printlogo


کد خبر: 255512تاریخ: 1401/8/4 00:00
مسأله ماسک و لشکر ربات‌های توئیتری

ثروتمندترین فرد جهان بعد از تقلای 7 ماهه برای خرید توئیتر، ظاهرا در آستانه نیل به مقصود قرار گرفته، با این حال هنوز هم با چند مانع و ابهام بزرگ مواجه است. «ایلان ماسک» بنیان‌گذار و مدیر شرکت‌های «اسپیس ایکس» و «تسلا» پس از آنکه 9 درصد سهام این شبکه اجتماعی آمریکایی را در مرحله اول به چنگ آورد، بهار امسال پیشنهاد خرید کامل آن به مبلغ 43 میلیارد دلار (هر سهم حدود ۵۴ دلار) را مطرح کرد. مدیران توئیتر فروش پلتفرم به ماسک را به بلعیدن قرص سمی تشبیه کردند و اتفاقا رویدادهای پس از آن چنین تعبیری را توجیه کرد. 
وقتی 2 ماه بعد ماسک به بهانه اطلاعات غلطی که شرکت توئیتر اینک (TWTR.N)‌ درباره تعداد حساب‌های جعلی در پلتفرم خود ارائه کرده بود، از معامله انصراف داد، این باعث سقوط شدید (18 درصدی) ارزش سهام توئیتر در ماه‌های بعد از آن شد. 
او اعلام کرد قصد دارد پس از خرید توئیتر آن را از بورس خارج کند تا راه را برای حاکم شدن آزادی بیان در این شبکه اجتماعی هموار کند؛ طعنه‌ای آشکار مبنی بر اینکه توئیتر برخلاف ادعایش، کانون آزادی بیان واقعی نیست. 
مدیریت این شبکه اجتماعی اما نقض توافق اولیه توسط میلیاردر اهل آفریقای‌جنوبی را حربه‌ای از سوی سلبریتی سهامدار خواند و از او به خاطر بازی با ارزش سهام خود شکایت کرد. بدین ترتیب ماسک و شرکت تحت مالکیتش تسلا، تا اوایل پاییز در گیر و دار تحقیقات قضایی بودند. حال با بسته شدن پرونده مزبور در نتیجه رضایت طرفین در جلسه دادگاه هفته گذشته، این کارآفرین ثروتمند با ثروتی معادل ۲۶۰ میلیارد دلار، پیشنهاد جدیدی به ارزش 44 میلیارد دلار را برای خرید کامل توئیتر ارائه داده که ظاهرا دوباره با چراغ سبز رئیس شرکت «برت تیلور» و مدیر اجرایی هندی آن «پاراگ آگروال» مواجه شده است. 
به گزارش بلومبرگ، ماسک این پیشنهاد را در نامه‌ای به شرکت توئیتر اینک مستقر در سانفرانسیسکو مطرح کرده و شرکت مزبور نیز تایید کرده قصد دارد با قیمت توافق شده، معامله را منعقد کند. 
خریدار موضوع را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اطلاع داده، بنابراین اختلاف حقوقی بر سر معامله برای واگذاری توئیتر می‌تواند در جلسات آتی دادگاه حل‌و‌فصل شود. این در حالی است که نه تنها هنوز مساله قبلی حساب‌های جعلی توئیتری حل نشده، بلکه در ماه‌های اخیر این شبکه اجتماعی، عرصه بزرگ‌ترین کارزارهای پست‌ها و هشتگ‌های ماشینی (بوت) هم شده است. اوج این رسوایی مربوط به موج هشتگی اخیر «مهسا امینی» بود که حتی با واکنش شبکه «سی‌ان‌ان» مواجه شد. این شبکه آمریکایی 2 هفته پیش فاش کرد تبدیل هشتگ مزبور به پرتکرارترین هشتگ فضای توئیتر، در حقیقت یک اقدام مصنوعی و ربات‌محور بوده است. «سی‌ان‌ان» درباره دسته‌بندی کاربران پشت ربات‌های ترند‌کننده این هشتگ، آنها را شامل ایرانیان مهاجر (سلطنت‌طلبان)، حامیان تغییر رژیم از جناح راست و محافظه‌کار آمریکا تا اسرائیل و در نهایت مجاهدین خلق (منافقین) ساکن آلبانی دانست. به گزارش شبکه بلومبرگ، تیم حقوقی ماسک بر این باور است قاضی پرونده از توئیتر حمایت کرده و استدلال خریدار مشهور مبنی بر اطلاعات غلط توئیتر درباره حساب‌های جعلی را قانع‌کننده ندانسته است، چرا که در این صورت یک رسوایی سیاسی در آمریکا و غرب به وجود خواهد آمد. حساب خود ماسک در توئیتر بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده دارد. شرکت توئیتر چندین سال تلاش کرد شرایط را برای ترول‌ها، نظریه‌پردازان توطئه و رادیکال‌ها در این پلتفرم سخت‌تر کند اما رسوایی اخیر در رابطه با هشتگ ربات‌محور «مهسا امینی» نشان داد حق با ماسک بوده و توئیتر، صرف‌نظر از رضایت یا عدم رضایت مدیران و سهامدارانش تبدیل به یک ماشین اعمال نظر سیاسی توسط کانون‌های قدرت غرب شده است. سهامداران اصلی توئیتر بویژه سعودی‌ها هم در همین راستا به اعمال نفوذ در کارکرد سیاسی این شبکه 
می‌پردازند. 
درباره خرید توئیتر 2 سوال به ذهن متبادر می‌شود: نخست اینکه چرا قیمت پیشنهادی برای خرید سهام کامل توئیتر از 7 ماه پیش تا امروز تغییری نکرده است؟ آن هم در حالی که در جهان پساجنگ اوکراین با بحران‌هایی به مراتب حیاتی‌تر و جدی‌تر از گذشته و به طور اخص درباره اغتشاشات اخیر ایران، این رسانه آمریکایی ادعا دارد بخش مهمی از افکار عمومی جهان را شکل داده و طبیعتا باید ارزش آن برای نظام سلطه غربی افزایش یافته باشد. 
دوم، چرا ماسک حاضر شده با اینکه به زعم او بخش مهمی از آمار 450 میلیون حساب کاربری فعال ماهانه که توسط خود شرکت توئیتر اعلام شده، جعلی هستند، باز هم پای میز معامله بازگردد؟
 بلومبرگ مدعی است ماسک برای فرار از عواقب دادگاه دلاور - شهر بایدن، دشمن شماره یک ماسک- که شرکت توئیتر علیه او به راه انداخته، تن به پیشنهاد جدید خرید داده است. با سابقه‌ای که از این کارآفرین فرصت‌طلب سراغ داریم اما به نظر می‌رسد او مساله حساب‌های جعلی را صرفا به منظور چانه‌زنی مطرح کرده و همچنان برای در اختیار گرفتن این شبکه اجتماعی در گستره جهانی لحظه‌شماری می‌کند. کما اینکه او در سال‌های اخیر شهرت جهانی خود و برندهایش را مدیون حساب توئیتر خود با 80 میلیون دنبال‌کننده - دومین حساب پرمخاطب این شبکه پس از حساب باراک اوباما- بوده است. 
این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم سال ۲۰۰۸ نیز اندیشکده بروکینگز درست یک سال پیش از فتنه 88، راهبرد توئیتری را به رئیس‌جمهور وقت یعنی باراک اوباما پیشنهاد داده بود. 
البته حساب‌های جعلی تنها مشکلی نیست که ماسک با توئیتر دارد. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، او قصد دارد ساختار شرکت مادر توئیتر را تغییر داده و در این راستا به محض در اختیار گرفتن مالکیت کامل آن، سه‌چهارم نیروی کار آن را تسویه خواهد کرد. اگر چه می‌توان انتشار این گزارش در مقطع فعلی را در راستای رابطه تیره و تار این روزنامه متمایل به دولت بایدن با ماسک دانست -که باعث رد و بدل شدن اتهاماتی از هر 2 طرف شده است- اما بر اساس این گزارش، همین حالا نیز بدون توجه به فروش شرکت توئیتر، انتظار کاهش تعداد کارکنان آن وجود دارد. مدیریت فعلی این شبکه اجتماعی پیش‌تر برنامه‌ریزی کرده بود تا پایان سال 2023 حقوق و دستمزد کارکنان را حدود 800 میلیون دلار کاهش دهد؛ رقمی که برابر با کاهش حدود 25 درصدی نیروی کار است. نیات ماسک برای تغییر اما بسیار رادیکال‌تر از اینهاست. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، ماسک به سرمایه‌گذاران احتمالی در معامله‌اش برای خرید شرکت گفته قصد دارد نزدیک 75 درصد از 7500 کارمند توئیتر را اخراج کند و کارکنان شرکت را به حدود 2000 کارمند کاهش دهد. 
با وجود ادعای قبلی ماسک مبنی بر وجود تعداد انبوهی از حساب‌های جعلی توئیتری و همچنین خواست او برای حاکم کردن آزادی بیان در این شبکه اجتماعی، معلوم نیست آیا عزم او برای کاهش شدید نیروی کار این شبکه، در نتیجه پیشرفت فناوری ربات‌های کنترل‌کننده سایبری است که او به عنوان غول فناوری آمریکا به آن دسترسی دارد یا خیر؟
بر اساس قوانین این شبکه اجتماعی، ربات‌هایی که تلاش دارند با ری‌توئیت کردن‌های بی‌وقفه، محتوای مدنظرشان را پرطرفدارتر جلوه دهند، مطابق قانون توئیتر باید مسدود شوند. 
همچنین فعالیت‌های هماهنگی که تلاش می‌کنند از طریق استفاده از چندین حساب کاربری، حساب‌های کاربری تقلبی و خودکارسازی یا برنامه‌نویسی به‌ طور غیرواقعی بر گفت‌وگوها تأثیر بگذارند نیز باید به مدت مشخصی محدود شود. 
مطابق ضوابط توئیتر هر حساب کاربری می‌تواند ۲۴۰۰ توئیت و ری‌توئیت در هر 24 ساعت ارسال کند، یعنی هر نیم ساعت 50 ارسال. این در حالی است که در عمل توئیتر بر این رفتارها چشم بسته است. مطابق جدیدترین تحلیل درباره هشتگ «مهسا امینی» در توئیتر که توسط سیدعلیرضا آل‌داوود بر اساس داده‌های تارنماهای داده‌کاوی مثل ترندز مپ و تاک‌واکر درباره نمونه 50 ربات بسیار فعال در ترند کردن هشتگ مزبور انجام گرفته، به ازای هر ربات بین ۴ تا ۵ هزار ری‌توئیت در بازه زمانی نیم‌ساعته مشاهده می‌شود. 
 ناگفته پیداست این دستاورد فناورانه برای ایجاد هیمنه ماشینی عظیم از افکار عمومی بی‌شکل و نامشخص، به منزله تحولی جدید در کارکرد توئیتر به عنوان یک سلاح علیه مخالفان سلطه غرب محسوب می‌شود. ماسک همیشه نشان داده عاشق این روندهای جدید رو به آینده است.

Page Generated in 0/0110 sec