printlogo


کد خبر: 255485تاریخ: 1401/8/3 00:00
پروتکل‌های بهداشتی سفت و سخت رعایت شود
شناسایی واریانت‌های جدید کرونا در جهان

کرونا تمام نشده و پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان رعایت شود، چرا که خبرهایی از شناسایی واریانت‌های جدید بیماری «کووید-19» در جهان به گوش می‌رسد. از سویی آنفلوآنزا نیز در کشور فراگیر شده و در صورت بی‌توجهی به خودمراقبتی‌ها شیوع گسترده آنفلوآنزا و کرونا به شکل توأمان اصلا دور از انتظار نیست. در همین ارتباط عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش موارد سرماخوردگی و آنفلوآنزا، درباره علائم افتراقی این بیماری‌ها با کرونا گفت: آنفلوآنزا و کرونای فعلی علائم تقریبا مشابه یکدیگر دارند و برای تشخیص افتراقی باید آزمایش انجام شود. 
دکتر سیداحمد طباطبایی با اشاره به اینکه واریانت‌های جدیدی از «کووید-19» در جهان شناسایی شده، گفت: البته این واریانت‌ها جدی نیستند و اگر هم به فرض فردی در ایران یا خارج از ایران به این واریانت‌ها مبتلا شود، بیماری خفیفی خواهد داشت ولی به طور کلی موضوع تغییر ژنتیکی درباره این ویروس مطرح است و رخ می‌دهد اما خوشبختانه همانطور که آمار هم گواهی می‌دهد میزان بروز بیماری شدید در کرونا کاهش یافته و به حداقل رسیده است. هنوز هم اومیکرون با زیرواریانت‌های BA‌4و BA5 در کشورمان در گردش است. وی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه با شناسایی زیرسویه‌های جدید «کووید-19» در برخی کشورها، کرونا به سمت SARS COVID تیپ یک یا ۳ می‌رود، توضیح داد: این صحبت به آن معناست که شاید سویه‌های جدیدی که در جهان شناسایی می‌شود، بتوانند اپیدمی‌ها یا پاندمی‌هایی شبیه کرونا ایجاد کنند و این هم می‌تواند یک هشدار باشد که کسی فکر نکند کرونا تمام شده است. این موضوع شاید بتواند مطرح‌کننده احتمال بروز موج هشتم کرونا باشد. 
طباطبایی افزود: در حال حاضر ویروس سرماخوردگی در جهان در حال گسترش است که می‌تواند علائم مشابه کرونا داشته باشد. وی تاکید کرد: با این حال با توجه به اینکه موضوع انتقال بیماری وجود دارد، به هیچ وجه نمی‌توان دچار ساده‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و همچنان استفاده از ماسک در اماکن عمومی شلوغ و پرتردد همچون مترو، اتوبوس، مراکز آموزشی و... ضروری است. .
 
* شناسایی ۵۳۵ بیمار جدید کرونا
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته ۵۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۴ نفر نیز به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۲ آبان، ۵۳۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۶۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۴ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۵۴۸ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۶۶۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۳۶۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۷۵۴ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۱۴۸ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور نیز به ۱۵۴ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۲۷۱ دوز رسید. در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

Page Generated in 0/0052 sec