printlogo


کد خبر: 255486تاریخ: 1401/8/3 00:00
کمبود برخی دارو‌ها تا هفته آینده تأمین می‌شود
دسترسی پایدار به انواع دارو در بازار

مدتی است خبرهایی از کمبود دارو بویژه آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم و... منتشر می‌شود اما مسؤولان حوزه بهداشت و درمان می‌گویند این کمبودها به دلیل مصرف بالا در پی شیوع آنفلوآنزا و بیماری‌های مشابه بوده که با توجه به ۳ شیفته شدن تولید‌کنندگان دارو در داخل و واردات آن حل خواهد شد. مشاور رئیس سازمان غذا و دارو تجویز بی‌رویه و مصرف بیش از اندازه را علت کمبود مقطعی شربت آنتی‌بیوتیک کودکان و سرم‌های تزریقی در کشور دانست و ضمن اعلام رفع کمبود سرم و تامین کافی آن، در عین حال تاکید کرد به دنبال فعالیت 3 شیفته تولیدکنندگان داخلی و اقدامات انجام شده برای واردات، هفته آینده مشکل آنتی‌بیوتیک کودکان نیز رفع خواهد شد. دکتر سجاد اسماعیلی درباره برخی کمبودهای مقطعی ایجاد شده در اقلام دارویی نظیر آنتی‌بیوتیک کودکان و همچنین سرم‌های تزریقی، ضمن تاکید بر اینکه «کمبود» به معنای «عدم تامین» نبوده است، توضیح داد: مبحث کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان موضوعی است که از حدود ۱۰ روز گذشته مطرح است و اقدامات لازم برای دسترسی به آن نیز انجام شده است. 
وی تاکید کرد: البته «کمبود» به معنای «عدم تامین» نیست، چرا که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ میلیون عدد شربت آنتی‌بیوتیک کودکان تولید شده است؛ رقمی معادل کل سال ۱۴۰۰، بنابراین با افزایش بی‌رویه مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور مواجه شدیم به طوری که مبتلایان سرماخوردگی یا کرونا که به صورت سرپایی مداوا می‌شدند، با وجود آنکه نیازی به آنتی‌بیوتیک نداشتند اما عمدتا برای این گروه بیماران آنتی‌بیوتیک تجویز شده و همین موضوع سبب شده تا در این گروه از داروها مصرف خارج از عرف داشته باشیم. بر همین اساس مجددا تاکید می‌شود که کمبود به معنای عدم تامین نبوده است. مشاور رئیس سازمان غذا و دارو درباره اقدامات انجام شده در جهت دسترسی سریع‌تر به آنتی‌بیوتیک‌های کودکان گفت: جلسات متعددی با شرکت‌های تولید‌کننده برگزار و برنامه تولید آنها اخذ و مجددا تعهد گرفته شده تا طبق زمان‌بندی، تولید را در سریع‌ترین زمان انجام دهند و دارو را به بازار برسانند. بر همین اساس هم تولید‌کنندگان شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان به صورت 3شیفت فعالند تا دارو در سریع‌ترین زمان به داروخانه‌ها برسد. محصولات تولیدی فعلی هم به سرعت توزیع می‌شود و به داروخانه‌ها می‌رسد. 
اسماعیلی به اقدامات انجام شده برای واردات آنتی‌بیوتیک‌های کودکان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار بحث تولید و به جهت دسترسی سریع‌تر، برای واردات نیز اقدام شده است و تا آخر هفته محموله شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان وارد کشور و توزیع آن نیز از اوایل هفته آینده شروع می‌شود. بر این اساس به دنبال اقداماتی که انجام شده امیدواریم تا اوایل هفته آینده دسترسی به شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان در کشور پایدار شود. 
وی به دستور رئیس‌جمهور درباره رفع کمبودهای دارویی اشاره کرد و گفت: به دنبال دستور رئیس‌جمهور محترم نیز اقدامات با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود و مشکل آنتی‌بیوتیک کودکان هفته آینده رفع خواهد شد. اسماعیلی همچنین درباره برخورد با متخلفان عرصه دارو نیز گفت: طی ماه گذشته با 4 شرکت پخش متخلف برخورد قانونی لازم انجام شد به طوری که 2 شرکت تعطیل و 2 شرکت نیز تعلیق شدند. عدم ثبت یا ثبت نادرست اطلاعات در سامانه تی‌تک سازمان غذا و دارو، توزیع نادرست دارو و... از جمله موارد تخلف این شرکت‌ها بوده است.

Page Generated in 0/0044 sec