printlogo


کد خبر: 255521تاریخ: 1401/8/4 00:00
رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه:
هیچ معادله‌ای در منطقه بدون ایفای نقش ایران صورت نمی‌گیرد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ۴۳ سالی که از عمر جمهوری اسلامی گذشته به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها از همه زمان‌ها قدرتمندتر و در جایگاه قدرت هستیم، گفت: هیچ معادله‌ای در منطقه صورت نمی‌گیرد الا اینکه جمهوری اسلامی در آن باید ایفای نقش کند، چرا که نقش جمهوری اسلامی در منطقه تعیین‌کننده است و همگان به این جایگاه معترفند. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوانا) با بیان اینکه نیمی از جمعیت جهان در حوزه ماموریتی این اتحادیه قرار دارد، گفت: این منطقه دارای تمدن و مدنیتی به بلندای تاریخ است و جلوه‌های تمدنی و فرهنگی از ویژگی‌های منطقه ما است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بعد از دوره یکجانبه‌گرایی، امروز فصل جدیدی در جهان آغاز شده است، گفت: قدرت‌های جدیدی در دنیا در حال ظهور هستند و باید قبول کرد دیگر روزگار یکجانبه‌گرایی گذشته است. یکی از قدرت‌های جدید ناشی از همکاری ملت‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه در حال ظهور است. وی در ادامه تشکیل اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوانا) را اقدامی موثر در جهت گرایش به واقعیت‌ها و ظرفیتی بسیار خوب برای مقابله با هجوم رسانه‌های غربی علیه استقلال ملت‌ها توصیف کرد و گفت: امیدوارم در دوره مدیریت جمهوری اسلامی ایران بر این اتحادیه، شاهد فعال‌تر شدن و نقش‌آفرینی بیشتر آن در راستای حفظ هویت و استقلال ملت‌ها باشیم. 
سیاست حسن همسایگی اولویت سیاست خارجی دولت
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به مباحث مطرح شده از سوی مدیران ارشد رسانه‌ای حاضر در این نشست پرداخت و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سیاست حسن همسایگی‌ و اولویت توسعه روابط با کشورهای منطقه برای سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اهمیت بسیاری قائل است، تصریح کرد: از آنجا که این یک سیاست قطعی برای ما است، لذا شاهد هستید که در این دوره هم همکاری ایران با کشورهای همسایه و منطقه گسترش یافته و هم با عضویت و حضور فعال در اتحادیه‌های اوراسیا، شانگهای، اکو و دیگر سازمان‌ها و مجموعه‌های منطقه‌ای، توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی‌ با همه کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را افزایش داده‌ایم و این روند رو به گسترش است. 
رئیس‌جمهور در ادامه همچنین به موضوع مذاکرات رفع تحریم نیز اشاره کرد و گفت: ما همچنان که بارها اعلام کرده‌ایم در این مذاکرات به دنبال حقوق ملت خود هستیم. متاسفانه در توافقنامه قبلی شاهد نقض پیمان از سوی آمریکا و عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا بودیم. تنها کشوری که با استناد به ۱۵ گزارش رسمی سازمان انرژی اتمی به تعهدات خود در این توافق عمل کرد و هیچگونه انحرافی در فعالیت هسته‌ای آن وجود نداشت جمهوری اسلامی ایران بود. 
وی با بیان اینکه در مذاکرات نیز ایران حر‌ف‌های خود را با منطق و استدلال بیان کرده است، افزود: امروز این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند اما در این قضیه تاخیر می‌کنند و زمان را می‌گذرانند. رئیسی با تاکید بر اینکه ما مصمم هستیم که حقوق ملت ایران را دنبال کنیم، گفت: جمهوری اسلامی خواهان رفع تحریم‌هاست اما همزمان خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز در دستور کار دارد. 
ایران قدرتمندتر از هر زمان دیگری است
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه تعیین‌کننده و اثرگذار جمهوری اسلامی بر معادلات منطقه و جهان، تصریح کرد: در ۴۳ سالی که از عمر جمهوری اسلامی گذشته، به لطف خداوند متعال و کمک مردم‌مان، به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها از همه زمان‌ها قدرتمندتر و در جایگاه قدرت هستیم. هیچ معادله‌ای در منطقه صورت نمی‌گیرد الا اینکه جمهوری اسلامی در آن باید ایفای نقش کند، چرا که نقش جمهوری اسلامی در منطقه تعیین‌کننده است و همگان به این جایگاه معترفند. 
رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام رسمی شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری از سوی مقامات رسمی آمریکا گفت: این اعتراف رسمی نشان می‌دهد مقاومت جمهوری اسلامی توانسته آنها را وادار به عقب‌نشینی و شکست کند و لذا امروز نقش جمهوری اسلامی در عرصه مقاومت در منطقه و جهان نقش غیرقابل انکاری است. 
 

Page Generated in 0/0100 sec