printlogo


کد خبر: 255524تاریخ: 1401/8/4 00:00
صادرات توربین‌های ارتقایافته توسط ایران به روسیه

گروه اقتصادی: پس از به نتیجه رسیدن سوآپ گاز روسیه توسط ایران که فواید فراوانی برای هر ۲ کشور خواهد داشت، یکی از مسؤولان ارشد وزارت نفت از صادرات 40 توربین ارتقایافته توسط کشورمان به روسیه خبر داد. به گزارش «وطن‌امروز»، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از امضای قرارداد صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به روسیه خبر داد. آنطور که شانا (شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی) گزارش داده، رضا نوشادی گفت: «موفقیت‌های صنعتی کشور منحصر به زمینه‌های موشکی و پهپادی نیست و اکنون ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، بتازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به کشور روسیه امضا شده است».
در توضیحاتی تکمیلی، نوشادی درباره این قرارداد در رشته توئیتی نوشت: «شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران سازنده توربین نیست، بلکه با 2 قرارداد یکصد دستگاهی و یک قرارداد 50 دستگاهی 2 برند اروپای شرقی و غربی را انتقال تکنولوژی داده است. این توربین‌ها توسط متخصصان ایرانی ارتقایافته و با نام تجاری ایرانی تولید می‌شود. تاکنون قریب به 200 دستگاه از این توربین‌ها برای شبکه انتقال گاز و پالایشگاه‌های کشور طراحی و نصب شده است. مرهون ابتکار، آینده‌نگری و خطرپذیری مدیران یک دهه قبل این مجموعه هستیم. تجارت توربینی و نیروگاهی ایران و روسیه امر جدیدی نیست و از سال‌ها قبل در جریان است که بنا به دلایل تجاری، طرف ایرانی تقاضای عدم افشای جزئیات و پیشرفت آن را کرده است که با رفع نگرانی‌های تجاری، جزئیات بیشتری را در اختیار قرار خواهند داد. قطعا یکی از روش‌های مقابله با تحریم، تشکیل باشگاه‌ تحریمی‌ها و گسترش همکاری‌ها‌[ست که به کمک آن از] اثرات سوء تهاجم اقتصادی همه‌جانبه توسط غربی‌ها کاسته می‌شود».
یورونیوز در تحلیلی در رابطه با این خبر نوشت: «ایران از امضای قراردادی با روسیه برای تحویل ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به این کشور خبر داد. این توربین‌ها به قصد کمک به صنعت گاز روسیه در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی به دلیل تهاجم نظامی مسکو به اوکراین صادر می‌شوند. در پی تحریم‌هایی که غرب به خاطر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بر این کشور اعمال کرد، مسکو در اقدامی متقابل، صادرات گاز به کشورهای اروپایی را کاهش داد. این اقدام روسیه به افزایش قیمت انرژی انجامید.
کرملین تاکید می‌کند این تحریم‌ها نه تنها مانع تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های صنعت گاز روسیه شده، بلکه از بازگرداندن توربین زیمنسی که برای تعمیر به کانادا فرستاده است، جلوگیری می‌کند. از طرفی کشورهای غربی، روسیه را به استفاده از صادرات گاز به عنوان «سلاح» متهم می‌کنند». 
در حال حاضر زیرساخت واردات سالانه ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه از ۲ مسیر آذربایجان و ترکمنستان وجود دارد. ایران می‌تواند با خرید این گاز با «قیمت مناسب» و استفاده از آن در استان‌های شمالی، گاز خود را به جای صرف هزینه و انتقال به شمال از جنوب (محل تولید)، با قیمت بالاتر به همسایگان خود مثل پاکستان و عمان صادر کند یا حجم صادرات گاز به کشور عراق و ترکیه را افزایش دهد.
جواد اوجی در این باره گفت: خرید و سوآپ گاز از روسیه نهایی شده است و در آینده نزدیک در مسکو بین شرکت ملی گاز ایران و طرف روس امضا می‌شود. مذاکراتی نیز درباره سوآپ فرآورده‌های نفتی انجام شد؛ ایران ظرفیت‌های زیادی در زمینه دریا، راه‌آهن و حمل‌ونقل زمینی برای توسعه سوآپ دارد.

Page Generated in 0/0044 sec