printlogo


کد خبر: 255468تاریخ: 1401/8/3 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان:
آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در دیدار با مدیران عضو اتحادیه اوآنا (سازمان خبرگزاری‌های آسیا- اقیانوسیه) با اشاره به شایعه فروش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: ما هیچ سلاح و پهپادی به روسیه برای به کارگیری در جنگ با اوکراین نداده و نخواهیم داد. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: همکاری‌های روسیه و ایران به دور از جنگ اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ما با روسیه دارای همکاری‌های متنوع از جمله در حوزه دفاعی هستیم، اظهار داشت: در گدشته تسلیحاتی را از روسیه گرفته‌ایم و در اختیار روسیه قرار داده‌ایم اما در جریان جنگ اوکراین خیر. وی افزود: در تماس با آقای جوزف بورل گفتم آماده‌ام تیمی از کارشناسان نظامی ایران و اوکراین ادعای استفاده از پهپاد ساخت ایران در جنگ اوکراین را بررسی کنند.
***
کنعانی:
‌ رفتار آمریکایی‌ها ریاکارانه است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حمایت آمریکا از ائتلاف براندازان و اغتشاشگران و اظهارات مقامات این کشور که گفته‌اند مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار خارج شده است، گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است و هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. آمریکایی‌ها بارها و بارها از کانال‌های مختلف پیام می‌دهند و از آمادگی خود برای بازگشت به توافق سخن می‌گویند. مذاکرات در این زمینه انجام شده و صورت مساله روشن است و پاسخ ایران در این باره واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی ایران کاملا قانونی، روشن و منطقی است. کنعانی افزود: به نظر می‌آید آمریکایی‌ها دچار دوگانگی هستند و در این زمینه احیانا به مسائل داخلی خود نگاه می‌کنند و هم شاید نیم‌نگاهی به تحولات داخلی ایران دارند؛ اغتشاشاتی که خودشان در ورای تهییج و تحریک آن هستند. آمریکایی‌ها باید بدانند ایران کشور مقتدری است و نمی‌توانند ایران را با تهییج، ارعاب و تحریک وادار به دادن امتیازات یکجانبه کنند. مسیر توافق کاملا دوجانبه است. تعهد در مقابل تعهد، پیام واضح ما است. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و اینکه گفته می‌شود ایران به دنبال نگه داشتن مذاکرات تا زمستان سرد در اروپاست نیز گفت: در چارچوب برجام مذاکرات و توافقات لازم انجام شده است. صرفا مذاکره برای مذاکره انجام نمی‌دهیم. با پیش‌نویس‌ها و مذاکراتی که شده و اسنادی که تبادل شده، زمینه برای جمع‌بندی توافقات و بازگشت طرف‌ها به توافق و اجرای برجام فراهم است. اشکالی که ما می‌بینیم دوگانگی در مواضع و عمل طرف آمریکایی است. در مواضع نکته‌ای را مطرح می‌کنند و در عمل رفتار دیگری نشان می‌دهند. 
***
سارکوزی:
اروپا گروگان اشتباهات و اقدامات بدون فکر شده است
سارکوزی می‌گوید اروپا گروگان اشتباهات محاسباتی، عصبانیت و اقدامات بدون فکر شده است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفت مسائل مربوط به سیاست خارجی و ارسال تسلیحات به اوکراین فراتر از وظایف کمیسیون اروپاست که در درجه اول یک سازمان سیاسی است. وی افزود: اول از همه، کمیسیون اروپا یک نهاد سیاسی است. من نمی‌دانم اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، بر اساس کدام ماده از قراردادهای اروپایی می‌تواند صلاحیت خود را در زمینه خرید تسلیحات و سیاست خارجی توجیه کند؟ سارکوزی به هفته‌نامه فرانسوی Le Journal du Dimanche گفت: اتحادیه اروپایی باید مراقب باشد به تشدید تنش نظامی در اوکراین دامن نزند. تنها چیزی که امروز اروپایی‌ها می‌شنوند، تخصیص میلیاردها دلار اضافی برای خرید تسلیحات است؛ سلاح‌های بیشتر، مرگ‌ومیر بیشتر، جنگ بیشتر!
***
اختلاف در اردوگاه نتانیاهو
فایل صوتی افشا شده از سخنان «بزالل اسموتریچ» رئیس حزب راست افراطی «صهیونیستم مذهبی» علیه متحدش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین و رئیس اپوزیسیون در فلسطین اشغالی جنجال به راه انداخت و آتش تنش‌های داخلی در جامعه صهیونیستی را بیش از پیش روشن کرد. شبکه «کان ۱۱» تلویزیون رژیم صهیونیستی یکشنبه شب (۲۳ اکتبر) فایل‌هایی صوتی افشا کرد که در آن اسموتریچ متحد سیاسی خود یعنی بنیامین نتانیاهو را با زشت‌ترین الفاظ توصیف می‌کند. در این فایل صوتی، اسموتریچ حدود یک هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار است اوایل ماه آینده برگزار شود، بشدت انتقاد می‌کند. وی می‌گوید: «اگر می‌خواستم 2 کرسی از بی‌بی [نتانیاهو] جذب کنم، باید رو در رو به او حمله می‌کردم و او را می‌زدم. او دروغگو و پسر دروغگو (کذاب ابن کذاب) است. آیا [نتانیاهو] ادعا می‌کند که نمی‌خواست لیست واحد (عربی) را وارد کند؟ با تمام وجودش می‌خواست. وقتی با من مصاحبه می‌کنند، دروغ نمی‌گویم». 
***
کاظمی‌قمی:
آمریکا برای درگیرکردن طالبان با ایران تلاش می‌کند
حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان گفت: هیچ‌کدام از کشور‌های منطقه حتی پاکستان جاذبه و ظرفیت مهاجرپذیری جمهوری اسلامی را ندارند و هیچ کشوری مانند ایران نیز اثرپذیر از تحولات افغانستان نیست. وی افزود: تلاش آمریکا برای درگیر کردن طالبان با ایران، سیاست‌های آمریکا برای افزایش ناامنی در منطقه به‌ همراه عدم تشکیل دولت فراگیر ملی از چالش‌های ایران در مواجهه با افغانستان است. نماینده ویژه ایران در امور افغانستان اظهار داشت: آمریکا در عراق شکست خورد اما خروج آنها از این کشور برنامه‌ریزی‌ شده بود و آنها در تلاشند با ایجاد جنگ‌های نیابتی و حمایت از گروهک‌های تکفیری، مانع اثرگذاری چین، روسیه و ایران در این کشور شوند. 

Page Generated in 0/0067 sec