هم نمی‌آیم. 
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان استقبال همه طیف‌ها از جشنواره را یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر برخی اهالی سینما این تصور را دارند که اگر کسی ریش دارد، پیراهنش را روی شلوار می‌اندازد، یا روسری‌اش عقب نرفته، نمی‌تواند مخاطب سینما باشد، آنها هستند که باید تصور خود را اصلاح کنند. در این جشنواره همه طیف‌ها و همه سلایق، با پوشش‌های مختلف در صف سالن سینما بودند. تأکید می‌کنم به‌عنوان ستاد برگزاری، به ‌هیچ عنوان افراد غیرسینمایی را به جشنواره دعوت نکردیم اما قرار نیست عده‌ای تصور کنند، سینما فقط متعلق به آنهایی است که سیگار می‌کشند و روسری‌شان را کمی عقب نگه می‌دارند. برای دریافت و درک این دوستان از سینما و مخاطبان سینما، متأسفم. معتقدم سینما برای همه افرادی است که با افکار مختلف، فیلم دیدن و فیلم ساختن را دوست دارند. در جشنواره امسال شاهد حضور طیف‌های مختلف مخاطبان بودیم که فصل مشترک آنها عشق به سینماست و همه آنها برای ما محترم هستند.

Page Generated in 0/0063 sec